فرصت ارزشمند گسترش روابط با عمان


نویسنده: مصطفی دولخانی

سفر یک‌روزه‌ی ابراهیم رئیسی به عمان به نظر می‌آید نشانی از اراده‌ای بالا برای گسترش روابط بین دو کشورباشد. چه آنکه دولت سیزدهم تقویت دیپلماسی با همسایگان را رویکرد محوری خود اعلام نموده است. به‌هرروی اینکه این سفر نسبتاً کوتاه و یک‌روزه بوده، همین‌طور در بازه‌ی زمانی کنونی روی می‌دهد، می‌تواند گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر میانجیگری عمان در مذاکرات برجام بین ایران و آمریکا را به اذهان متبادر بسازد.

درست است که مذاکرات برجام در دولت قبل، از عمان شروع شد، اما سابقه‌ی میانجیگری عمان فقط به برجام محدود نبوده و در مواردی چون مبادله‌ی زندانیان و همین‌طور گفته می‌شود نقش سیستم بانکی و بنادرش در دور زدن تحریم‌ها هم از ویژگی‌های بااهمیت روابط ما با این کشور است؛ اما عمان به‌ویژه درزمان سلطان قابوس روابطی خوب با کشور ما داشته است و این حسن روابط را باید در اتخاذ بی‌طرفی این کشور در مناقشات منطقه‌ای جستجو کرد. چه آنکه رویکرد سیاست خارجی‌اش برمبنای «دوستان، همه، دشمن هیچ‌کس» است مثلاً این کشور در مناقشه‌ی قطر با سایر دولت‌های حوزه‌ی خلیج‌فارس بی‌طرف بود یا در سایر مناقشات مشابه به همین شکل، البته اینکه روابطش با کشورمان صمیمانه است را نمی‌توان این‌گونه انگاشت که اختلاف مواضعی بین دو کشور نیست چه آنکه این دو کشور مستقل باید با درک اینکه ضمن عدم دخالت در امور یکدیگر، برای بهبود روابط بر اشتراک نظرهای خود تکیه کنند. در کشور عمان از قرن شانزدهم میلادی بدین سو خاندان آل سعید حکومت می‌کنند و از دی‌ماه 98 و پس از درگذشت سلطان قابوس، هیثم بن طارق آل سعید ضمام امور را به دست گرفته تا پادشاه جدید این کشور دارای نظام سلطنتی مطلقه شود همین‌طور وزیر خارجه‌ی معروفش یوسف بن علوی که روابط نزدیکی با مقامات کشورمان داشت جایش رابه بدر بن حمد البوسعیدی داده است و طبیعی است با تغییر رهبران و مقامات در این کشور تلاش‌هایی جهت زنده کردن و بهبود روابط در جریان باشد.

البته همین سلطان کنونی اخیراً با دستوری امر به گسترش روابط با کشورمان به‌ویژه در زمینه‌ی حمل‌ونقل به مسئولین ذی‌ربط عمانی نموده است که خود نشان از علاقه‌مندی حاکم کنونی این کشور به داشتن روابط قوی با ایران دارد. کشور عمان در شرق شبه‌جزیره عربستان و در همسایگی با امارات عربی متحده، یمن و عربستان بوده و دارای سواحلی در دریای عمان از سمت شمال و در دریای عرب از سوی شرق است. عمان دارای پتانسیل‌های بالایی برای همکاری اقتصادی با کشورمان است، موقعیت استراتژیک این کشور و دسترسی‌اش به آب‌های ژرف هم بر این پتانسیل افزوده است. بنادر این کشور موقعیت منحصربه‌فردی دارند چه آنکه با مشرف بودنش دریای عمان، دریای عرب و دسترسی این کشور به آب‌های آزاد عمیق و سرمایه‌گذاری‌های خارجی سنگینی که در این زمینه جذب نموده می‌رود که به هاب منطقه‌ای و همین‌طور جهانی در این زمینه تبدیل شود.

به‌گونه‌ای که دو بندر دوقم وصلاله که اولی صنعتی و دومی، یک بندر بزرگ کانتینری است و می‌تواند عمان را به قطبی صنعتی و بازیگری کلیدی در امر حمل‌ونقل و لجستیک در جهان تبدیل کند. همکاری‌های گازی این کشور با کشورمان هم که چند سال قبل آغازشده بود و متوقف‌شده هم زمینه‌ی برجسته‌ی دیگری برای گسترش روابط است. عمان به علت ویژگی‌های جغرافیایی و اینکه جزیی از کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس است و به علت همان سیاست بی‌طرفی‌اش می‌تواند به‌عنوان پلی برای گسترش روابط کشورمان با بقیه‌ی این کشورها که روابطمان با آن‌ها به سردی گراییده به‌ویژه عربستان سعودی باشد. امید است مقامات کشور در دولت جدید ضمن وقوف بیشتر به اهمیت ویژه‌ی روابط با همسایگان بتوانند از این پتانسیل بزرگ در توسعه‌ی کشور و منطقه و گسترش دوستی و صلح قدم‌های مؤثری بردارند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها