وزارت بهداشت اعلام کرد:

وضعیت شیوع آبله میمون در جهان/ هنوز مورد مشکوک در ایران نداشته‌ایم



سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: در خصوص آبله میمونی، خوشبختانه تا کنون مورد مشکوک و خاصی نداشته‌ایم و شبکه بهداشتی کشور هر مورد مشکوکی را بررسی می کند.

 

به گزارش صبح ساحل، پدرام پاک آیین گفت: آبله میمونی، یک بیماری ویروسی و از دسته ویروس آبله انسانی است. در حال حاضر ۱۵ کشور دنیا موارد مشکوک این بیماری را گزارش کرده‌اند. در این ۱۵ کشور، ۱۹۷ مورد مشکوک گزارش شده و ۱۰۸ مورد تشخیص قطعی در دنیا داده شده است.

وی با بیان این که فعلا مشکلی در خصوص این بیماری در کشور وجود ندارد، افزود: وزارت بهداشت، افراد مشکوک را بررسی می‌کند تا از عدم ابتلای آنها به آبله میمونی اطمینان حاصل کند. همچنین درباره پیشگیری و درمان این بیماری،   متن راهنمایی تدوین شده که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان این که سرایت پذیری این بیماری چندان بالا نیست، تصریح کرد: این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده، تماس با جسد و یا خوردن گوشت آن و گازگرفتگی یا خراش پوست توسط حیوان آلوده و همچنین از طریق قطرات تنفسی انسان مبتلا، عطسه یا سرفه او منتقل می شود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، پاک آیین در پایان گفت: از آنجا که سرایت پذیری این بیماری بالا نیست، تصور نمی شود کار به همه‌گیری بالا بکشد و  جای نگرانی نیست.

 

گفتنی است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ۸۰ مورد ابتلا به آبله میمون در ۱۲ کشور جهان تایید شده و ۵۰ مورد در حال بررسی است.

سازمان جهانی بهداشت درباره احتمال افزایش شیوع جهانی این ویروس جدید هشدار داده است.

به دنبال شناسایی نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در انگلیس و تایید ابتلای نخستین مورد در سوییس در روز گذشته (شنبه)، شمار کشورها به ۱۲ مورد افزایش یافت.

این نهاد وابسته به سازمان ملل اعلام کرد شیوع این بیماری نادر که ناشی از یک ویروس بومی است می‌تواند موجب ایجاد یک شرایط «غیر معمول» در مناطق «غیر بومی» شود.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت «آبله میمون متفاوت از ویروس کرونا و فقط تحت شرایط ارتباط نزدیک با فرد بیمار منتقل می‌شود». به این ترتیب افرادی که با فرد بیمار ارتباط نزدیک داشته‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

یکی از کشورهایی که به شدت از شیوع آبله میمون آسیب دیده، اسپانیا است. روز جمعه ۳۰ مورد ابتلا به این بیماری نادر در مادرید تایید شد. در شش منطقه دیگر اسپانیا، موارد ابتلای احتمالی در دست بررسی است.

 

علائم آبله میمون

 

آبله میمون که یک بیماری مسری است، زمانی انتقال می‌یابد که فردی با فرد دیگر، حیوان یا مواد آلوده به آن ویروس در تماس نزدیک باشد. این ویروس می‌تواند از طریق ترک پوست، دستگاه تنفسی یا از راه چشم، دهان و بینی وارد بدن شود. انتقال ویروس از  انسان به انسان معمولا از طریق قطرات تنفسی اتفاق می‌افتد، اما لازم به ذکر است که معمولا تماس رو در روی طولانی مدت منجر به ابتلا می شود. در همین حال، انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طریق گاز یا چنگ گرفتن رخ دهد.

آبله میمون یک بیماری نادر که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود، بخشی از همان خانواده آبله است. این ویروس که عموما در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا شناسایی شده است، اولین بار در سال ۱۹۵۸ (۳۷-۱۳۳۶) در میمون‌های در قفس حبس شده، مشاهده گردید و یک دهه پس از آن در سال ۱۹۷۰ (۴۹-۱۳۴۸) اولین مورد انسانی ثبت شد.

علائم آن تب، لرز و تورم غدد لنفاوی است، اما آنچه که این بیماری را بیشتر پیچیده می‌کند، ضایعات پوستی است که روی صورت و دست‌ها ایجاد می‌کند. این بیماری برای کودکان و همچنین زنان باردار خطر بیشتری دارد، زیرا احتمال انتقال آن به جنین وجود دارد.

هانس کلاگ مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است سرایت ویروس آبله میمون می‌تواند در فصل تابستان سرعت بگیرد.

 

منابع: ایسنا، ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها