انتقاد اعضای شورای شهر بندرعباس به وضعیت پارک‌ها و بوستان‌ها:

سوء مدیریت در سازمان فضای سبز شهرداری



نهمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار بحث پیرامون وضعیت بوستان‌ها و بررسی نامه‌های رسیده از شهرداری با حضور اعضای شورای شهر بندرعباس، شهردار بندرعباس و رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس برگزار شد. اعضای شورای شهر بندرعباس در این جلسه نسبت به وضعیت پارک‌ها و بوستان‌های شهر بندرعباس انتقاد کردند. عدم روشنایی مطلوب، وضعیت نابه سامان تجهیزات بازی کودکان و همین طور سرویس‌های بهداشتی از جمله مواردی بود که به رئیس سازمان پارک‌ها گوشزد شد. یکی از اعضای شورای شهر نیز از سوء‌مدیریت در باغ پرندگان بندرعباس انتقاد کرد و درباره فروش غیرمجاز چوب در این محل و وضعیت بغرنج پرندگان افشاگری کرد. گزارش نهمین جلسه شورای شهر را در ادامه می‌خوانید.

 

مصوبه‌ای مبنی بر عدم تیمداری شهرداری نداشته‌ایم

به گزارش صبح ساحل، رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: «نگرانی‌هایی درباره تیم‌داری شهر بندرعباس ایجاد شده است. طبق قانون مصوبه‌های شورا به فرمانداری‌ها منتقل می‌شود. درخواستی از شهرداری و برخی از هئیت‌های ورزشی درباره بررسی نوع تیم‌داری شهرداری به شورا رسید که جلساتی در کمیسیون فرهنگی در این باره برگزار شد. شهرداری و هیئت‌های ورزشی احساس می‌کردند که اگر صنایع پشتیبان آن‌ها را همراهی کند، می‌توانند نتیجه بهتری بگیرند. این موضوع برای پیشرفت این هیئت‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت شورا مصوبه‌ای را درباره تیم‌داری حرفه‌ای شهرداری تصویب و به فرمانداری فرستاد. فرمانداری مغایرت مصوبه با قانون را بررسی و برهمین اساس مصوبه شورا را رد کرد. در سال ۹۳ نامه‌ای به شهرداری‌ها مبنی بر عدم تیم‌داری حرفه‌ای در رشته‌های ورزشی داده شده بود، بر همین اساس فرمانداری مصوبه شورا را مغایر با قانون دانسته و  آن را رد کرد. شورا نیز طبق روال عادی آن را برای اجرا به شهرداری‌ها ابلاع کرد. این موضوع باعث ایجاد شائبه شد». «فاطمه جراره» با بیان اینکه در حال حاضر این شائبه ایجاد شده که شورا مخالف تیم‌داری شهرداری است، افزود: «این موضوع صحت ندارد. اعضای شورا برای حمایت از تیم فوتبال، فوتبال ساحلی بانوان_آقایان و تیم فوتسال بزرگسالان شهرداری، با ۱۱ رای قاطع از آنها حمایت کرد. هیچ نامه‌ای از شورا به فرمانداری درباره لغو تیمداری شهرداری داده نشده است. تنها چیزی که به فرمانداری ابلاغ شده مصوبه شورا شهر بوده است».

 

اسکله نخل ناخدا به شهرداری واگذار شود

«اسماعیل رئیسی»، عضو شورا در نطق پیش از دستور با بیان اینکه استان هرمزگان با ظرفیت‌های عظیمش، پیشانی اقتصاد کشور است، گفت: «هرمزگان سرشار از نیروهای توانمند است و انتظار می‌رود استاندار جدید با توجه به درخواست مردم استان از ظرفیت‌های فکری استان در مناصب مختلف استفاده کند». او افزود: «بدون نگاه ملی به شهر بندرعباس نمی‌توان مشکلات آن را حل کرد. مشکلاتی اعم از بافت فرسوده، ایجاد شهری هوشمند بدون نگاه ملی ممکن نیست. از استاندار درخواست می‌کنم شهرداری را مورد حمایت ویژه قراره دهد». رئیسی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم استاندار در شروع فعالیت از محلات مختلف شهر بندرعباس دیدن کنند، خطاب به شهردار بندرعباس عنوان کرد: «هرچند عقب افتادگی‌های شهر مربوط به سال‌های قبل است اما یکی از راه‌حل‌های توسعه، شناسایی منابع جدید و جذب سرمایه‌گذار است.فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کنید». رئیسی با تاکید بر تسهیل مسیر برای سرمایه‍گذاران، تصریح کرد: همکاری شهردار و استاندار و بررسی قوانین برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند سرعت رشد و توسعه را در بندرعباس تسریع کند». این عضو شورای شهر با بیان اینکه شهردار هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف اسکله نخل ناخدا اقدام کند، عنوان کرد: «با اداره بنادر و دریانوری مذاکره کنید، تا این اسکله برای گسترش گردشگری و ایجاد مکان تفریحی به شهرداری واگذار کند».

 

آقای مسئول، فرزندانتان را کدام پارک می‌برید؟!

«عیسی عباسی»، عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به اینکه بنده در نطق قبلی درباره ضعف حمل و نقل در شهر بندرعباس تذکر دادم، افزود: «شهرداری به این موضوع واکنش خوبی نشان نداد و این مورد مغفول ماند. اما از شهردار درخواست می‌کنم با به کار گیری نیروهای توانمند این نیاز شهر بندرعباس را برطرف کنند». عباسی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون حقوقی شورا با اساتید دانشگاه‌ها افزود: «تذکر این هفته بنده خطاب به مدیران شهرداری است که عملکرد آن‌ها به دلیل منفعت طلبی زیر سوال است. آن‌ها با جاه‌طلبی و لابی‌گری برای بقای خود تلاش نکنند. به جای این اعمال نفوذها به فکر منافع مردم باشند». او با بیان اینکه یکی از دلایل عقب ماندگی‌های شهر بندرعباس عدم الکترونیکی شدن مزایده‌ها و مناقصه‌ها است. از شهرداری درخواست کرد زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه را هرچه سریع‌تر تهیه کند». درادامه عباسی به موضوع تنظیف و کمبود سطل زباله در بندرعباس اشاره کرد و خواستار رسیدگی مدیران مناطق شد.این عضو شورای شهر بندرعباس خطاب به «مصطفی خادم»، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس گفت: «سوال بچه‌های من و مردم این شهر این است که اگر بچه شما به شما بگوید برویم پارک، شما چه جوابی برای او دارید؟ کدام پارک؟ به ما هم بگویید که ما و مردم هم بدانیم بچه هایمان را کجا ببریم. پارکی وجود ندارد. کاری که در پارک شهید دباغیان انجام شده اسمش را جنایت بگذاریم؟ چیزی از پارک شهید دباغیان نمانده است. یک روز اگر بچه‌های ما اسم پارک می‌آوردند پارک شهید دباغیان بود. هرکس تصمیم گرفته در پارک دباغیان رستوران و کافه ایجاد شود باید جوابگوی مردم بندرعباس باشد».

 

توسعه شهر در گرو همسو شدن

«احمد کناری نژاد»، عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به اینکه هرمزگان استانی با موقعیت ویژه‌ی جغرافیایی و با درجه‌ی اهمیت در سطوح ملی، منطقه‌ای و فراملی است، گفت: «هم‌جواری با دریا، وجود صنایع مهم نفت، گاز، فولاد، کشتی‌سازی و آلومینیوم، پالایشگاه نفت ستاره‌ی خلیج‌فارس،  بندر شهید رجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بندر تجاری کشور با پشتیبانی  ۵۷ درصد صادرات و واردات و ۸۵ درصد ترانزیت کشور، پایانه‌ی صادرات نفت جاسک و وجود ۱۴ جزیره‌ی مهم و دارای پتانسیل در آب‌های استان، هرمزگان را به استانی نقش‌آفرین در توسعه‌یافتگی کشور تبدیل نموده است».  کناری نژاد بابیان اینکه در کنار تمام ظرفیت‌های هرمزگان و تلاش‌های زیادی که تاکنون در جهت حل معضلات انجام‌شده است، باید گفت که این استان همچنان با معضلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. او افزود: «فقر، بیکاری، عدم بهره‌گیری شایسته از ظرفیت نیروهای انسانی کارآمد استان، آسیب‌های اجتماعی، آمار ۴۳ درصدی بافت‌های فرسوده تنها در مرکز استان، ضعف جدی زیرساخت‌ها در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، بهداشت، سلامت، تفریحی، ورزشی، گردشگری و مذهبی، عدم وجود برنامه‌ی جامع و نقشه‌ی راه و اولویت‌بندی نشدن مشکلات استان، عدم وجود دانشکده‌های مرتبط با صنایع و پالایشگاه‌ها، فقدان کارخانه‌های خرد و كوچک محصولات کشاورزی و آبزیان جهت ايجاد اشتغال در شهرستان‌ها با توجه به ويژگی هر شهرستان، مشکل کیفیت آب شرب و کمبود آب آشامیدنی سالم و مشکلات زیست‌محیطی تنها بخشی از معضلات هرمزگان است». او بابیان اینکه هرمزگان رتبه ۵ ثروت در کشور را داراست، افزود: «در مقابل رتبه‌ی بالایی در فقر و بیکاری دارد و با توجه به نقش فقر و بیکاری در پدید آمدن و یا تشدید برخی از آسیب‌های اجتماعی، لزوم توجه به مسئله‌ی اشتغال بسیار ضروری به نظر می‌رسد» .کناری نژاد گفت: «بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و نیروهای انسانی توانمند و کارآمد در سطوح مختلف مدیریتی ازجمله مطالبه‌های جدی شورا و مردم استان است که از استاندار محترم تقاضا می‌شود که موضوع کارسازی و استفاده از ظرفیت منابع انسانی کارآمد استان را در دستور کار خود قرار دهد». به گفته کناری نژاد تا زمانی که حلقه‌های مدیریتی در استان هرمزگان و شهر بندرعباس در جهت منافع عمومی همسو و همراه نشوند نمی‌توان در هیچ زمینه‌ای ادعای ارتقای پیشرفت و توسعه کرد.

 

بوستان‌های بندرعباس نیاز به بهسازی دارند

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس با حضور در صحن شورا به ارائه آماری از عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: «۲۶۸ پارک در سطح شهر اعم از پارک‌های محله‌ای، شهری و ناحیه‌ای داریم. حدود ۱۳۰ پارک محله‌ای و ۱۰ پارک شهری داریم». «مصطفی خادم» با بیان اینکه ۲۲ بوستان نصب ست‌های بازی با انجام داده‌ایم، گفت: «اکثر بوستان‌ها نیاز به بهسازی دارند. سال‌های متمادی از ساخت آنها گذشته و از ابتدا دارای ایراداتی بوده‌اند». او آماری درباره میزان روشنایی پارک‌ها و تجهیز آن‌ها ارائه کرد و افزود: «درصدد تعیین پیمانکار عمرانی برای بهسازی پارک دباغیان هستیم. مطالعه و برنامه ریزی طراحی پارک حرا (جنگل مصنوعی حرا_پارک ولایت) نیز انجام شده است. فاز اول طرح راهبردی فضای سبز در شورای قبل مطرح شد و با موافقت رو به رو شد. فاز دوم نیز در حال تکمیل است. خوشبختانه این طرح‌ می‌تواند در حوزه پارک‌سازی برای شهر راه گشا باشد». در ادامه جلسه اعضای شورای شهر سوالات خود را در رابطه وضعیت پارکهای شهر بندرعباس عنوان کردند.

 

وضعیت تکان‌دهنده‌ی باغ پرندگان بندرعباس

«سید محمدرضا موسوی»، عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه توری باغ پرندگان پاره شده است، عنوان کرد: «هزینه هنگفتی برای احداث باغ پرندگان پرداخت شده است. توری باغ با تعهد ۲۵ ساله خریداری شده بود اما الان پاره شده است. ۲۰۰ میلیون سرمایه شهری، پرنده از آن خارج شده و بیرون رفته است». او با بیان اینکه بخش‌زیادی از پارک خشک شده و درختان آن قسمت قطع و فروخته شده است، گفت: «چوب درختان در حال فروش است. بنده خودم شاهد این صحنه بوده‌ام. دو پارک موضوعی در شهر بندرعباس داریم که هر دو با مشکلات مدیریتی رو به رو است. مدیریت باغ پرندگان با خودمان بوده و پیمانکاری در کار نبوده، چرا این اتفاق افتاده است».  این عضو شورای شهر بندرعباس به سوء مدیریت در اداره پارک‌ها اشاره کرد و افزود: «چند وقت پیش هم حیواناتی به آن محل حمله کردند و یک سری پرندگان آسیب دیدند و زخمی شدند». موسوی با تاکید بر استفاده از فعالان محیط زیست در پروژه‌ها اظهار کرد: «کاشت درختان در فضای شهری نامتناسب است. مردم به این موضوع معترض هستند. از اعضای شورای شهر درخواست میکنم مصوبه‌ای را داشته باشیم که گونه‌های درختی مهاجم ‌مثل کنوکارپوس کاشت نشود. کاشت این درخت باید به صورت کامل قطع شود و به سمت کاشت دونه‌های بومی و محله‌ای برویم».

 

موضوع فضای سبز حساس است

«مهدی نوبانی»، شهردار بندرعباس با حضور در جلسه شورای شهر گفت: « فضای سبز اکسیژن شهر است و باید به آن توجه ویژه شود. کاربری‌های فضای سبز به هیچ وجه نباید تبدیل به واحدهای مسکونی و تجاری شود». او با بیان اینکه این کاربری‌ها حتما باید به بوستان تبدیل شوند، افزود: «مدیر مسکن و شهرسازی قول دادند، ۵۰ تا ۱۰۰ هکتار برای احداث بوستان به شهرداری بدهند». نوبانی با بیان اینکه روی بحث نگهداری پارک‌ها باید بیشتر کار کنیم، عنوان کرد: «باید فضایی را ایجاد کنیم که مردم استقبال و از آن استفاده کنند.موضوع فضای سبز برای من حساس است. ان شالله با پیگیری‌هایی که می‌کنیم دغدغه‌های اعضای شورا رفع شود. بنده شخصا به چند مورد از مسائل فضای سبز ورود کرده‌ام». او با تاکید بر اینکه کاشت کنوکارپوس‌ها باید حذف شود، عنوان کرد: «درختان بومی از جمله گارم‌زنگی باید جایگزین این نوع گیاهان شود. کاشت کنوکارپوس به طور کلی باید ممنوع شود». گفتنی است کاشت کنوکارپوس‌ در مصوبه‌ی شورای شهر پنجم ممنوع اما کاشت آن جهت ایجاد پرچین مجاز اعلام شده بود. در ماه های اخیر نیز شاهد کاشت این نوع گیاه در سطح شهر بودهایم.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها