چطور زندگی و زمان‌ را مدیریت کنیم؟


نویسنده: محیا تکنده

اگر شما جزء افرادی نباشید که هرگز کاری را شروع نمی‌کنند یا برای تغییر و به‌زیستی گام از گام برنمی‌دارند، احتمال اینکه جزو افرادی باشید که فعالیت بسیاری را انجام می‌دهند اما به نتیجه‌ی دلخواه یا موثری نمی‌رسند، زیاد است.
 
در مدیریت، اقتصاد و روانشناسی قانونی، به نام پارتو وجود دارد. این قانون به ما توضیح می‌دهد که اولویت‌بندی و پیدا کردن درست اولویت‌ها تقریبا تعیین می‌کنند که چقدر به خواسته‌ها و هدف‌هایمان نزدیک شویم. این اصل نشان می‌دهد، در برنامه‌ی روزانه شما، دو کار وجود دارد که اولویت بیشتری از سایرین خواهد داشت، اما دانستن اصل پارتو آن‌جایی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم، به شکل تا‌سف‌باری اکثر ما از آن دوکار یا تقریبا بیست درصد اصلی برنامه چشم پوشی می‌کنیم و با انجام دادن آن هشتاد درصدی که در درجه‌ی دوم اهمیت هستند، وقت خود را تلف می‌کنیم. در واقع اصل پارتو بیان می‌کند که در هر برنامه یا مجموعه‌ای معمولا یک اقلیت حیاتی و مهم وجود دارد و اکثریتی از جزئیات و چیزهای کم‌اهمیت. به عبارتی هشتاد درصد نتایج و دستاوردهای ما حاصل تنها بیست درصد تلاش‌هایمان است. راه‌های بسیاری برای استفاده از این اصل وجود دارد، اما از نظر من بهترین راه این است که فهرستی از کارها یا برنامه‌هایتان را مشخص کنید و درگام بعدی در نظر بگیرید که دستاورد یا نتیجه‌ی هر فعالیت یا برنامه چیست، چه میزان اهمیت دارد و چه سهمی از کل دستاوردهای شما را در بر می‌گیرد.
به بیان دقیق‌تری زمان، انرژی یا سرمایه صرف شده برای هر یک از برنامه‌ها و گزینه‌ها را با میزان سوددهی فعالیت‌ها یا نزدیک شدن به هر هدف مقایسه کنید. سوددهی فعالیت می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد؛ مثل بهبود جسمانی، آماده شدن برای یک امتحان، بهبود روابط فردی، مطالعه و ... . طبق این روند، می‌توانید فعالیت‌های کلیدی را پیدا کنید و بفهمید کدام دو مورد با صرف کمترین زمان بیشترین دستاورد را تولید می‌کند. برای استفاده از قانون پارتو، سعی کنید هدفی را دنبال کنید که بیشترین سوددهی و ارزش را برای شما داشته باشند. به یاد داشته باشید، پیدا کردن و انجام دادن بیست درصدی‌ها (همان که پربازده‌ترین کار در برنامه‌ی شماست) به انرژی زیادی برای تغییر عادت و پشتکار بسیاری برای مداوم انجام دادن این تغییرات نیاز دارد. ممکن است ابتدای امر کار سخت جلوه کند، اما جای نگرانی نیست. ایمان داشته باشید به کار بستن این اصل کمک شایانی به شما خواهد کرد. 
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها