۱۳ آذر روز بیمه:

بیمه روشی برای جبران خسارت



در سال ۱۳۸۱ روز ۱۳ آذر به مناسبت صدور اولین بیمه نامه در ایران به نام روز بیمه نامگذاری شد. این روز برای یادآوری اهمیت هرچه بیشتر بیمه در تأمین رفاه و آسایش در تقویم نامگذاری شده است.

        

به گزارش صبح ساحل، زندگی روزمره ما، همواره همراه با خطر است و حوادث، هر لحظه زیان مالی و جانی به بار می آورند. از این رو، روشی که این نااطمینانی را به اطمینان تبدیل کند، اهمیت دارد و در این مورد، بیمه تنها روش موجود است؛ روشی که در واقع، جبران خسارت و تقسیم خطر است و مکانیزم توزیع خسارت بین افراد به شمار می آید که وظیفه برنامه ریزی مالی خطر یا خطرپذیری را انجام می دهد و به مفهوم عام خود، آینده نگری است.

      

فعالیت بیمه‌ای در ایران

بیمه «Insurance» سازوکاری است که طی ان یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد میکند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را درصورت وقوع یک حادثه دریک دوره زمانی خاص، جبران نماید و یا خدمات مشخصی رابه وی ارائه دهد. بنابر این، بیمه یکی از روش هاي مقابله با ریسک است.

فعالیت بیمه‌ای در ایران از سال ۱۲۸۹ شروع شد اما پیشنهاد تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۳۱۰ توسط یک ایرانی به نام دکتر الکساندر آقایان (که سابقه فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را داشت) به علی اکبر داور، وزیر مالیه وقت مطرح شد.

۳۰ سال بعد از این بدعت‌گذاری، بحثی از نام‌گذاری روزی در سال به نام روز بیمه به‌طور رسمی مطرح نبود، ولی در سال ۱۳۴۷ از طرف دولت روز ، ۱۵ آبان به‌عنوان روز بیمه به رسمیت شناخته شد.

همچنین در ۱۳ آذر ۱۳۶۷ قانون اداره امور شرکت‌های بیمه توسط بیمه مرکزی ایران تصویب شد. تصویب قانون اداره شرکت‌های بیمه تحولی در ارتباط با نحوه اداره آنها بود. از آن پس این تاریخ به‌عنوان «روز بیمه» تعیین شد و از آن سال به بعد هر سال سمیناری از طرف سازمان بیمه و با حضور شرکت های بیمه برگزار می گردد.

              

آشنایی با نوع بیمه‌ها

بیمه به طور کلی به دو دسته بیمه های اجتماعی و بیمه های بازرگانی تقسیم می شود.
1 – بیمه های اجتماعی: بیمه‌های اجتماعی، عمدتاً بیمه‌های اجباری و ناشی از قانون هستند و مشخصه آن‌ها این است که شخص دیگری (مانندکارفرما) در پرداخت بخش زیادی از حق بیمه مشارکت دارد. در بیمه‌های اجتماعی، حق بیمه به‌صورت درصدی از دستمزد تعیین می‌شود. در ایران، مهم‌ترین مرجع بیمه‌های اجتماعی «سازمان تأمین اجتماعی» است.
2 – بیمه های بازرگانی: اجباری نیستند و حق بیمه متناسب با ریسک تعیین می‌شود. تقسیم انواع بیمه‌های بازرگانی بر اساس رشته به شرح زیر است.

بیمه حوادث
بیمه بدنه اتومبیل
بیمه شخص ثالث
بیمه درمان
بیمه سرطان
بیمه کشتی
بیمه هواپیما
بیمه مهندسی (بیمه مهندسی تمام‌خطر پیمانکاران، بیمه مهندسی تمام‌خطر نصب، بیمه مهندسی تجهیزات الکترونیک، بیمه ماشین‌آلات پیمانکاری، بیمه عیوب اساسی و پنهان)
بیمه پول
بیمه مسوولیت
بیمه اعتباری

       

خدمات و پوشش‌های مختلف انواع بیمه

امروزه بیمه‌های مختلفی وجود دارند: از بیمه آتش سوزی و حوادث گرفته تا بیمه عمر و سرمایه گذاری. حتی بیمه تامین اجتماعی و بیمه آزاد که هر یک خدمات و پوشش دهی خاصی را به بیمه گذاران ارائه می سازند. حتی در طی دوره کرونا نیز بیمه ای تحت عنوان بیمه کرونا نیز در برخی از شرکت های بیمه ای ارائه شده تا افراد کرونایی را تحت پوشش خود قرار دهد. هر چقدر به سمت جلو پیش می رویم؛ خدمات بیمه‌ای و پوشش های آن‌ها به روزتر می‌شوند. این بیمه‌ها خدمات بهتری را به بیمه گذاران خود ارائه می‌کنند.

    

خرید اینترنتی انواع بیمه

امروزه برای خرید بیمه های مختلف از خرید بیمه بدنه تا بیمه کرونا و .... گرفته تا سایر بیمه‌ها، سامانه‌های فروش آنلاین بیمه پدیدار شده‌اند. از بین این سامانه‌ها می‌توان به بیمه دات کام اشاره کرد. در همان بدو فعالیت شرکت های بیمه ای و ۱۳ آذر سال ۱۳۶۷ به عنوان روز بیمه، امکان خرید بیمه به صورت حضوری وجود داشت. کما اینکه امروزه نیز چنین امری برای بیمه گذاران مختلف وجود دارد. جدا از خرید حضوری و مشکلات خاص آن: اتلاف وقت و انرژی امروزه می توان به صورت اینترنتی در بستر مجازی نسبت به خرید بیمه‌های مختلف اقدام کرد.

می توانید به سادگی وارد سایت‌های استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه نظیر www.bimeh.com شوید. دراین سایت در عرض چند دقیقه نیاز بیمه‌ای شما رفع می‌شود. ضمن اینکه در کنار خرید اینترنتی بیمه‌های مختلف در این سامانه شما می توانید برخی از بیمه‌ها را به صورت اقساطی خریداری کنید.

منبع مطلب: سایت بیمه دات کام (bimeh.com)،تالاب،

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها