تولید انسولین قلمی در کشور تا پایان سال جاری



عین اللهی گفت: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم در داخل انسولین قلمی را تولید کرده و مشکل بیماران دیابتی را حل کنیم.

         
  
به گزارش صبح ساحل، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه توانمندی شرکت‌های دارویی کشور را نشان می‌دهد. خوشبختانه ما پیشرفت‌های بسیار خوبی را در تولید دارو داشتیم که حدود ۹۷ درصد نیاز کشور را این شرکت‌ها تامین می‌کنند و باقی هم داروهایی است که وارد می‌شود.

عین اللهی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهمی که انجام شده در زمینه دارو و درمان کرونا بوده است، گفت: در آغاز بیماری کرونا داروی مشخص و مفیدی را نداشتیم، اما با تلاش شرکت های دارویی، امروزه تمام داروهایی که در درمان کرونا موثر است، در داخل تولید می‌شود و کمبودی در این زمینه نداریم.

او ادامه داد: همیشه به پزشکانمان توصیه می‌کنیم که مصرف دارو را پایین آورند. بیماران ما باید بدانند که بسیاری از بیماری ها می‌تواند بدون دارو درمان شود و اینطور نیست که همه درمان‌ها با دارو باشد و باید حداقل دارو برای بیمار مصرف شود.

وزیر بهداشت افزود: مصرف داروی ما در کشور بالاتر از متوسط مصرف جهانی است که باید آن را کاهش دهیم، اما خوشبختانه کیفیت داروهایی که در ایران تولید می‌شود، بسیار قابل قبول است. برخی از کشورهای همجوار ما مرتب از ما درخواست کرده و ابراز می‌کنند که داروهای ایرانی خوب است و مرتب درخواست می‌کنند که این داروها را داشته باشند.

عین اللهی گفت: باتوجه به وضع بیماری های مختلفی که در کشور وجود دارد، معاونت غذا و دارو پیش‌بینی می‌کند که چه دارویی و به چه  میزان تولید شود. برخی اوقات ممکن است وضعیت خاصی ایجاد شود و یک بیماری تغییر شکل یافته و مصرف دارویش بالا رود. برای مثال در زمینه داروی بیماری قارچ سیاه، به طور ناگهانی همزمان با شیوع کرونا مصرفش بالا رفت و در بازه زمانی کمی با کمبود آن مواجه شدیم اما با تمهیدات سازمان غذا و دارو این  مشکل برطرف شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در مقابل مصرف سرم در مدت زمانی بالا رفته بود که باید از شرکت های دارویی تشکر کنیم که علی‌رغم اینکه مدت خیلی کوتاهی کمبود سرم داشتیم، حتی سه شیفت کار کردند که اکنون نه تنها سرم داریم، بلکه مازاد هم داریم و به اندازه کافی وجود دارد. در شرایط فعلی کشور، کمبودی در زمینه داروهای رایج نداریم.

او افزود:گاهی اوقات داروهای کمیاب را نسخه می‌کنند که توصیه ما به پزشکان این است که وقتی داروهای تولید داخلی خوبی داریم، این داروهای کمیاب را نسخه نکنند که بیمار مجبور باشد دنبال آن ها بگردد و هزینه زیادی برایشان گذاشته شود.

    

رفع تعارض منافع سیاست وزارت بهداشت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی

عین اللهی گفت: سیاست وزارت بهداشت این است که  تعارض منافع را در شرکت های دارویی و تجهیزاتی در نظر بگیریم. از پزشکان هم خواهش کردیم که دارو را به صورت واقعی نسخه کنند و آنچه که مورد نیاز است، نسخه شود. این هم جزو سیاست های ما است. نکته دیگر هم اینکه باتوجه با نیازی که برآورد می‌کنیم ان‌شاءالله بتوانیم تامین دارو را انجام دهیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: یکی از مسائلی که امروز ما با آن درگیریم، مصرف انسولین است. از آنجایی که در کشور تعداد بیماران دیابتی زیاد  است، مصرف انسولین هم بالا رفته است. تا امروز هم انسولین وارداتی بوده است اما با پیش‌بینی معاونت غذا و دارو امیدواریم تا پایان سال بتوانیم در داخل انسولین قلمی را تولید کرده و مشکل بیماران دیابتی را حل کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها