تجلیل از کتابداران برتر و فعالان عرصه کتابخوانی در هرمزگان



 همزمان با فرا رسیدن بیست و نهمین دوره گرامیداشت مقام کتاب و کتابدار، کتابداران برتر و فعالان عرصه کتابخوانی هرمزگان یکشنبه شب در بستر فضای مجازی تجلیل شدند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، در ابتدای این آیین امینه دریانورد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان ضمن تبریک هفته کتاب با اشاره به اقدامات علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی و بهبود وضعیت کتابخوانی در کشور را حاصل درایت و هوشمندی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دانست.

وی بیان کرد: امیدوارم با تلاش کتابداران به عنوان مشاورین امین، به افق روشنی در کتابخانه‌های عمومی دست یابیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان افزود: توجه به بسترسازی های لازم و ایجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ مطالعه از راه های مختلف لازم و ضروری است.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی و استانداری هرمزگان در ادامه با اشاره به اهمیت کتاب بیان کرد: دین مبین اسلام و کلام الله مجید برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است.

علی رئوفی ادامه داد: اهمیت کتابخوانی در اسلام به قدری است که معجزة پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توام شده است.

وی بیان کرد: اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می نویسد، قسم یاد می کند.

رئوفی افزود: قرآن و روایات، کتاب و کتابخوانی را وسیله ای برای حفظ و سازماندهی و انتقال ذخایر فرهنگی و علمی به نسل های آینده دانسته بر تاثیرات معنوی و اخروی مطالعه و به میراث گذاشتن دانش برای آیندگان اشارات فراوان می کند.

معاون سیاسی استاندار هرمزگان تصریح کرد: قرآن کریم، به سبب اینکه برای علم و دانش و کسب علم و تفکر در پدیده های جهان هستی اهمیت خاصی قائل شده است، به تبع آن، برای دانشمندان و علمای دین و دانش هم فضیلت و اعتبار خاصی قائل شده و ویژگی مهم علم و دانش را، دوام و ماندگاری منافع آن هم در این دنیا و هم در آخرت برای افراد دانسته است.

رئوفی به همین سبب توجه به بسترسازی های لازم و ایجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ مطالعه از راه های مختلف لازم و ضروری است.

مرضیه خالویی، مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نیز با حضور مجازی در این آیین اظهارداشت: نگاهی گذرا به فعالیت‌های کتابداران، بیانگر آن است که از هفته‌ کتاب سال گذشته تا هفته‌ کتاب سال جاری اقدامات و فعالیت‌های درخشان و ماندگاری در کارنامه‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی ثبت شده است.

وی بیان کرد: رهبر معظّم انقلاب تاکیددارند عبور راه اصلی توسعه از مسیر فرهنگ می گذرد و عرصه فرهنگی، عرصه جهاد است؛ لذا تلاش در این عرصه اهمیت صدچندان می‌یابد و بار مسئولیتی برای همگان، از جمله کتابداران عزیز ایجاد می‌کند.

به گفته این مسوول، تبدیل کتابخوانی به فرهنگ عمومی و تبیین آن به عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر، صرفاً از طریق توجه رسانه‌ای و اجرای برنامه‌هایی نمادین در این هفته، فراگیر نخواهد شد و نیاز به فرهنگ‌سازی؛ همکاری همه‌جانبه متولیان این امر؛ برنامه‌ریزی بلندمدت و کار فرهنگی مؤثر و مفید دارد در این میان کتابخانه‌ها نقش مهمی در وضعیت کتابخوانی جامعة امروز دارند.

خالویی ادامه داد: نگاهی گذرا به فعالیت‌های همه‌ی همکاران پرتلاش، بیانگر آن است که از هفته‌ کتاب سال گذشته تا هفته‌ کتاب سال جاری اقدامات و فعالیت‌های درخشان و ماندگاری در کارنامه‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی مانند افتتاح ۳۵ باب کتابخانه، بازگشایی بیش از ۲۰ باب کتابخانه، افتتاح کتابخانه مرکزی یزد و سنند که به لحاظ متراژ، تعداد منابع و خدمات تعریف شده، بسیار متنوع هستند و با نوع مشابه خود در سایر کشورها برابری می‌کنند.

 مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی یادآور شد: باز طراحی فضاهای کتابخانه های عمومی، پیک کتاب و پایگاه های اطلاعاتی، خرید منابع و نشریات و کتب کمک آموزشی وکودک ونوجوان و غیره ثبت شده است.

خالویی تصریح کرد: به دلیل محدودیت های اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا، در ایام طولانی شاهد تعطیلی کتابخانه های عمومی بودیم زحمات و خدمات دلسوزانة کارکنان و کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در این ایام ستودنی و درخور تقدیر است.

وی از کتابداران خواست با تلاش و انگیزه بیشتر برای جذب مخاطب استفاده کرده و در طراحی برنامه های  این هفته تمام گروه های سنی به ویژه کودک، نوجوان و خانواده را مورد نظر قرار دهند.

خالویی، توجه ویژه به طراحی برنامه ها برای ارتقای سلامت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را نیز خواستار شد و اضافه کرد: به اجرای اصلی کیفیت در اجرای برنامه‌ها و پویش‌ ها بجای کمّی گرایی توجه داشته باشید و با توجه به مناسبت ها، برنامه های فرهنگی و ترویجی در شاخه های مختلف را برنامه‌ریزی و اجرا کنید.

 

تجلیل از فعالان کتابخوانی 
در این آیین از آسیه سالاری به عنوان کتابدار برتر از کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه‌ای بندرعباس؛ معصومه ناصری، مسئول کتابخانه برتر از کتابخانه عمومی آل محمد (ص) میناب؛ خدیجه مرادی، مسئول کتابخانه برتر از کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)؛ مرضیه سقائی طلب، مسئول کتابخانه برتر از کتابخانه شهید جاویدالاثر مینکی؛ مهدی داوری، کتابخانه برتر در اجرای طرح پیک کتاب از کتابخانه عمومی آل طاها بیکاه؛ زهرا پورحسن، مسئول کتابخانه برتر استان از کتابخانه عمومی فرهیختگان ایسین؛ حسنی مشتاقی، مسئول کتابخانه برتر استان از کتابخانه عمومی محمد رسول الله (ص) روستای خالدین قشم؛ محمدصدیق شادروان به عنوان مسئول کتابخانه برتر استان از کتابخانه عمومی فرزانگان روستای کوشه قشم؛ فاطمه رستمی سیاهویی، عضو کتابخانه عمومی شهدای خلیج فارس ابوموسی به عنوان کتابخوان برتر رده سنی خردسال؛ مهلا رمضان زاده، عضو کتابخانه عمومی آل طاها بیکاه شهرستان رودان به عنوان کتابخوان برتر رده سنی کودک؛ امیرحسین آبسالان، عضو کتابخانه عمومی علامه حلی شهردان رودان به عنوان کتابخوان برتر رده سنی نوجوان؛ بهاره صالحی، عضو کتابخانه عمومی آل طاها بیکاه به عنوان کتابخوان برتر رده سنی جوان؛ عبدالمجید پورعلی بحرینی، عضو کتابخانه عمومی فردوسی به عنوان کتابخوان برتر رده بزرگسال؛ بلال شادروان و محمدامین عبادی، به عنوان خیرین کتابخانه ساز؛ میرهاشم خواستار، فرماندار و رویس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان خمیر و مجتبی رضاپور، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمویم شهرستان پارسیان به عنوان انجمن برتر کتابخانه‌های عمومی؛ قاسم اسپید به عنوان خدمتگزار نمونه تجلیل شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها