در پی زمین‌لرزه عصر یکشنبه اتفاق افتاد

واقعاٍ بخیر گذشت



بعدازظهر بود و عده‌ای با خیال آسوده در حال استراحت بودند وعده ای دیگر مشغول کار. زندگی در جریان بود تا اینکه عقربه‌های ساعت بر روی 15 و 37 دقیقه قرار گرفت. ساعت دلهره و اضطراب. زمین لرزید و لرزید، افراد وحشت‌زده و هراسان در حال دویدن برای رهایی از مرگ بودند و لحظات نفس‌گیر لرزش زمین کوه و خرابی سرپناه و سایه هراس بر سر مردم جنوب کشور مانند کرمان، بوشهر و فارس به‌خصوص هرمزگان همچنین برخی از کشورهای همسایه ازجمله امارات و عربستان حکم‌فرما شد. این دو زلزله بسیار شدید در عمق 15 کیلومتری زمین رخ داد و از مرکز استان فاصله داشت، اگر این زلزله در عمق کمتری رخ می‌داد و نزدیک بندرعباس، شاید اکنون شاهد عمق فاجعه بودیم مانند زلزله بم. زمین‌لرزه هرمزگان در ساعات روزبه بزرگی 6 و 6.5 ریشتر رخ داد درحالی‌که زلزله ویرانگر بم در بامداد 5 دی‌ماه سال 82 به بزرگی 6.6 ریشتر، در عمق کم ۸ کیلومتری زمین وقوع پیوست و پر تلفات ترین زلزله در تاریخ ثبت شد. زمین‌لرزه هرمزگان گر چه غیرمنتظره و مهیب بود اما به خواست خدا این بار به خیر گذشت و تلفات جانی زیادی نداشتیم. زلزله شوخی‌بردار نیست و بعدازظهر یکشنبه گذشته به‌نوعی تلنگری ساخت‌وسازها و استحکام بناها در استان بود و همچنین پیش‌بینی زلزله‌های با عمق و ریشتر بیشتر.

                    
 از لافت تا فین
زمین‌لرزه به پایان رسید و دقایقی بعد کانون آن لافت جزیره قشم اعلام شد. مردم لافت از وحشت لرزش خانه‌ها و اماکن سخن می‌گفتند ولی از خرابی‌ها نه. نیروهای امدادی و مسئولان از همان دقایق اولیه وارد میدان شدند و رئیس‌جمهور نیز دستور فوری کمک به مردم مناطق زلزله‌زده توسط همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول را صادر کرد. تیم های امدادی و ارزیاب آماده اعزام به لافت بودند که ناگهان به‌صورت ناگهانی مسیر کانون زلزله به بخش فین شهرستان بندرعباس تغییر کرد. پس‌لرزه‌ها ادامه داشت و اکثر خانه‌های مردم فین و رضوان و... تخریب و راه‌های ارتباطی براثر ریزش کوه‌ها مسدود شد. برق مناطق مرکز استان و چند روستا و شهرستان‌ها به دلیل پس‌لرزه‌ها، شکستگی تیر چراغ‌برق، پارگی سیم برق و نبود راه ارتباطی قطع شد و بخشی از دام‌ها در بخش فین براثر زلزله تلف شدند.
        
 مرگ مرد جوان در اثر سقوط تیر برق
هرمزگانی‌ها از جزیره قشم تا حاجی‌آباد با ترس و هراس از خانه‌های خود خارج شدند و به بوستان‌ها و اماکن عمومی پناه آوردند عده‌ای در حین فرار مصدوم و راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند. یک مرد جوان 22 ساله‌ای در محله اوزیهای بندرعباس از مجتمع محل سکونت خود خارج شد و به کوچه رفت اما تیر برقی که گویا فرسوده بود براثر شدت زلزله بر روی زمین افتاد و سیم برق از آن جدا و به مرد جوان برخورد و او را نقش بر زمین کرد. وی کنار دو تیر برق افتاد و جان داد. مصدومان زلزله در تا ساعت 13 و 30 دقیقه بیست و چهارم آبان ماه جاری به 104 نفر رسید. دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه گفت: 94 نفر از مصدومان زمین‌لرزه یکشنبه گذشته در بندرعباس با دریافت خدمات درمانی از مراکز بیمارستانی شهید محمدی و خلیج‌فارس مرخص شدند و اکنون 9 نفر بستری هستند. وی عمده مراجعات به مراکز درمانی استان متأثر از ترس و دلهره ناشی از زلزله است و موارد بسیار کمی دچار آسیب در لحظه زلزله عنوان کرد.
      
 روایتی از شب حادثه
خیابان‌ها و جاده‌ها ترافیک بود. نیروی انتظامی نیز بلافاصله برای مدیریت ترافیک در جاده‌ها و نیز ایجاد آرامش و تأمین امنیت برای مردم زلزله‌زده وارد عمل شد. پس‌لرزه‌ها ادامه داشت. درهمان دقایق اولیه محور بندرعباس سیرجان بعد از تونل شهید میرزایی مسدود شد، کوه‌های گنو و مسیر حاجی‌آباد ریزش کرد. سرهنگ نیکبخت فرمانده پلیس‌راه هرمزگان از رانندگان توصیه کرد تا اطلاع ثانوی از محورهای رودان، جیرفت- کرمان و لار - شیراز تردد کنند. مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز از مردم خواست با توجه به‌شدت زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌ها نمی‌توان در منازل بمانند و به همین جهت سالن‌های سرپوشیده برای اسکان آماده‌شده است همچنین با توجه به وقوع زلزله و پس‌لرزه‌ها، ضمن حفظ آرامش و خونسردی و رعایت توصیه‌های ایمنی از ترددهای غیرضروری به‌ویژه در مسیر بزرگراه بندرعباس به حاجی‌آباد خودداری کنند. به بخشداران هم گفته شد شرایط را برای حضور مردم در فضای باز آماده کنند. ده‌ها گروه‌های امداد عملیاتی به مناطق زلزله‌زده هرمزگان اعزام شدند. سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان نیز بیان داشت که تا عادی شدن شرایط در کنار مردم هستند، اقلام لازم در اختیار مردم قرار می‌گیرد و خدمات بیشتری در مناطق زلزله‌زده ارائه می‌شود. همه‌ی اماکن عمومی، بوستان‌ها برای اسکان اضطراری شهروندان تجهیز شد. محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور به همراه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده در همان شب حادثه وارد بندرعباس شد، با بازدید میدانی آخرین وضعیت جاده‌ها و مسیر تردد در شمال شهر بندرعباس را موردبررسی قرارداد و پس‌ازآن به روستاهای زلزله‌زده رفت. وی با حضور دریکی از بیمارستان‌های بندرعباس از مصدومان زمین‌لرزه‌های عیادت و با آن‌ها گفت‌وگو کرد. وزیر کشور نیز در گفت‌وگو با استاندار، فرمانداران و هلال‌احمر استان هرمزگان خواستار بررسی و کمک فوری به مردم مناطق زلزله‌زده این استان شد.
         
 صبح روز بعد از حادثه
تمامی مدارس حضوری و غیرحضوری تعطیل شد. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد حداقل ۳ هزار واحد مسکونی در استان از ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب‌دیده‌اند. بیشترین خسارت‌ها به روستا‌های گیشان غربی، آب شیرین، رود شور، ذورتو پائین و بالا وارد آمده بود و 30 منزل مسکونی در روستای گیشان غربی از توابع شهر فین تخریب و ۷۰ درصد این منازل مسکونی، صد درصد ویران شد. 20 مدارس فین دچار خسارت جدی شده بود. گروه‌های کارشناسی بنیاد مسکن برای بررسی آخرین وضعیت به مناطق زلزله‌زده شهر فین و روستا‌های گیشان غربی، آب شیرین، رضوان، سرزه، مزرعه، رود شور، چاه کل، ذورتو پائین و بالا، خورجل و جونگان اعزام شدند.بعضی از خانوار‌های آسیب‌دیده از زمین‌لرزه اسکان اضطراری داده‌شده‌اند و لوازم بهداشتی، گرمایشی و مواد غذایی در اختیارشان قرار گرفت.  اما خیلی از افراد به نحوه توزیع اقلام معترض بودند و فیلم هایی از هجوم مردم به دور کامیون های امدادی و بی نظمی در توزیع اقلام در فضای مجازی دست به دست می شد. آب، برق و تلفن مناطق استان وصل شد و رفت‌وآمد در جاده‌های هرمزگان صورت گرفت. 47 پایگاه اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و همچنین پایگاه‌های امدادی استان‌های مجاور در آمادگی کامل بودند. جلسه ستاد مدیریت بحران هرمزگان تشکیل شد و محمد مخبر در این جلسه به تغذیه مردم، بازسازی ترمیم منازل تخریب‌شده پیش از آغاز زمستان و بارندگی، تقویت پایگاه امدادی و راهداری در روستاها، بازسازی مدارس، رفع مشکل کمبود تخت بیمارستانی و... تأکید کرد. فضل اله اکبری مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان نیز از عدم کمبود درزمینهٔ تأمین سوخت در مناطق زلزله‌زده هرمزگان خبر داد که بعد از وقوع زلزله فوراً تدابیر لازم برای ارسال سوخت ترمیمی به مناطق زلزله‌زده انجام شد و به دلیل وجود انبار نفت بزرگ بندرعباس در استان علاوه بر سوخت موردنیاز جایگاه‌های استان سوخت اضافی ناشی از افزایش مصرف نیروهای امدادی و نظامی و انتظامی نیز پیش‌بینی و از این انبار نفت به مقاصد مختلف بارگیری شد. مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان از عدم نگرانی به لحاظ کمبود اقلام موردنیاز در هرمزگان سخن گفت.

     
73 پس‌لرزه
تا ساعات 14 دیروز در مرکز لرزه‌نگاری کشوری 75 زلزله و پس لرزه در هرمزگان به ثبت رسید که کمترین آن 2.7 ریشتر و بزرگترین آن 6.5 ریشتر بود وهر دو در فین. آخرین زمین‌لرزه در ساعت 13 و 44 دقیقه و 18 ثانیه با 3.1 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین در بخش فین به ثبت رسیده است.

     

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها