افتتاح 9 پروژه بزرگ شیلاتی در استان هرمزگان



معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران از افتتاح 9 پروژه بزرگ شیلاتی در استان هرمزگان با سرمایه گذاری بالغ بر 5 هزار و 58 میلیارد ریال خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، نبی ا... خون میرزایی با بیان اینکه 14 پروژه‌ گوناگون شیلاتی با 597 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری امروز به بهره‌برداری رسید ، عنوان کرد: با بهره‌برداری از آنها، برای یکهزار و 192 نفـر اشتغال ایجاد خواهد شد و 5000 تُن به تولـیدات کشور افزوده می شود که با اجرای این پروژه‌ها، تعداد80 میلیون قطعه نـوزاد انواع آبزیان (ماهی و میگو) نیز تولید خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح 9 پروژه بزرگ شیلاتی در استان هرمزگان با سرمایه گذاری بالغ بر 5 هزار و 58 میلیارد ریال، گفت: همزمان با پروژه های استان هرمزگان، پنج پروژه بزرگ شیلاتی در استان های قزوین، بوشهر، سیستان و بلوچستان با اشتغالزایی بالغ بر ۲۹۱نفر و با سرمایه گذاری ۵۹۷میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران مطرح کرد: خوشبختانه تولیدات شـیلاتی کشـور از 320 هزار تُن در سال 1357 به بیش از یک میلیون و 222 هزار تُن (000/222/1) در سال 1399 رسیده است. 

وی تصریح کرد: سازمان شیلات ایران، با توجه به ضرورت استفاده‌ بهینه از منابع آب‌های شیرین داخلی و ظرفیت‌های سرزمینی، توسعه‌ آبزی‌پروری داخلی، ساحلی و دریایی، بهره‌برداری پایدار و مسئولانه از ذخایر آبزیان، افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع و نهاده‌ها، توسعه و تقویت زنجیره‌های ارزش‌افزا، ترویج آبزی‌مصرفی و ..... را به عنوان مهم ترین رویکردهای کاری خود برگزیده است.

خون میرزایی مطرح کرد: اینک میزان کل سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش شـیلات از محل بودجه دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی به 867 هزار میـلیارد ریال رسیده است.

وی با تاکید و اشاره به اینکه سهم بالایی از مزارع پرورش میگوی کشور از نیـروی برق بی‌بهره هستند، از مقام ریاست جمهوری خواست تا دستورات لازم مبنی برق‌رسانی به مزارع پرورش میگوی کشور و پشتیبانی از تولید و تکمیل اقدامات شایسته‌ وزارت محترم نیرو دستورات لازم را ایفا کنند.

فریدون همتی استاندار هرمزگان در ادامه اظهار کرد: هرمزگان با حرکت در مسیر زیر کِشت بردن ظرفیت 50 هزار هکتاری پرورش میگو، خود می تواند به اشتغال 25 هزار نفری و ارز آوری بالغ بر یک میلیارد دلار، تنها از طریق صادرات میگوی پرورشی دست یابد.

وی اضافه کرد: استان هرمزگان با برخورداری از 113 هزار تُن ظرفیت پرورش ماهی در دریا(قفس) و ظرفیت تولید فعلی، بی شک قطب تولید ماهی در قفس های دریایی است.

وی در رابطه با بهره برداری پروژه شاخص شیلاتی ـ مجتمع پرورش میگوی شرکت جنوب تدارک کیش ،گفت: این مجتمع با پیگیری و تلاش شبانه روزی طی دوسال اخیر و پس از حدود 18سال رکود پروژه به بهره برداری رسید که یقینا افتخاری بزرگ است.

در ادامه عبدالرسول دریایی مدیر کل شیلات هرمزگان بیان کرد: استان هرمزگان با برخورداری از رتبه اول تولید آبزیان پرورشی دریایی(ماهی و میگو)،رتبه اول صادرات آبزیان کشور و همچنین رتبه اول صید و صیادی کشور توانسته بالغ بر 25 درصد تولیدات شیلاتی کل کشور را به خود اختصاص دهد که این مهم به معنای اختصاص سهم بزرگی از اشتغال،تامین امنیت غذایی و ارز آوری کشور به هرمزگان است.

وی ادامه داد: مجتمع پرورش میگوی شرکت جنوب تدارک کیش در بندر لنگه به عنوان یکی از بزرگترین زنجیره‌های پرورش میگوی کشور، در زمینی به وسعت 1860هکتار و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی بالغ بر 465 میلیارد تومان برای تولید 3500 تُن میگو و کارآفرینی برای 500 نفر در این منطقه‌ی ساحلی راه‌اندازی شده است که امروز، فاز نخست آن در زمینی به وسعت 540 هکتار با سرمایه‌گذاری 142میلیارد تومانی برای تولید 1500تُن میگو و کارآفرینی برای 270 نفر در این منطقه‌ی ساحلی، به بهره برداری رسید.

دریایی افزود: با افتتاح پروژه پرورش میگو ۳۳۰ هکتاری شهرزاد کیوانی سیرمندی در بندرعباس سرمایه گذاری بالغ بر 82 میلیارد تومان برای بالغ بر 165نفر اشتغال مستقیم و همچنین بیش از یکهزار تُن میگو به تولیدات استان می افزاید.

مدیر کل شیلات هرمزگان، اظهار کرد: پروژه تکمیل بندر صیادی چیرویه در بندر لنگه استان هرمزگان پس از 15 سال رکود، در وسعتی حدود ۱۹ هکتار با طول موج شکن 240 متر، 1350 متر دایک حفاظتی و اسکله بتنی بطول 90 متر و 1800 مترمربع عرشه با 1050 متر مربع سایبان صیادی و ساخت 600 متر مربع ساختمانهای پشتیبانی با بروزترین سیستم آتش نشانی به طول خط 700 متر و بالغ بر 36 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی شیلات استان هرمزگان به بهره برداری رسید.

   

منبع:ایلنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها