شناسایی گسل مسبب زمین‌لرزه‌های بزرگ ۲۳ آبان در هرمزگان



مدیرکل زمین شناسی هرمزگان گفت: در بررسی‌های میدانی متمرکز و در مناطق سخت‌گذر شمال و شمال‌خاوری بندرعباس، پهنه زمین مهلرزه‌ای (محدوده اثر زلزله) و گسل مسبب زمین‌لرزه‌های بالای ۶ ریشتر شناسایی شد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، محسن جرجندی با بیان اینکه تیم اداره کل زمین‌شناسی هرمزگان با همراهی شهریار سلیمانی آزاد پژوهشگر لرزه‌ زمین‌ساخت و با همکاری متخصصان مدیریت ژئوماتیکس (بررسی کنندگان تصاویر ماهواره‌ای) دکتر مهاسا روستایی عازم پهنه یادشده شدند، افزود: این گروه موفق به شناسایی پهنه مهلرزه‌ای و گسل مسبب رخداد این زمین لرزه‌ها شدند که مجموعه‌ای از گسلی معکوس و تقریباً خاوری-باختری (غربی-شرقی) (N۸۰°E) به‌همراه شاخه‌هایی در داخل چین‌ خوردگی‌های جوان از جنوب روستای سرزه (در شرق) تا کناره غربی روستای آرنگان (در شرق) است که پهنه‌ای به عرض دست‌کم ۶ و طول بیست و سه کیلومتر را با روستاهای با آسیب‌دیدگی شدید آرنگان، آبقلمو، آب‌زمینو، گیشان، سَرزِه و رضوان در بر گرفته است.

وی ادامه داد: توزیع پسلرزه‌ها نیز در فرا دیواره (صفحه بالایی گسل) پهنه ساختاری یادشده تاکنون پوشش دهنده همین گستره در شمال شهر قلعه‌قاضی و گنبد نمکی گلوگاه است.

وی اضافه کرد: بخش شمالی پس لرزه‌ها نیز به گسلی معکوس و با شیب تند و رو به جنوب محدود می‌شود، از این روی، رخداد ۲ زمین‌لرزه یاد شده در بخش‌های باختری و خاوری این گستره می‌تواند پیامد اندرکُنش لرزه‌ زمین‌ساختی گسل‌های یادشده در فاصله از پهنه گسلی MFF (اسم گسل) باشد.

مدیرکل زمین شناسی هرمزگان عنوان کرد: تخریب‌های سازه‌ای محدود در شهر بندرعباس در فاصله بیش از پنجاه کیلومتری از پهنه مهلرزه‌ای نیز می‌تواند به سبب قرارگیری این شهر بر روی نهشته‌های نسبتا سست و ضخیم ساحلی بوده و لذا نوسان بیشتر سازه‌های بلند مرتبه‌تر شکل گرفته باشد.

جرجندی ابراز کرد: با توجه به ریزش‌های سنگی شدید و گذر برخی شریان‌های حیاتی از روی پهنه مهلرزه‌ایِ خُرد شده و تکتونیزه ( خرد شدن زمین در پی فعالیت زمین)، نکات ضروری به منظور بکارگیری در امدادرسانی‌ و بازسازی‌ها در اختیار مسوولان هرمزگان قرار گرفته است.

 

زمین لرزه ۶.۴ ریشتری حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بخش فین هرمزگان را به لرزه درآورد، این لرزه پس لرزه‌های متعددی به دنبال داشت.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که در سایر استان‌های همجوار از جمله فارس و کرمان نیز احساس شد.

برخی منازل بخش فین بر اثر این زمین لرزه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها