آلودگی گسترده نفتی در خلیج فارس به‌دنبال شکستگی لوله خط انتقال میعانات گازی


نویسنده: سامیه طهورنیان

مهدی ده دار، کنشگر رسانه ای حوزه محیط زیست و گردشگری دریایی در رابطه با این آلودگی به خبرنگار صبح ساحل گفت: این میعانات گازی بیشتر از پنتان و هیدروکربن‌های سنگین تر (+C5) تشکیل شده و با توجه به موقعیت برداشت آن می‌تواند دارای گوگرد و نمک باشد و معمولاً عاری از انواع فلزات است و حدود نیمی از آن را نفتا تشکیل می‌دهد.
 
ده دار اضافه کرد: میعانات گازی بر خلاف بوتان و پروپان نیازمند شرایط ویژه برای مایع ماندن نیستند و به شیوه‌های مختلف قادر به تبدیل به گازوئیل، بنزین، نفت سفید، سوخت جت و... هستند. در مقایسه با پالایشگاه نفت خام، در پالایشگاه میعانات گازی، فرایندهای تبدیلی و پالایشی کمتر است بنابراین هزینه سرمایه‌گذاری آن کمتر از هزینه سرمایه‌گذاری پالایشگاه نفت خام است.
این فعال محیط زیست، تشریح کرد: این اتفاق علاوه بر آلودگی زیست محیطی آب رودخانه کل، باعث ورود این آلودگی ها به دریا شده که علاوه بر آلودگی احتمالی سرچشمه آب ورودی آبشیرین کن های منطقه صنعتی غرب بندرعباس و منطقه ساحلی شمالی جزیره قشم، آسیب های زیادی به ذخایر دریایی نیز وارد می کند.
گفتنی است که رودخانه کُل، واقع در استان‌های فارس و هرمزگان، با طول ۳۶۰ کیلومتر و  از ارتفاعات ۴۰کیلومتری شمال داراب سرچشمه می‌گیرد. . میانگین آبدهی سالیانۀ این رودخانه ۹۷میلیون مترمکعب و وسعت حوضۀ آبگیر آن نیز ۳۹,۵۰۰ کیلومتر مربع است.
 
فیلمی مستند توسط «محمد» از فعالان زیست محیطی جزیره قشم روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه( روز ملی هوای پاک) در پهنه آبی مرز آبی حدفاصل جزیره قشم با سرزمین اصلی (شهرستان بندرعباس/ شهرستان بندر خمیر) / دلتای ورودی رودخانه «کل» به خلیج فارس ثبت شده است.
این ویدئو را ببینید:
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها