کویت با عبور ۵ هزار پناهجوی افغان از خاک این کشور به آمریکا موافقت کرد



کویت یکشنبه شب اعلام کرد که با عبور ۵ هزار پناهجوی افغانستانی از خاک این کشور به آمریکا موافقت کرده است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، وزارت امورخارجه این کشور اعلام کرد که این موافقت براساس توصیه "نواف الاحمد الجابر الصباح" امیر کویت صورت گرفته است.

براساس گزارش وزارت امورخارجه کویت، این تصمیم به خاطر قدردانی از روابط راهبردی میان کویت و ایالات متحده و توسعه همکاری میان دو کشور اتخاذ شده است.

موافقت کویت با عبور اتباع افغان درحالی صورت می‌گیرد که شماری از نمایندگان مجلس کویت ۱۰ مردادماه به دلیل نگرانی از اقدامات تلافی جویانه گروه «طالبان»، با پذیرش مترجمان افغانستانی ارتش آمریکا از سوی دولت کویت مخالفت کرده بودند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا اوایل مردادماه در نشست خبری مشترک با «احمد ناصر المحمد الصباح»، همتای کویتی خود گفت که انتقال مترجمان افغان به کویت که با نیروهای ارتش کشورش در افغانستان همکاری می‌کرده‌اند، از موضوع های مورد گفت‌وگو با مقام های کویتی بوده است.

به دنبال این تحولات، «جنبش ترقی خواه» کویت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام دولت بیانگر وابستگی و سرسپردگی به آمریکا است و این نگرانی وجود دارد که کویت به عرصه تسویه حساب نیروهای درگیر در افغانستان تبدیل شود.

مقام‌های واشنگتن پیشتر اعلام کرده بودند که آماده انتقال نزدیک به ۳۵ هزار مترجم افغان و خانواده‌ آنان ها به پایگاه نظامی ایالات متحده در کویت و قطر هستند.

به گفته آمریکایی ها، انتقال مترجمان افغان به این دو کشور برای در امان ماندن آنان از بیم حملات تلافی جویانه طالبان انجام خواهد شد.

موافقت کویت با عبور اتباع افغان دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که امارات متحده عربی به درخواست آمریکا برای اسکان موقت پنج هزار افغان که از کشور خود به دلیل ترس از مجازات از سوی گروه طالبان فرار کرده‌اند، موافقت کرد.

در حال حاضر بسیاری از کشورها از پذیرش مهاجران افغانستان خودداری می‌کنند. چندین کشور اروپایی از جمله اتریش، یونان و فرانسه نیز با پذیرش این پناهجویان مخالفت کرده‌اند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها