4 چالش مهم شورای ششم شهر بندرعباس



امروز شنبه، منتخبان شورای شهر ششم کلید شورا را از اعضای دوره پنجم دریافت می‌کنند. شورای شهر پنجم فراز و نشیب‌های زیادی را در این 4 سال تجربه کرد. از بحث‌وجدل اعضا با یکدیگر گرفته تا استیضاح شهردار و مخالفت با نمایندگان مجلس. حال مشخص نیست که این تیم یازده نفره جدید روی ریل‌های شورای شهر پنجم حرکت می‌کنند یا مسیر دیگری را برای سیاست‌های خود برخواهندگزید. اما چالش‌های اقتصادی و اجتماعی مهم پیش روی اعضای جدید شورای شهر بندرعباس چیست؟
1-انتخاب شهردار: مهم‌ترین چالش شورای شهر بندرعباس، انتخاب شهردار جدید است که شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد. معمولا برخی نمایندگان مجلس در پشت‌پرده انتخاب شهرداران بندرعباس را ساماندهی می‌کنند تا جایی که به آن‌ها لقب «پدرخوانده» داده‌شده‌است. در این صورت اعضای شورای شهر ششم هم مثل دیگر ادوار کم‌ترین نقش را انتخاب شهردار ایفا خواهندکرد. «عباس امینی‌زاده» که در دو دوره قبل توانست سمت شهردار را کسب کند هم از چنان حمایتی برخوردار بود که دست‌های پشت‌پرده اجازه ندادند طرح سوال از او در صحن شورا به نتیجه برسد. دو عضو شورای شهر پنجم که پیگیر استیضاح شهردار بودند یعنی «فاطمه جراره» و «اسماعیل بواشه» اکنون در شورای شهر ششم هم حضور دارند. تاکنون گزینه‌های محدودی به عنوان شهردار بندرعباس معرفی شده‌اند و باید منتظر ماند تا تصمیم شورای شهر ششم درمورد شهردار آینده مشخص شود.
2-پروژه BRT: پروژه‌های ناتمام عمرانی هم یکی از معضلات مهم شهر بندرعباس است که در این میان پروژه حمل‌ونقل شهری و اتوبوس‌های BRT یکی از پروژه‌هایی است که باوجود تخصیص بودجه میلیاردی هم‌چنان بلاتکلیف مانده‌است. این طرح که از شهریور 94 آغاز شده‌، با وجود وعده‌های مختلف و پس از گذشت 6 سال هنوز نتوانسته‌است دردی از مشکلات حمل‌ونقل شهری دوا کند. ایستگاه‌های اتوبوس هم بلاتکلف رها شده و غیرقابل استفاده هستند. نرده‌کشی معابر و اصلاح معابر هم ناتمام مانده‌است. مسئولان مختلف شهرداری و حمل‌ونقل و ترافیک بارها در خصوص زمان افتتاح این پروژه وعده داده‌اند اما انگار این پروژه که از نظر کارشناسان با اشکالات بنیادین همراه است به یک معضل بزرگ تبدیل شده‌است. اما سوال اینجاست که تکلیف چندین میلیارد بودجه‌ای که برای این طرح هزینه شده‌است چه می‌شود و آیا شورای ششم می‌تواند گره از مشکلات این طرح باز کند یا خیر.
3-فاضلاب شهری: موضوع فاضلاب یکی از معضلاتی است که استاندار و نمایندگان مجلس هم برای حل این مشکل بارها وعده داده‌اند. با پیگیری‌های استاندار هرمزگان و با دستور رییس جمهور در واپسین روزهای دولت دوازدهم پروژه فروش فاضلاب بندرعباس به صنایع توانست بودجه خود را از طریق صنایع هرمزگان و صندوق توسعه ملی تامین کند اما هنوز راه زیادی تا تصفیه فاضلاب شهری و جلوگیری از ورود آن به دریا باقی مانده‌است که نیاز به پیگیری و نظارت مستمر بر فعالیت پیمانکاران دارد.  باید دید اعضای شورای شهر ششم از این موضوع برای سلب مسئولیت از خود استفاده می‌کنند یا مشکل ریختن فاضلاب به دریا را تا حل‌شدن کامل آن پیگیری می‌کنند.
4-فساد در شهرداری: دستگیری شهرداران دو منطقه از مناطق سه‌گانه بندرعباس موضوعی بود که در سال گذشته فساد در شهرداری را بار دیگر یادآور شد. تخلفات مالی و زدوبندهای غیرقانونی در شهرداری موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. در برخی موارد حتی خود اعضای شورای شهر از سمت خود سواستفاده کرده و از این طریق امتیاز دریافت کرده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود شورای شهر ششم با شفاف‌سازی و عملکرد نظارتی دقیق مانع از تکرار این‌گونه تخلفات در شهرداری شوند.
حال باید دید شورای ششم که وعده و وعیدهای مختلفی برای حل مشکلات شهری داده‌بودند چه برنامه‌ای برای حل این چالش‌ها ارائه خواهندداد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها