رییس شورای شهر بندرعباس:

طرح سوال از شهردار از اختیارات شورا است


نویسنده: صبح ساحل

بیستمین جلسه علنی شورای شهر بندرعباس با دستور کار پاسخ شهردار بندرعباس به سوالات اعضای شورا برگزار شد.
به گزارش‌صبح ساحل، «فاطمه جراره»،رییس شورای شهر بندرعباس در ابتدای جلسه گفت: «متاسفانه در فضای مجازی تحلیل‌هایی غالبا غلط درباره اتفاقات انجام شده در شورا صورت می‌گیرد. در این موارد حتی به اعضای شورا توهین هم شده است. طرح سوالات اعضای شورا چه به صورت تذکر شفاهی و کتبی از اختیارات شورا است. قطعا اگر رکن سوال از شهردار وارد حواشی شود، نتیجه سال‌های قبل تکرار خواهد شد».
او با بیان اینکه همگان بدانند شورا ششم که مزین است به عناوینی چون انقلابی‌گری، مطالبه‌گری و جوان‌گرایی قطعا از این اختیار خود بارها استفاده خواهد کرد، افزود: «سوال از شهردار مساوی با استیضاح نیست. اعضا می‌توانند سوال‌های متعددی را از شهردار کنند. اگر یک سوم اعضا از پاسخ شهردار قانع نشدند می‌توانند استیضاح کنند. در واقع طرح سوال مساوی با استیضاح نیست».
جراره در واکنش به مصاحبه‌ی یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس که روند طرح سوال را غیر قانونی عنوان کرده بود، گفت:«تمام روندی که برای طرح سوال انجام شده طبق قانون است. همکاران بنده قانون را مطالعه کنند و مطالب درستی را به اطلاع مردم برسانند».رییس شورای شهر بندرعباس اظهار کرد: «آقای نوبانی در تاریخ ۱۵ مرداد با رای ده نفر از اعضا انتخاب شدند. انتظار می‌رفت پس از بررسی چند ماهه و اطلاعات از وضعیت شهرداری به رفع مشکلات بپردازند».
به گفته جراره، سوالات قبلا مکررا به صورت شفاهی و در جلسات علنی از شهردار پرسیده شده است و قرار بود در زمینه‌ای اصلاحات صورت بگیرد که این اتفاق نیفتاد.
او افزود: «خیلی از مسائل شهرداری بندرعباس نمی‌تواند معطل برنامه‌ریزی و تصمیم شود. همچنان بعضی حساب‌های شهرداری بسته است». جراره  گفت:« در جلسه‌ای که با شهردار بندرعباس داشتیم ایشان لیست انتصاب از بنده خواستند که با مخالفت مواجه شدند. قطعا انتصابات حق شهردار است اما شهردار حق ندارد از مسبیین وضع فعلی شهر‌بندرعباس انتصاب انجام دهد. این دخالت در انتصابات نیست و وظیفه نظارتی شورا است».
رییس شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه شهردار برای انتصاب‌ها از مراجع ذی‌ربط استعلام نگرفته است، بیان کرد:«دخالتی در عزل و نصب نداریم اما مردم انتظار از انتصاب مدیران توانمند دارند».
    
دبیری نژاد:
نباید نظارت شورا مخل امور اجرایی شود

"یعقوب دبیری نژاد" عضو شورای شهر با بیان اینکه در دفاع از خودم لازم میدانم نکاتی را مطرح کنم، گفت: طبق آیین نامه شورا ماده ۱۹، در جلسه رییس شورای شهر نطق می‌کند و دو نفر از اعضا نیز می‌توانند نطق داشته باشند. جلسه قبل مصوب کردید که کسی نطق نداشته باشد (هرچند مصوبه مغایر با قانون بود) اما این جلسه خودتان نطق داشتید.

او با بیان اینکه رییس شورا نیز در حدود اختیارات اعضا می‌تواند فعالیت داشته باشد فقط اینکه مدیریت جلسات شورا را برعهده دارد، افزود: اگر‌ قرار بود نطقی باشد باید اجازه می‌دادید سایر اعضا هم از این امتیاز بهره مند می‌شدند.

دبیری نژاد با اشاره به صحبت جراره مبنی بر اینکه اعضا قانون را مطالعه کنند، گفت: ماده ۸۳ به شکل سوالی بودن طرح سوال اشاره کرده است کاش به آن هم توجه می‌کردید. حداقل اینکه شکل سوال از نظر قانونی ایراد نداشته باشد.

عضو شورای شهر بیان کرد: اینکه رییس شورا می‌گویند همکاران سوالات را دوباره به صورت شفاف و دقیق‌تر مطرح کنند نیز مغایر با قانون است. چرا که قانون ۱۰ روز به شهردار مهلت می‌دهد سوالی که طرح شده را جواب دهد نه اینکه دوباره سوال جدیدی بخواهد مطرح شود.

او با بیان اینکه ای کاش سوالات از ابتدا شفاف بود، به صحبت‌های جراره مبنی‌بر اینکه طرح سوال از شهردار به معنی استیضاح نیست واکنش نشان داد و افزود: همه قبول دارند طرح سوال به معنی استیضاح نیست اما لازمه‌ی استیضاح طرح سوال کتبی است. اینکه ما شفاهی از شهردار سوال بپرسیم هزار بار هم پرسیده شود مسئله‌ای نیست.

دبیری نژاد با بیان اینکه موضوع انتصابات دغدغه ما هم بوده و با حضور در دفتر شهردار آن را مطرح کرده‌ایم، گفت: بخشی از سوالات بندِ ۳ و ۸ ماده ۸۰ را نقض می‌کند. جنبه حضور شورا نظارت بر شهرداری است.در بند ۳ و ۸ تاکید شده نباید نظارت شورا مخل امور اجرایی شود. نمیدانم اگر الان به شهردار بگوییم چرا به ماموریت رفته‌ای دخالت است یا خیر. آیا شورا این اختیار را دارد یا خیر.

عضو شورا در پایان گفت: از رییس شورا تشکر‌ می‌کنم که برای نخستین بار از زمان آغاز به کار شورای ششم بالاخره جلسه‌ای با رعایت تمام موارد ذکر شده در آیین نامه در باب نحوه‌ی تشکیل جلسات را برگزار کردند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها