از ابتدای سال تاکنون :

۵ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شد



اسدی مشاور سازمان دامپزشکی: از ابتدای سال تاکنون ۵ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که یک نفر آنها فوت کرده است. همچنین یک‌نفر مشکوک به این بیماری است.

 

به گزارش صبح ساحل، دامداران با سم پاشی و ضدعفونی اسطبل ها و واحدهای دامداری نسبت به مبارزه علیه کنه اقدام کنند، همچنین از دست زدن و له کردن کنه روی بدن دام به سبب انتقال بیماری اجتناب کنند.
مردم از کشتار دام در محل های غیرمجاز خودداری کنند و در صورت کشتار ضمن رعایت موارد بهداشتی و استفاده از دستکش، لاشه را بمدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه نگهداری کنند.

تب کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.

مقاومت ویروس در برابر گرما کم است و در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود، بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌شود. مخزن و ناقل ویروس در طبیعت، اصولاً کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز، خرگوش، خرگوش صحرایی و جوجه‌تیغی و حتی جوندگان مثل موش نیز به عنوان ناقل شناخته می‌شوند. اما انواع پرندگان به جز شتر مرغ، در برابر این بیماری مقاوم هستند.

این ویروس از طریق گزش کنه آلوده و یا تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده منتقل می شود.

علائم این بیماری شامل بیمار دچار سردرد شدید، تب، لرز، درد عضله (به خصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور (حساسیت به نور) می‌شود.

خون‌ریزی در مخاط ها و خون ریزی زیرجلدی در پوست به خصوص در قسمت بالای بدن و در طول خط زیربغلی دیده می‌شود. خون‌ادراری و خون‌دماغ، خون‌ریزی لثه و خونریزی غیرطبیعی رحم ایجاد شود و گاهی خلط خونی، خون‌ریزی در ملتحمه و گوش ها نیز دیده می‌شود.

برخی موارد خون‌ریزی از بینی، استفراغ خونی، ملنا و خون‌ریزی غیرطبیعی رحم آن قدر شدید است که بیمار نیاز به تزریق خون دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها