رئیس سازمان صمت هرمزگان به مناسبت روز ملی صنعت و معدن:

حاجی آباد قطب تولید هماتیت کشور؛ اپلیکیشن «صمت من» راه اندازی می شود


نویسنده: سامیه طهورنیان

 هم‌زمان با فرارسیدن روز ملی صنعت و معدن و دهه تولید و تجارت، عملیات، «خلیل قاسمی»، رئیس سازمان صمت هرمزگان در نشستی با اصحاب رسانه به گزارش عملکرد این سازمان و وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی در هرمزگان پرداخت.

  

کارخانه روی بندرعباس در مدار تولید

به گزارش صبح ساحل، خلیل قاسمی با اشاره به جایگاه این سازمان در شرایط کنونی اقتصادی و تحولات اخیر کشور گفت: «میزان جواز تأسیس صادره، 51 جواز تأسیس ایجادی و 1 فقره جواز توسعه‌ای است، رشد سرمایه‌گذاری جوازهای تأسیس در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، نشان از علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی است».

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یکی از اولویت‌های مهم در استان را حمایت و پشتیبانی و رونق بیشتر صنایع عنوان کرد و گفت: «تسریع در اجرا و تکمیل طرح‌های صنعتی استان به‌صورت جدی دنبال می‌شود».
رئیس سازمان صنعت و معدن افزود: «محصولات کانی غیرفلزی و شیمیایی ازجمله گروه‌های صنعتی بوده‌اند که بیشترین میزان صدور جواز تأسیس را به خود اختصاص داده است».
خلیل قاسمی در خصوص حواشی و اتفاقات شرکت روی بندرعباس گفت: محصولات تولیدی این شرکت کنسانتره روی و شمش روی است که ظرفیت سالیانه آن 22 هزار و 400 تن کنسانتره روی و 18 هزار تن شمش روی است و ۲۶۰ نیروی انسانی دارد. از مشکلات عدیده این کارخانه که منجر به متوقف شدن تولید آن شده،  عدم امکان تأمین خاک روی به‌عنوان مواد اولیه اصلی خط تولید شمش به دلیل کمبود خاک داخلی و عدم امکان رقابت با سایر شرکت‌ها جهت خرید از بورس به دلیل بعد مسافت و همچنین هزینه بالای خاک وارداتی است.
قاسمی از اقدامات مؤثری که در راستای احیاء و راه‌اندازی مجدد این کارخانه  انجام‌شده، گفت: پایش مستمر واحد تولیدی و رصد وضعیت تولید، مکاتبات با شرکت تولیدی روی جهت اعلام نیاز نقدینگی و معرفی در خصوص بهره‌مندی از تسهیلات موجود، مکاتبه با مقام عالی وزارت صمت، معاون وزیر وقت، رئیس سازمان ایمیدرو، در خصوص تخصیص سهمیه مناسب خاک از معادن خارج استان، مطرح کردن  این کارخانه و رسیدگی به آن در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان برشمرد.

 قاسمی در ادامه این نشست اعلام کرد: «در حوزه نظارت و بازرسی در بخش نظارت سیستمی در قالب سامانه تجارت نظارت‌ها صورت خواهد گرفت».
وی افزود: «تمامی اقلام شکر، آرد، برنج، روغن و سایر اقلام اساسی مهم در استان و وزارتخانه در حال رصد و پایش است. همچنین تأثیرات و تبعات اجرای طرح هدفمندی یارانه بر فعالان این بخش در حال بررسی و کارشناسی است».

قاسمی بابیان اینکه سیستم نظارتی تقویت‌شده است، خاطرنشان کرد:  سامانه ۱۲۴ جهت پاسخگویی به سؤالات و شبهات مردم آماده پاسخگویی است. برای دغدغه مردم و رسانه‌ها پیش‌بینی‌ها انجام‌شده و از طریق روابط عمومی‌ها اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد وی همچنین از  راه‌اندازی اپلیکیشن صمت من خبر داد که به‌زودی در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. به گفتهٔ خلیل قاسمی، با اپلیکیشن «صمت من» که در روزهای آینده اعلام می‌شود، شهروندان می‌توانند گزارش‌ها خود را اعلام نمایند.


رئیس صمت هرمزگان در خصوص سؤال خبرنگاران پیرامون وضعیت گران‌فروشی و کم‌فروشی سیلندر گاز، گفت: طبق دستور صریح استاندار، سیلندر گاز در سراسر استان باید با نرخ ۱۶۷ هزار ریال عرضه شود و قیمت‌های غیر از قیمت مصوب تخلف است.

 

رشد چند برابری ذخایر معادن آهن هرمزگان


خلیل قاسمی در رابطه با فعالیت معادن سطح هرمزگان گفت: کارخانه کنسانتره آهن فین بندرعباس با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن فعال‌شده و خبر خوب  دیگر برای مردم هرمزگان این است که از مرحله نخست کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی حاجی‌آباد به بهره‌برداری رسید.
مرحله نخست کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن هپاتیتی تنگ زاغ شهرستان حاجی‌آباد با اشتغال ۱۳۰ نفر با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان به بهره‌برداری رسیده است.
میزان سرمایه‌گذاری در این معدن 581 میلیارد ریال است که زمینه اشتغال 130 نفر به‌صورت مستقیم را فراهم نموده است.
خلیل قاسمی با اشاره به اهمیت معدن‌های هماتیت شهرستان حاجی‌آباد افزود: در آینده نزدیک حاجی‌آباد قطب تولید هماتیت کشور خواهد شد.
رئیس صمت هرمزگان همچنین بر تکمیل زنجیره ارزش در این معدن تأکید کرد و گفت: خام فروشی تولیدات با گسترش معدن به پایان می‌رسد که علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شاهد افزایش سرمایه در استان خواهد بود.
لازم به ذکراست استخراج سالیانه مندرج در پروانه این معدن 800 هزار تن و ذخیره قطعی آن 64.5 میلیون تن است.

 

تولید ۵۹۵ هزار و ۴۹۸ هزار تن شمش فولادی در هرمزگان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت‌ماه بیش از ۵۹۵ هزار و ۴۹۸ تن شمش فولاد در استان تولیدشده است که از رشد پنج‌درصدی برخوردار است.

قاسمی ابراز داشت: در ۲ ماهه ابتدایی امسال همچنین ۳۱۰ هزار و ۶۶۲ تن گندله با رشد ۹ درصدی، ۴۷۸ هزار و ۵۰۶ تن صنایع شیمیایی و نساجی با رشد ۱۷ درصدی، یک‌میلیون و ۴۶۶ هزار و ۳۴۵ تن صنایع معدنی با رشد ۲ درصدی در استان هرمزگان تولیدشده است.

وی اضافه کرد: همچنین در دولت سیزدهم استان هرمزگان در حوزه سرمایه‌گذاری جواز تأسیس صادرشده رتبه دوم کشور و درزمینهٔ سرمایه‌گذاری پروانه بهره‌برداری نیز رتبه سوم کشوری را داشته است که پیش‌ازاین به ترتیب رتبه پنجم و هشتم را داشتیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ادامه داد: مجموع ذخیره سنگ‌آهن استان نیز که تا قبل از این نزدیک به ۳۰ میلیون تن بود اکنون به بیش از ۱۰۰ میلیون تن رسیده است که در این زمینه نیز رشد شش‌درصدی را شاهد بودیم.

 

برخورد شدید با استخراج‌کنندگان خاک سرخ هرمز

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در خصوص خاک سرخ جزیره هرمز که برخی معتقدند قاچاق می‌شود، گفت: معدن خاک سرخ با حکم دادگاه تعطیل است و این حرف غیر کارشناسی است چراکه انتقال خاک جزیره هرمز ممکن نیست.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها