به منظور مهار خصومت‌های فزاینده بین کابل و طالبان؛

نشست سه جانبه گسترش یافته برای افغانستان در قطر برگزار می‌شود



نشست سه جانبه گسترش یافته (روسیه، چین، آمریکا و پاکستان) در مورد شرایط افغانستان امروز (سه‌شنبه) در قطر برگزار می‌شود.

ایسنا نوشت: به گفته وزارت خارجه قطر، این مذاکرات پشت درهای بسته انجام می‌شود. این اولین جلسه تروئیکای گسترش یافته برای نماینده تازه منصوب چین در افغانستان خواهد بود. هدف از این دیدار بازگرداندن نیروهای سیاسی افغان به میز مذاکره به منظور مهار خصومت‌های فزاینده بین کابل و طالبان است.

وزارت امور خارجه پاکستان پیشتر گفته بود که موضوع اصلی این دستور کار بررسی وضعیت کنونی در افغانستان است، جایی که طالبان حملات خود را افزایش داده و تصرف مراکز استان‌ها را آغاز کرده است.

«ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در افغانستان به اسپوتنیک گفت که مسکو "انتظارات زیادی" از مذاکرات آینده داشت، اما حداقل تا پاییز انتظار هیچ پیشرفت واقعی وجود ندارد. رایزنی‌های گسترده سه گانه پس از دیدارهای یک جانبه با هیئت‌های طالبان در مسکو و تیانجین چین صورت می‌گیرد.

طالبان در سفر خود به روسیه قول دادند که کشورهای همسایه آسیای میانه را تهدید نکنند و با گروه تروریستی داعش در خاک افغانستان مبارزه کنند. ملاقات با وزیر خارجه چین نیز مثبت بود زیرا پکن امید خود را مبنی بر اینکه گروه طالبان می‌تواند نقش مهمی در پایان جنگ در افغانستان و بازسازی این کشور داشته باشد، ابراز کرد.

در آخرین جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان که در 3 اوت برگزار شد، همچنین بر ضرورت دستیابی به پیشرفت فوری در جهت حل و فصل سیاسی و آتش بس تاکید شد. با این حال، به نظر می‌رسد اجماع قبل از جلسه سه شنبه این باشد که در حال حاضر هیچ نتیجه قابل توجهی به دست نخواهد آمد، به ویژه پس از آنکه طالبان پیشنهاد ایالات متحده برای ایجاد دولت موقت را رد کرد.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها