شترهای سرگردان، پای ثابت در تصادفات جاده ای هرمزگان

سوء مدیریت مرگبار در جاده‌های شرق



تصادفات مرگبار ناشی از شترهای سرگردان در جاده‌های هرمزگان، تراژدی امروز و دیروز این استان جنوبی نیست. سالیان سال است که محورهای مواصلاتی به ‌خصوص در شرق استان شاهد مرگ دل‌خراش هم‌وطنانمان براثر تصادف با این جانور بیابان‌گرد بوده است. جانوران سنگین‌وزنی که بی‌محابا دل به جاده می‌زنند و پس از برخورد با خودرو در حال تردد، نمی‌توانند خود را کنترل کنند، بر روی این وسیله نقلیه می‌افتند و سرنشینان را به کام مرگ می‌برند. در این میان، عده‌ای هستند که به‌طور معجزه‌آسایی از مرگ نجات می‌یابند اما دچار جراحات فراوان می‌شوند. این محورها را می‌توان محورهای مرگ هم نامید که به‌جز حوادث شترهای سرگردان، حوادث خودروهای شوتی قاچاق سوخت و مواد مخدر و تصادفات نیز دربرمی گیرد.
  
کشته و مجروح شدن 33 نفربر اثر شتر
به گفته سرهنگ تنها جانشین فرمانده پلیس‌راه هرمزگان، 8نفر در اثر تصادف با شتر کشته و 25 نفر در 18 فقره تصادف مجروح شدند و روانه مراکز درمانی. در این بازه زمانی  21فقره تصادف خسارتی باشتر نیز رخ‌داده است. درمجموع می‌توان گفت در این مدت 46 فقره تصادف فقط در برخورد با شتر بوده است. فراوانی وقوع تصادفات احشام _شتر ،39درصد این سوانح در محور مواصلاتی میناب _ سیریک با 18 فقره ، 15 درصد در محورهای کهورستان با 7 فقره ، 11درصد  در محورهای بندرعباس _حاجی‌آباد با 5 فقره و همچنین 11 درصد نیز در  قشم با 5 فقره  به ثبت رسیده است. بر اساس این آمار جاده‌های مواصلاتی  مناطق شرقی هرمزگان مانند  جاسک-سیریک-میناب به محلی برای وقوع تصادفات خودروها و شتر تبدیل‌شده که تاکنون باعث قتل انسان‌ها و جان‌های عزیز بسیاری شده است.رضا فیروزمند رئیس فوریت‌های پزشکی شهرستان جاسک نیز از وقوع   ۱۳ مورد تصادف با شتر در این شهرستان  خبر داده است، که چهار کشته و ۱۷ مجروح برجای گذاشته است.وی این را متذکر شده که 95 درصد تصادف با شتر در تاریکی شب رخ می‌دهد، درحالی‌که شترها درحالی‌که چرا از کنارگذر جاده ناگهان می‌آیند و مانند یک کوه در برابر راننده خودرو قرار می‌گیرند.
  
چشم‌انتظار مدیریت قاطع مسئولان
شترهای سرگردان پای ثابت تصادف جاده‌ای مناطق هرمزگان هستند که باوجود آمار بالای تصادفات و مرگ‌ومیر براثر برخورد با این حیوانات،هنوز پس از سال‌های زیاد، این معضل جاده‌ای رفع نشده است و اهالی مناطق حادثه‌خیز، چشم‌انتظار مدیریت قاطع مسئولان استان. این موضوع بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که علت شایع این حوادث عدم وجود ساربان، رها بودن شترها و بی‌تدبیری مسئولین امور ساماندهی این حیوانات در استان است.فقدان ایمن‌سازی لازم در راه‌های استان علیرغم  اقداماتی که توسط دستگاه‌های اجرایی و مسئول مدعی انجام آن برای ساماندهی احشام و ایمن‌سازی راه در این حوزه هستند متأسفانه راه به‌جایی نبرده و همچنان شاهد تصادفات احشام و کشته‌شدن افراد فعال جامعه که شامل افراد جوان و سرپرستان خانوار هستیم .
  
سوالی  از نمایندگان مجلس
لازم است ضمن پاسخگویی، سراغی هم از نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی  هم بگیریم که برای حل این معضل در جاده‌های استان چه اقدام مؤثری انجام داده‌ است؟ اعتبار خاصی برای ایمنی راه های استان گرفته‌شده؟ دستگاه‌های مسئول ازجمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی چه اقدامات مؤثری انجام داده‌اند؟ دستگاه‌هایی که مسئولیت آموزش و ارتقا فرهنگ ‌عمومی رادارند چه کرده‌اند ؟
  
برخورد قاطع
کاهش تصادفات و مرگ و میرها،  راه‌حل ساده‌ای دارد و آن‌هم اهرم فشار و برخورد قاطع با ساربان بی‌مسئولیت. اهرمی که صاحبان شتر را وادار کنند حیوانات خود را بدون ساربان و بدون  پلاک  و شبرنگ در جاده‌ها رها نکنند که بلای جان افراد بی‌گناه باشند. شترداری صنعتی پرسود است که درعین‌حال خطرناک. وقوع تصادفات در این مورد باعث از دست رفتن جان انسان و از طرف دیگر تلف شدن شترهای یا همان قاتلان بی‌گناه  می‌شود که خود یک منبع اقتصادی برای ساکنان بومی منطقه و صاحبان این حیوانات هستند.ایمن کردن جاده‌ها مانند عریض کردن  ،احداث گارد ریل و یا فنس طویل برای جلوگیری از ورود این شترها به جاده‌ها  نیز راه‌حل دیگری است که می‌توان با صرف بودجه‌ای، از جان انسان‌ها مراقبت کرد و خانواده‌ای را داغدار و بی‌سرپرست نکرد. مسئولان امر به‌خصوص استاندار، رئیس قوه قضاییه  باید به این امر مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند و راسا وارد عمل شده از مسئولان مربوطه بخواهند نسبت به ایمن‌سازی جاده‌ها اقدام و از وقوع حادثه در این محور جلوگیری کنند.برای ایمن‌سازی جاده‌ای استان از همین امروز باید بشتابیم وهمه دستگاه‌های اجرایی بیشتر وجدی وموثرتر پای‌کار بیایند فردا دیراست وشاید نفربعدی
 شماباشید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها