مرغداران خواهان افزایش قیمت مرغ شدند؛ مرغ باید ۳۱ هزار تومان شود



مرغداران برای افزایش قیمت مرغ نامه‌نگاری کردند. گویا قرار است با افزایش قیمت نهاده‌های تولید، قیمت رسمی مرغ به کیلویی ۳۱ هزار تومان برسد!

به گزارش صبح ساحل، قیمت نهاده‌های دامی از یک طرف بالا است و از طرف دیگر خوراک مرغ در بازار آزاد کمیاب شده است. گویا دولت هم به مرغداران اجازه جوجه‌ریزی نمی‌دهد. حالا تولیدکنندگان می‌گویند دوباره عرضه مرغ در بازار کم شده و ممکن است قیمت آن التهاب پیدا کند. بنابر اعلام مرکز آمار در شهریور ماه امسال تورم نقطه به نقطه گوشت سفید به ۵۶٫۹ درصد رسید و همچنین مرغ نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۵٫۵ درصد گران شد.

آیا با توجه به افزایش تورم مرغ هم مانند تخم مرغ گران می‌شود؟ به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ، به دولت پیشنهاد دادیم معادل مقدار رسمی تورم قیمت مرغ افزایش پیدا کند. اکنون قیمت واقعی مرغ ۳۱ هزار تومان است. هنوز دولت موافقتش را نسبت به پیشنهاد بخش خصوصی اعلام نکرده است.

رضا مبصری گفت: قیمت مصوب مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما به دلیل افزایش هزینه‌ها برخی فروشندگان مرغ را با این قیمت اعلام شده نمی‌فروشند. قیمت مرغ در میادین تهران کیلویی ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان است و در بازار تهران هم با قیمت ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان فروخته می‌شود. او توضیح داد: در شهریور ماه نرخ تورم به ۴۵٫۸ درصد رسید. بنابراین در کشوری که ماهانه حدود چهار درصد تورم دارد، یعنی هزینه تولید ماهانه چهار درصد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین شاخص تولید هم متغییر است.

    

   

نیوکاسل مرغ را کمیاب کرد

مبصری بیان کرد: دولت با ارائه یارانه به نهاده‌های تولید عملا قیمت‌ها را سرکوب کرده است این در حالی که قیمت تمام شده تولید کالاها به شدت افزایش پیدا کرده است. اکنون بعد از شیوع ویروس نیوکاسل بازار کمبود مرغ دارد. حبیب اسدالله‌نژاد، نائب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفته: «علی‌رغم گذشت ۸۰ روز از جوجه‌ریزی برخی واحدهای مرغداری، اما سامانه سماصط به سختی مجوز جوجه‌ریزی می دهد چرا که به جهت کمبود جوجه، امکان دریافت مجوز جوجه‌ریزی وجود ندارد. بنابراین با توجه به کمبود عرضه، التهابات قیمت مرغ در بازار همچنان وجود دارد.»

منبع: تجارت نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها