با هشدار احتمال تکثیر پشه آئدس؛

لاستیک‌های فرسوده در قشم جمع آوری شوند



سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم با هشدار احتمال تکثیر پشه آئدس در لاستیک های فرسوده موجود در کل جزیره گفت: در راستای پیشگیری از شیوع چهار بیماری تب زرد، تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا در این فصل سال، تمام مسوولان سرزمین آب و آفتاب باید با قید فوریت در جمع آوری این لاستیک‌ها همکاری کنند.

به گزارش صبح ساحل، «دکتر یاسر مرادی»،سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم گفت: برای جلوگیری از بحران ورود چهار بیماری یادشده بهترین راه حل مبارزه با ناقل (پشه) در مراحل مختلف چرخه زندگی آن و پیشگیری از استقرار پشه با روش هایی مانند جمع آوری لاستیک های فرسوده، پاکسازی و بهسازی محیط از وجود هر گونه آب راکد حتی به اندازه یک قاشق، وارونه سازی قایق های بلا استفاده، روان سازی آب کولرها و انتقال به باغچه یا چاه جذبی، خشک کردن آب زیر گلدان ها، تخلیه آب راکد چاله آسانسورهای در حال ساخت، سوراخ کردن لاستیک ضربه گیر شناورها از زیر لاستیک است. وی ادامه داد: همچنین برای پیشگیری از گزش پشه بالغ پوشیدن لباس های روشن به خصوص در اوایل صبح و اواخر عصر، نصب توری در و پنجره در منازل و سایر روش ها می توان از تکثیر پشه در همه مراحل زندگی (تخم، لارو و یا بالغ) جلوگیری کرد و از  بومی شدن و انتقال بیماری های منتقله بوسیله آئدس در سطح جزیره قشم و داخل کشور جلوگیری شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم توضیح داد: متاسفانه به رغم هشدارهای مکرر به تمامی قشموندان در برابر بهسازی محیط زندگی خود به منظور پیشگیری از رشد و تکثیر این پشه مشاهده شده که برخی از آنان از لاستیک های فرسوده در بیشتر کارگاه های تولیدی سطح جزیره به عنوان دیوارهای حایل استفاده می کنند که دیدن این تعداد لاستیک که کانون اصلی تخم‌ریزی پشه آئدس هستند، زنگ های خطر را برای مسوولین و متولین بهداشت و درمان قشم به صدا در آورده است.

مرادی پیش تر نیز با تاکید بر خودمراقبتی در پیشگیری از بیماری‌های منتقله از پشه آئدس گفته بود: تمامی قشموندان در خصوص رشد و تکثیر این پشه در سطح جزیره مسوول هستند. وی اعلام کرده بود: پشه آئدس ناقل چهار بیماری تب زرد، تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا است که غیر از تب زرد بقیه بیماریها واکسن و درمان خاصی ندارند و با توجه به شناسایی این پشه در سطح استان هرمزگان حساسیت در بهسازی محیط پررنگ تر می شود.

گفتنی است؛ لاستیک های فرسوده، قایق‌های بلا استفاده،  ظرف آب پرندگان، ظرف آب زیر گلدان، ظروف زیر آب کولر و هر ظروفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع می‌شود مکان‌های مناسبی برای رشد و تکثیر پشه آئدس است. نیش زدن پشه آئدس منجر به «تب دنگی» یا «تب استخوان شکن» می شود. فرد در صورت گزیدگی، پس از گذشت چند روز از علائم سطحی، احساس بهبود موقت کرده و سپس به طور کاملا ناگهانی دچار کما و بعد مرگ خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها