هزینه‌های میلیاردی برای شبیه‌سازی و تکثیر سلولی شتر در دبی



شبیه‌سازی و تکثیر سلولی شتر فناوری جدیدی است که در میان ثروتمندان حاشیه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد؛ مسابقات و حراجی‌های شتر نیز به این اقبال دامن زده‌ است با این حال برخی مخالف تحمیل این رنج غیر ضروری به حیوانات هستند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته همشهری آنلاین، تکثیر نژادهای زیبای شتر کار یک شرکت بیوتکنولوژیکی را در دبی سکه کرده است. تقاضا برای کلون کردن، تکثیر آزمایشگاهی، این حیوان به دلیل مسابقات سرگرم کننده این کشور افزایش یافته است.

کلون کردن در دنیای رقابتی مسابقات زیبایی شتر با تقاضای زیادی روبروست و دانشمندان کلینیکی در دبی را به تکثیر شبانه روزی سلول‌ها برای تولید حیوانات جدید مشغول کرده است.

همه این حیوانات دارای لب‌های افتاده و گردن بلند و زیبا نیستند اما امروزه فناوری به مشتریان ثروتمند اجازه می‌دهد تا زیباترین شتر خود را مجددا متولد کنند.

در مرکز بیوتکنولوژی تولید مثل، با نمایی از آسمان خراش‌های بلند این شهر اماراتی، دانشمندان در حال تکثیر بیشتر ده‌ها شتر کلون شده‌ای هستند که در خارج پرسه می‌زنند.

نثار وانی، مدیر علمی این مرکز به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما آنقدر تقاضا برای شبیه سازی شترها داریم که قادر به قبول تمام این سفارش‌ها نیستیم.»

مسابقات زیبایی تنها محرک صنعت شبیه‌سازی شتر نیست بلکه شترهای مسابقه یا حیواناتی که مقدار زیادی شیر تولید می‌کنند نیز در لیست تقاضاهای تولید مثل ثبت می‌شوند.

با این حال «ملکه‌های زیبایی» در صدر فهرست محبوب‌ترین سفارش‌ها جای دارند و مشتریان کشورهای حاشیه خلیج فارس  بین ۵۵ هزار تا ۱۱۰ هزار دلار برای تکثیر یک شتر پرداخت خواهند کرد.

 

هزینه‌های میلیاردی برای تولد شترهایی با لب های افتاده و گردن های بلند در دبی

 

شترها در پیست‌های خاکی رژه می روند و توسط داورها مورد بررسی قرار می‌گیرند. هر از گاهی نیز کشف بوتاکس، فیلر، لوازم آرایشی و .. جنجال و رسوایی به بار می‌آورد.

شبیه سازی یک فرآیند گران قیمت است که نیازمند کار زیاد دانشمندان است با این حال به شدت مورد استقبال است. سعود العتیبی، که یک حراجی شتر را در کویت اداره می‌کند به اهمیت ظاهر حیوان اشاره می‌کند.

او قضاوت مشتریان در مورد ظاهر حیوانات را برای این تجارت مهم می‌داند و می‌گوید: «قیمت شتر با توجه به زیبایی، سلامت و میزان شهرت نژاد آن تعیین می‌شود.»

دوازده سال پیش، دبی ادعا کرد که اولین شتر کلون شده جهان را متولد کرده است؛ این شتر ماده را انجاز، به معنای موفقیت، نامیدند. از آن زمان به طور سالانه بین ۱۰ تا ۲۰ تولد کلونی شتر رخ داده است.

شتر که به عنوان «کشتی صحرا» شناخته می‌شود به دلیل مقاومت بالای زیستی در شرایط سخت، زمانی برای حمل و نقل در ماسه‌های داغ بیابان به کار می‌رفت و نمادی از فرهنگ سنتی خلیج فارس است.

اکنون و با جایگزینی SUVهای مدرن (ماشین‌های شاسی بلند)، این حیوانات برای مسابقات و تولید گوشت و شیر استفاده می‌شوند. امروزه برخی کلینیک‌های درمان با شیر شتر در کشورهای عربی نظیر عمان دایر است.

شیر شتر معمولا در کنار شیرهای دیگر مانند شیر گاو و گوسفند و شیرهای گیاهی در سوپر مارکت‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس یافت می‌شود و گوشت شتر نیز طرفداران زیادی در این منطقه دارد و نوعی استیک آن غذایی مجلل به شمار می‌رود.

شبیه سازی سگ، گاو و اسب در بسیاری از کشورها متداول است با این حال مدافعان حقوق حیوانات می‌گویند این روند باعث رنج بی‌مورد حیواناتی می‌شود که سلول‌های پایه را تأمین و جنین را حمل می‌کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها