راه‌اندازی ایستگاه‌های جزر و مدسنجی در بنادر هرمزگان



مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: چهار ایستگاه جزر و مدسنجی در بنادر شهید رجایی، بندر لنگه، کیش و شهید ذاکری قشم شد.

 

به گزارش صبح ساحل، علی‌رضا محمدی‌کرجی‌ران اعلام کرد: راه‌اندازی و بروزرسانی این چهار ایستگاه جزر و مدسنجی با هدف پایش نوسانات تراز سطح آب و امکان تحلیل داده‌های جزر و مدسنجی و بهرگیری از  آن در عملیات دریایی و بندری و همچنین استفاده در مطالعات دریایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه داشتن اطلاعات تغییرات تراز دریا لازمه پیش بینی دقیق تر جزر و مد بوده  و این امر در پهلو دهی کشتی‌ها در بنادر و ساخت موج شکن ها و سایر سازه های دریایی نقش بسزایی ایفا می کند، بیان داشت: ایستگاه‌های مذکور دارای یک سنجنده مکانیکی  و یک سنجنده راداری است که وظیفه آن خواندن اطلاعات سطح آب در هر ۱۰ دقیقه یکبار بوده و اطلاعات دریافت شده از طریق یک دستگاه داده نگار ذخیره و جمع‌آوری می‌شود.

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی از دیگر مزایای برخورداری از اطلاعات جزر و مدسنجی به استفاده داده ها  در تمامی فعالیت‌های مرتبط با محیط دریا، همانند هیدروگرافی و محاسبات سطوح جزر و مدی برای استفاده در امور مهندسی سواحل و ایمنی دریانوردی و تعیین چارت دیتوم منطقه(جانمایی نقاط کنترل ارتفاعی ایستگاه‌های پایش تراز سطح دریا) به طور مستقیم اشاره کرد و افزود: خروجی اطلاعات ایستگاه‌ها به صورت فایل‌های اکسل شامل تاریخ، ساعت و میزان سطح آب، استخراج و محاسبات لازم بر روی آن صورت انجام می‌گیرد.

محمدی‌کرجی‌ران از دیگر اقدامات انجام شده برای ترازیابی و تصحیح دقیق اطلاعات جزرومدی به احداث سازه‌های مربوط به ۳۲ عدد بنچ مارک ماندگار در اطراف ایستگاه‌های مذکور اشاره کرد.

به گفته وی، درحال حاضر برای رصد وضعیت ایستگاه‌های جزر و مدسنجی، بازدیدهای دوره‌ای دوماهه، شش‌ماهه و یکساله درنظر گرفته شده که توسط کارشناسان متخصص شاغل در اداره مهندسی سواحل این اداره کل انجام می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها