گردشگری دریایی نیازمند توجه دولت



سفر اخیر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بندرعباس فرصت مغتنمی بود تا با مشکلات ریز ودرشت استان هرمزگان در بخش دریایی و بندری  آشنا شوند. می توان بازدید از پروژه های بندری  وآشنایی با ظرفیت ها و پتانسیل های هرمزگان در بخش حمل و نقل دریایی و گردشگری را از جمله نکات مهم حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس به بندرعباس دانست.
در این سفرعلی اکبر صفایی مدیرعامل تازه منصوب شده سازمان بنادر و دریانوردی که  سال ها در این استان بر صندلی معاونی و مدیرکلی بنادر و دریانوردی هرمزگان تکیه زده بود با خوش بینی از رونق گردشگری دریایی در کشور به ویژه استان هرمزگان می گوید. او با بیان اینکه توسعه گردشگری دریایی و ساحلی از رویکردهای جدی سازمان بنادر و دریانوردی است بر رونق گردشگری دریایی تاکید می کند.
منصور آرامی، عضو  کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه « در آستانه بودجه سال ۱۴۰۱ و بودجه برنامه هفتم قرار داریم»، تاکید می کند: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران تلاش دارد تا احکام مربوط با افزایش بودجه، خصوصا برای مناطق ساحلی در جنوب کشور، را صادر کنیم. او با اشاره به اینکه» سهم دریا از اقتصاد کشور، ۲ تا ۳ درصد است» تاکید می کند: تلاش داریم تا سهم دریا در اقتصاد کلان کشوری را به ۱۰ درصد افزایش بدهیم و این شدنی است.نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید دولت و شخص رئیس‌ جمهور برای استفاده بیشتر از ظرفیت دریا در اقتصاد، خاطرنشان می کند: امیدواریم برنامه هفتم، به سمتی جهت پیدا کند که سهم دریا در تولید ناخالص داخلی،حداقل به ۱۰ درصد برسانیم.امروز گردشگری دریایی در جهان از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین صنعت درآمدزاو اشتغال آفرین به شمار می رود که کشورهای بسیاری بدنبال توسعه آن هستند.
گردشگری دریایی از سال 1980در دنیا رواج پیداکرد و صنعت جدیدی نیست.اما امروز با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.گردشگری دریایی تنها به تورهای آبی محدود نمی شود، بلکه ورزش ها،تفریح های آبی،غواصی و سایر سرگرمی های مرتبط با ساحل و فراساحلی راشامل می شود.خلیج فارس و دریای عمان و مرز طولانی آن با جنوب ایران ،جزایر متعدد و سواحل زیبا، نعمتی خدادادی برای استان های جنوبی کشور به ویژه هرمزگان محسوب می شود.این ظرفیت ها در کنار صیادی ،تجارت و ذخایر غنی نفت و گازفرصت طلایی است که می توان با برنامه ریزی و سرمایه گذاری در بخش گردشگری علاوه بر درآمدزایی و ارزآوری برای هزاران نفز شغل ایجادکرد.استان هرمزگان با بیشترین سطح برخورداری ازشاخص های گردشگری دریایی، نسبت به سایراستان های شمالی و جنوبی وضعیت مطلوب تری دارد.
از5هزارو800کیلومتر مرز آبی در خلیج فارس حدود 2هزارو300کیلومتریعنی 40درصد در استان هرمزگان قراردارد.جنگل های حرا،تالاب ها، مناطق دیدنی و تاریخی در بنادرو صنایع دستی دریایی و خانه های بوم گردی تنها بخشی ازظرفیت های گردشگری دریایی استان هرمزگان است.هرمزگان دارای 14جزیره بزرگ و کوچک است که امکانات گردشگری تنها در 4جزیره قشم ، کیش، هرمز و هنگام آنهم نه به اندازه نیاز و استاندارد وجودارد. به هر حال کارشناسان و فعالان بخش گردشگری در استان هرمزگان بر این باورند که با توسعه امکانات گردشگری دریایی در این استان می توان علاوه برفصول پاییزو زمستان که شرایط جوی مناسبی دارد، امید واربود که دربهار و تابستان نیز گردشگر به این استان سفرکند.صنعت توریسم ایران به ویژه در بخش دریایی نیازمند سرمایه گذاری مناسب دولت در زیرساخت ها و حمایت ازبخش خصوصی برای مشارکت در این حوزه است. باید منتظر ماند و نتیجه و خروجی این سفر را به نظاره نشست.آیا بعد از سال ها از رواج گردشگری دریایی در جهان ، دولت و مجلس می توانند با تخصیص اعتبار لازم  و حمایت از بخش خصوصی ، و با اجرای پروژه های متعدد ، گردشگری دریایی و اقتصاد دریا محور را توسعه داده، باعث رونق معیشت ساحل نشینان شوند؟  
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها