شهردار بندرعباس:

استانداری هرمزگان به داد شهرداری بندرعباس برسد



اگر در شهر بندرعباس اتفاقی می‌افتاد ما هیچ ماشین‌آلاتی برای آواربرداری نداشتیم و از این رو از استاندار هرمزگان خواهش می‌کنم در این زمینه به داد شهرداری بندرعباس برسد.

      

به گزارش صبح ساحل، به نوشته ایسنا، سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار «ارائه گزارش مدیرکل محترم مدیریت بحران استانداری هرمزگان در خصوص وقایع زمین‌لرزه اخیر در استان هرمزگان» برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس، امروز (۳۰ آبان ماه) در سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس، اظهار کرد: باید حضور مردم را نادیده نگیریم اما باید آموزش لازم را ببینند تا در زمینه خدمات‌رسانی اقدامات مفیدتری را انجام داده و شاهد آسیب‌های بیشتری نباشیم.

فاطمه جراره عنوان کرد: با توجه به اینکه شهر بندرعباس روی گسل زلزله واقع شده باید مطالعاتی در این زمینه صورت بگیرد. پروژه‌هایی در شهر انجام می‌شود بدون اینکه این مسئله در نظر گرفته شود. ما متوجه شدیم در این زمینه در پنجعلی مطالعات دقیقی انجام نشده و این در حالی است که بسیاری از پروژه‌های شهرداری به آن سمت کشیده شده است.

وی افزود: سلامت شهروندان اولویت ماست. نداشتن ماشین‌آلات توسط شهرداری برای مواقع اضطراری و  آواربرداری بسیار نگران‌کننده است. مشکلات در این زمینه باید به شورا اعلام شود تا اگر نیاز به بودجه‌ای است در شورا تصویب شود و در اولویت قرار گیرد. وقتی زلزله می‌آید همه پای‌کار می‌آیند اما بعد مدتی فراموش می‌شود. امیدواریم در این مورد این اتفاق نیفتد و اعضای شورا همکاری لازم را با مدیریت بحران استان داشته باشند تا مشکلات شهر بندرعباس را حل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با تأکید بر ضرورت مقاوم‌سازی ساختمان‌های شهر بندرعباس،  تصریح کرد: شهرداری و مدیریت بحران شهرداری بندرعباس در زمینه شناسایی گسل‌های شهر بندرعباس و در نظر گرفتن آن در صدور پروانه‌های ساختمانی اقدامات لازم را انجام دهند.

جراره بیان کرد: باید این آمادگی وجود داشته باشد تا شهرداری  و آتش‌نشانی در هنگام بحران و در همان ساعات اولیه خدمات خوبی را به شهروندان ارائه دهند. از این رو نیاز است تقویت تجهیزات و امکانات شهرداری  و آتش‌نشانی در دستور کار قرار گیرد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: انتظار اعضای شورا این است که قبل از حادثه شاهد مدیریت بحران در شهر بندرعباس باشیم و در زمانی که اتفاقی نیست نیز جلسات مکرر برگزار شود و فعالیت صدا و سیما در زمینه مدیریت بحران افزایش یابد.

اسماعیل بواشه بیان کرد: تاکنون ندیده‌ایم که رسانه‌ها و به‌خصوص صدا و سیما عضوی از شورا یا شهردار را دعوت کنند تا مسائل و مشکلات شهری را بیان کنند. انتظار می‌رود مجموعه استانداری بسیج شود تا در بخش‌های مختلف برنامه‌هایی به دستگاه‌ها و صنایع مختلف ارائه دهد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: گله‌ای از رئیس‌جمهور دارم که در استان هرمزگان حضور نیافت و با توجه به آرای بالایی که در هرمزگان داشته، انتظار حضور وی در زمان بحران را داشتیم.

یک عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: رفع مشکلات بافت  فرسوده شهر بندرعباس و مناطق در نزدیکی صنایع بندرعباس بسیار ضروری است. بر کسی پوشیده نیست که ناوگان آتش‌نشانی حوزه شهری ما آن‌طور که باید باشد نیست و زیرساخت پیر ما باعث مشکلات بیشتر شده است.

سید محمدرضا موسوی، افزود: مجموعه شهرداری با مشکل فضای اجتماع شهری مواجه هستند اما این مشکل تنها مربوط به شهرداری نیست. نیاز است که تأمین فضاهای اجتماع شهری به دستگاه‌های مربوطه ازجمله راه و شهرسازی ابلاغ شود.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: بحث بافت فرسوده در شهر بندرعباس بسیار مهم است. در ساعات اولیه گفته شد که اتفاقی در بندرعباس نیفتاده است. خانه‌هایی در بافت فرسوده تخریب صد درصدی داشته و خدا به ما و مسئولین رحم کرده که کسی در این منازل حضور نداشته است.

ایوب دبیری نژاد افزود: خواهش داریم از تهدید به وجود آمده به عنوان فرصت استفاده شود و در زمینه نوسازی ناوگان امدادی و آمادگی برای بحران و همچنین پرداختن به بافت فرسوده گام‌های لازم برداشته شود تا برای حوادث احتمالی آینده آمادگی پیدا کنیم.

شهردار بندرعباس نیز در این جلسه عنوان کرد: بعد از زلزله من و همکارانم آمادگی خود را اعلام کردیم و در محله‌های مختلف حضور پیدا کردیم. مسئله روشنایی فضای سبزها، سرویس‌های بهداشتی و ... را حل کردیم و حدود ۷۰ درصد مشکلات در همان شب حل شد.

مهدی نوبانی افزود: روز گذشته با مجموعه نظام مهندسی جلسه‌ای داشتیم و خواستار تقویت نظارت‌ها بودم. مهندسان ناظر تأسیسات باید  دقت بیشتری داشته باشند. مجموعه آتش‌نشانی ما درخواست ۴۲ مورد کمک شامل حریق، بسته شدن درب، افتادن تیر برق و ... را دریافت کرد که خوشبختانه با حضور به‌موقع به حل آن‌ها پرداخت. تجهیزات آش نشانی ما بسیار ضعیف است و نیاز است در این زمینه اقدامات مؤثری صورت بگیرد.

شهردار بندرعباس عنوان کرد: اگر در شهر بندرعباس اتفاقی می‌افتاد ما هیچ ماشین‌آلاتی برای آواربرداری نداشتیم و از این رو از استاندار هرمزگان خواهش می‌کنم در این زمینه به داد شهرداری بندرعباس برسد. ان‌شاءالله برنامه‌هایی برای بافت فرسوده داریم که امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: از اعضای شورا برای حضور در ایستگاه‌های آتش‌نشانی که باعث دلگرمی پرسنل بود قدردانی می‌کنم. با شروع زلزله درخواست‌های مردمی برای کمک شروع شد و در ۲ ساعت ابتدایی ۴۲ مورد درخواست کمک داشتیم. ۵ مورد حبس در آسانسور، ۲۲ مورد  قفل شدن درب منزل، ۲ مورد حریق پست برق، ۶ مورد ریزش نمای ساختمان و یک مورد سقوط تیر برق داشتیم.

علیرضا بهمن نژاد بندری افزود: آتش‌نشانان ما از جان مایه می‌گذارند اما بسیاری از نیروها به دلیل کمبود امکانات در حریق گیر می‌افتند. ما درخواست مؤکد داریم که با توجه به گسترده شدن بندرعباس در راستای افزایش ایستگاه‌ها و تجهیزات این شهر اقدامات مؤثری صورت گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: فعالیت ما در ثانیه‌های اول حادثه آغاز شد. یک تیم به سمت بافت‌های فرسوده و تیمی به ساحل با فرماندهی شهردار بندرعباس اعزام شدند. نیروهای مدیریت بحران به سمت بافت فرسوده و نیروهای خدمات شهری به سمت ساحل شهر بندرعباس اعزام شدند.

اسماعیل موحدی نژاد افزود: خوشبختانه با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته در همان شب تا ۵ صبح روشنایی پارک‌ها و بسیاری از مشکلات مربوط به فضاهای سبز و طول نوار ساحلی حل شد.

ضرورت آموزش همگانی مدیریت بحران در شهر بندرعباس

رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: خدا را شاکریم که این زلزله و پس‌لرزه‌هایش موجب خسارت شدیدی نشد. همکاران ما در قالب تیم‌های بحران در لحظه‌های اولیه فعال شدند و ما در نیم ساعت ابتدایی حادثه، خسارت‌های اولیه را اعلام کردیم.

مظفر آرمیده افزود: از آنجا که رعب و وحشت و ترافیکی در سطح شهر ایجاد شده بود از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی مردم را به سمت نوار ساحلی و مکان‌های اسکان اضطراری هدایت کردیم. از همه مسئولینی که ما را در زمینه اسکان اضطراری یاری کردند قدردانی می‌کنم. آنچه حائز اهمیت است بافت فرسوده شهر و شهرک پیامبر اعظم است که تعداد زیادی از همشهری‌های ما در آن منطقه هستند که توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری بندرعباس عنوان کرد: مسئله بوستان‌های پدافند نیز بسیار حائز اهمیت است و جای تأسف دارد که مسئله پدافند برای بسیاری از مسئولین ما روشن نیست. نیازمند هستیم شورای شهر در کنار ما مسئله بوستان‌های پدافند را که در زمان‌های بحران و حوادث بسیار کارآمد هستند، پیگیری کنند.

آرمیده عنوان کرد: مشکل تراکم شهری بسیار مهم است و باید پیگیری جدی در این زمینه صورت گیرد. مسئله آموزش همگانی مدیریت بحران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که باید اقدامات جدی در این زمینه صورت بگیرد. بالغ بر ۵۰ مورد بازدید از مناطق آسیب‌دیده توسط همکاران ما در مدیریت بحران شهرداری صورت گرفته و ۵۰ پرونده در این زمینه تشکیل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز در این جلسه، اظهار کرد: ما در ۲۳ آبان شاهد دو زلزله شدید با شدت بیش از ۶ ریشتر بودیم که متأسفانه در دقایق اولیه با توجه به اشتباهی که مرکز زلزله‌نگاری انجام داده بود مرکز زلزله را لافت اعلام کردند و بعد از ۱۵ دقیقه کانون درست آن یعنی شهر فین اعلام شد.

مهرداد حسن‌زاده افزود: با توجه به نظر ویژه‌ای که ریاست جمهوری و دولت مردمی دارد در ساعات اول حادثه، معاون اول رئیس‌جمهور، دو تن از وزرا و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور وارد هرمزگان شدند و سعی کردیم تا ۱۵ ساعت بعد مسائل زیرساختی حادثه بخصوص مسئله بازگشایی جاده سیرجان - بندرعباس را حل کنیم. بر اساس آمار علوم پزشکی هرمزگان یک فوتی و صد مراجعه به مراکز درمانی داشتیم که ۱۰ نفر از آنان بستری و بقیه مرخص شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان بیان کرد: این حادثه یک معجزه الهی بود و تا این لحظه بالغ بر ۲۰۰ پس‌لرزه اتفاق افتاده و این زنگ هشداری برای استان هرمزگان است. ما همواره در جلسات تأکید بر آمادگی داشته‌ایم اما خیلی اوقات مدیران این مسئله را جدی نمی‌گیرند. حادثه قابل پیش‌بینی نیست و ایجاد آمادگی می‌تواند در کاهش خسارات مؤثر باشد. زلزله هرمزگان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت بدون احتساب خسارت بخش مسکن داشته است.

وی ادامه داد: خسارات شامل ۲ هزار و ۴۹۸ واحد احداثی، ۷۰۲ واحد تعمیری،  ۳ هزار و ۱۰۰ واحد معیشتی، تلفات حدود ۲۰۰ رأس دام و... بوده است. بالغ بر ۳۹۴ میلیارد تومان خسارت به بخش راه وارد شده است، ۴۰ حلقه چاه، ۵۰ رشته قنات، ۴۰ کیلومتر کانال آبیاری، ۳۰ واحد دامداری، ۷ واحد مرغداری، ۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع، ۱۴ مورد در حوزه صنعت، ۴۵ دستگاه وسیله نقلیه سبک، ۵ دستگاه وسیله نقلیه سنگین  و یک مورد تلفات انسانی از دیگر خسارت‌های وارد شده به استان در زلزله اخیر هرمزگان بوده است.

حسن‌زاده عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای بازسازی و بازتوانی در استان گذاشتیم که کاری زمان‌بر و سخت است. در بحث بازتوانی روحی نیاز به زمان داریم تا به حالت عادی برگردیم. از همراهی و همکاری خوب مردم نجیب تحت تأثیر حادثه، همکاری دستگاه‌های مختلف، نیروهای جهادی و اعضای شورای شهر که آماده همواره همکاری هستند قدردانی می‌کنم.

وی بیان کرد: ما در هرمزگان بالای ۳۰ نوع مخاطره داریم و شهر بندرعباس نیز درگیر خیلی از این مخاطرات است. گرد و غبار، زلزله، آتش‌سوزی سیل، کشند قرمز و ... از این رو نیاز است که تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی مجموعه بحران این شهر تقویت شود. توانمندسازی ستاد بحران مجموعه شهرداری می‌تواند در این‌گونه حوادث مؤثر باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان عنوان کرد: باید شناسنامه بحران برای مناطق مختلف شهر بندرعباس تهیه شود. نظارت بر روند ساخت و سازها مسئله مهمی است و شهر بندرعباس از شهرهایی است که ساخت و ساز در آن رونق دارد و شهرداری باید در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشد. ساماندهی خورها نیز بسیار مهم است، دفع آب‌های سطحی، تقویت ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تعیین تکلیف بافت‌های فرسوده که از نقاط حادثه‌خیز هستند نیز باید در دستور کار قرار گیرند.

حسن‌زاده تصریح کرد: شهرداری‌ها باید در زمینه توسعه بیمه منازل مشارکت کنند. قانون جدید مدیریت بحران به سمت و سوی توسعه صنعت بیمه رفته است از این رو شهرداری در زمینه توسعه بیمه حوادث اماکن باید پای‌کار آید. کمبود فضاهای اسکان اضطراری در بندرعباس محسوس است. تقویت امداد و نجات نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جایگاه‌های سی ان جی در بندرعباس نیز حادثه‌خیز بوده و باید به آن پرداخته شود.

وی بیان کرد: اولویت ما در مسئله رسیدگی به مناطق آسیب‌دیده از زلزله، رسیدگی به مناطق موجود در کانون زلزله بوده و تأکید ما در شهر بندرعباس به برقراری امنیت در سطح شهر بوده است. در زمینه تخصیص بودجه برای جبران خسارات، مدیریت بحران کشور تصمیم‌گیرنده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار کرد: سند آمادگی مقابله و سند کاهش خطر در استان هرمزگان در حال تدوین است و به‌زودی به تصویب خواهد رسید.

حسن‌زاده افزود: متأسفانه در گذشته همواره در جلسات ستاد بحران جای شهردار خالی بود اما امروز شاهد هستیم که آقای نوبانی همواره در کنار ما است. ما در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم اما با توجه به اینکه از شهرداری بندرعباس هیچ درخواستی نبود اعتباری نیز به آن تخصیص نیافت. این عزم و اراده در مجموعه فعلی شهرداری و شورا فرصتی است که باید از آن استفاده شود. درخواست داریم کارکنان شهرداری، مدیریت بحران شهر بندرعباس و اعضای شورا مشکلات احصا شده شهر بندرعباس را به مسئولان انتقال دهند.

وی عنوان کرد: در زمینه دفع آب‌های شهری می‌توان اعتبار خوبی جذب کرد از این رو درخواست داریم طرحی در این زمینه ارائه شود تا پیگیری‌های آن را انجام دهیم. مسئله سونامی تنها برای جاسک ممکن است و طبق بررسی‌ها در بندرعباس خطر سونامی وجود ندارد. همچنین کاهش شدت زلزله توسط دریا شایعه‌ای است که هیچ پایه علمی ندارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها