یونسکو کاروانسرای بستک را برای ثبت جهانی بررسی کرد



مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: ارزیابان یونسکو کاروانسرای بستک را برای ثبت جهانی بررسی کردند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، سهراب بناوند افزود: وزارت میراث‌فرهنگی در نظر دارد در ۲۴ استان کشور، ۵۶ کاروانسرا از عهد ساسانیان تا قاجاریه را به ثبت جهانی برساند که کاروانسرای بستک یکی از این کاروانسراها است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اظهار کرد: کاروانسرای بستک مربوط به دوران قاجار است و در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرایط ثبت جهانی کاروانسرای بستک نحوه نگهداری و رعایت ضوابط عرصه و حریم آن است، تصریح کرد: این کاروانسرا با تغییر کاربری به‌عنوان اقامتگاه بوم گردی و سفره‌خانه سنتی در حال فعالیت است.

بناوند اضافه کرد: امیدواریم با ثبت جهانی کاروانسرای بستک، این شهرستان به یکی از مقاصد گردشگری استان هرمزگان تبدیل شود.

 

کاروانسرای بستک واقع در شهر بستک در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این کاروانسرا سرپناه واستراحت گاهی در مسیر جاده بازرگانی لار، بندر لنگه به بندر عباس بوده است . این کاروانسرا حیاط مرکزی داشته و در اطراف اصطبل‌ها، استراحت‌گاه‌ها قرار داشته، کاروانسرا در دو ضلع شمالی وجنوبی و در ورودی ایوان ختم می‌شده است.این بنای تاریخی سازه‌ای سنگی است و مصالح گچ و اندودهای ساروجیه بنیان کاروانسرا رو تشکیل داده است. این کاروانسرا در دوره قاجاریه ساخته شده و با شماره ثبت 2233 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این اثر تاریخی در چند سال اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها