صدور مجوز کشف ۶۴ میلیون تن ذخیره معدنی در هرمزگان



 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: ۱۶ فقره گواهی کشف برای معادن جدید استان با حجم ذخیره ۶۴ میلیون و ۱۹۷ هزار تن در نیمه نخست سالجاری صادر شده است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، خلیل قاسمی افزود: صدور این مجوزها برای استخراج ۲۰ نوع موادمعدنی از جمله «مخلوط کوهی»، «سنگ لاشه»، «سنگ گچ»، «سنگ آهک»، «سنگ آهن»، «خاک سرخ»، «مارن»، «سنگ نمک»، «نمک آبی»، «کرومیت»، «منگنز»، «خاک صنعتی»، «سیلیس»، «فلدسپات»، «مرمریت»، «سنگ چینی» و غیره صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بزرگترین معادن فعال هرمزگان سنگ مارن و آهک لشتغان متعلق به شرکت سیمان هرمزگان با استخراج اسمی مجموع سالانه سه میلیون تن و سنگ آهن تَنگ زاغ، رضوان و آک کَهور و سنگ گچ (درپل و پل ۱) در شهرستان بندرخمیر است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ابرازداشت: ۹ معدن سنگ‌های تزئینی نیز در استان وجود دارد که هفت مورد در حال تولید انواع سنگ چینی می باشد.

قاسمی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۴۹معدن در استان دارای پروانه بهره‌برداری است، اظهارداشت: مجموع ذخیره معدنی این معادن ۶ میلیارد و ۱۰۰میلیون تن با ظرفیت اسمی برداشت انواع موادمعدنی به میزان ۳۳ میلیون تن می باشد.

وی یادآورشد: هم اکنون سه هزار و   ۵۸۴نفر در معادن هرمزگان مشغول به کار هستند و باتوجه به روباز بودن، بهره برداران از ماشین آلاتی همچون لودر، بیل مکانیکی و بلدوزر انواع کامیون و دامپ تراک و دستگاه های حفاری و کمپرسورها و ماشین آلات سبک استفاده می کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان تصریح کرد: در ۶ ‌ماهه نخست امسال در زمینه صادرات غیرنفتی حوزه صنایع و صنایع معدنی استان نیز افزایش ۲۲۲ درصدی در تناژ و ۲۸۷ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه نسبت به سال گذشته داشته است که با وجود شرایط تحریم و کرونا تلاش خوبی صورت گرفته است.

وی ابرازداشت: در حال حاضر  با وضع عوارض صادراتی بر موادمعدنی مانند آهن و کرومیت و جلوگیری از خام فروشی در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تنها سنگ گچ استان دارای مزیت نسبی برای صادرات دارد.

قاسمی، بیشترین مشکلات معادن راکد استان هرمزگان را نبود زیرساخت های مورد نیاز از جمله راه (جاده دسترسی مناسب) و برق و طولانی شدن زمان تجهیز و آماده‌سازی معادن، بازار فروش و صادرات باتوجه به تحریم های ظالمانه تحمیلی، کمبود نقدینگی بهره برداران و تعریف نشدن تسهیلات جهت تامین ماشین آلات معدنی، تعریف نشدن تسهیلات برای تجهیز و آماده‌سازی معادن و  پذیرش نکردن پروانه بهره‌برداری معادن به عنوان وثیقه از سوی بسیاری از بانک ها عنوان کرد.

هم اکنون ۱۷۳ معدن فعال و ۷۲ معدن غیرفعال در استان هرمزگان وجود دارد که معادن فعال در حال استخراج موادمعدنی همچون سنگ آهن، سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ نمک، مخلوط  کوهی، مارن، سنگ لاشه، کرومیت و منگنز می باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها