دوحه: از طالبان می خواهیم که کمک امنیتی خارجی برای فعال ماندن فرودگاه کابل را بپذیرد



وزیر خارجه قطر گفت که کشورش می‌کوشد که به طالبان توضیح دهد که امنیت فرودگاه چیزی بیشتر و فراتر از امن بودن اطراف آن است.

            

به گزارش صبح ساحل، به نقل از میدل ایست نیوز: «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر،گفت که خودداری طالبان از اجازه دادن به حضور امنیتی خارجی در فرودگاه کابل روند تلاش‌های بین‌المللی برای فعال ماندن آن را با مشکل مواجه می‌کند.

او در مصاحبه با «فایننشال تایمز» گفت که قطر می‌کوشد که به طالبان توضیح دهد که امنیت فرودگاه چیزی بیشتر و فراتر از امن بودن اطراف آن است.

وزیر امور خارجه قطر از طالبان خواست که کمک‌های خارجی برای فعال ماندن فرودگاه را بپذیرند چون شرکت‌های هواپیمایی بدون تأمین شرایط و ضوابط مشخص امنیتی حاضر به پرواز به کابل نخواهند بود.

وی افزود که مسئله این نیست که کدام کشور خارجی امنیت فرودگاه کابل را به دست بگیرد بلکه مسئله این است که قطر و ترکیه می‌کوشند که این فرودگاه با رعایت ضوابط امنیتی فعال بماند و ابراز امیدواری کرد که توافق لازم با طالبان حاصل شود.

او ضمن تأکید بر اهمیت همکاری با طالبان گفت که لازم است درباره به رسمیت شناخته شدن حکومتی در افغانستان که طالبان آن را تشکیل دهد اجماع جهانی به دست آید.

آل ثانی افزود که طالبان باید نشان دهد که توانایی عمل کردن به تعهداتش و تشکیل دولتی فراگیر و وارد شدن به روند مذاکرات با همه طرف‌های افغانی را دارد.

وی گفت که هنوز معلوم نیست نوع حکومت جدید افغانستان و نسبت حضور گروه‌های دیگر در آن چگونه است اما طالبان گفته که آماده برداشتن گام‌هایی است که موجب بازگشت افغانستان به دوره قدیم نشود.

او همچنین از وساطت‌هایی میان طالبان و امریکا پس از انفجار هفته گذشته در فرودگاه کابل خبر داد.

بامداد امروز ایالات متحده اعلام کرد که همه نیروهایش به صورت کامل از افغانستان خارج شده اند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها