عشق در دوازده داستان


نویسنده: محیا تکنده

آنا گاوالدا، نویسنده‌ای فرانسوی است. او کارش را با کتاب « دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» شروع کرد، و در همان ابتدا به موفقیت چشم‌گیری دست یافت.

موضوع اصلی آثار گاوالدا عشق است، عشق با تمام شکست‌ها، فراز و نشیب‌ها و خوشی‌ها، که در نثری روان و دلنشین به تصویر کشیده می‌شود. آنا توجه ویژه‌ای به انسان‌هایی دارد، که در زندگی سرکیسه شده‌اند، سرخوردگان و تیپ‌های تباه شده‌، فرقی نمی‌کند ثروتمند ، فقیر، جوان، پیر و یا روشنفکر باشند. به نظر او هر انسانی دارای نقطه ضعفی است. او به کسانی که خود را بدون نقطه ضعف می‌نمایانند و گویی هرگز دچار تزلزل نمی‌شوند، اعتماد ندارد. او می‌نویسد:« فکر می‌کنم راهی وجود دارد، تا بتوان از واقعیات تلخ و ناخوشایند به آرامی سخن گفت، به هر حال بهترین رفتن از کسادی بازار روزمره‌گی همین است.» آنا ، در کتاب دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد، دوازده داستان کوتاه نوشته است، داستان‌هایی که با خواندن‌شان احساس می‌کنیم، کسی احساسات و تجربه‌های ما را به رشته‌ی تحریر درآورده است.

او حتی واقعیت‌های بسیار جدی و تلخ را که به هیچ روی خنده‌دار نیستند، ساده‌تر به تصویر می‌کشد، تا فضاهای مرده را مقداری صمیمانه تر کرده و آرامش ایجاد کند. یکی از نقاط قوت ادبیات گاوالدا این است، که می‌تواند ساعت‌ها ما را درگیر اتفاقات داستان‌هایش کند، و ما فکر نکنیم، که این داستان زندگی ما نیست. توضیحی که در پشت کتاب در باب داستان‌ها آمده، اینگونه است: « دوست داشتم کسی جایی منتظرم  باشد، مجموعه داستانی است که بلافاصله پس از انتشار به موفقیتی بزرگ در دنیای ادبیات دست پیدا کرد. داستان‌ها هم خارق العاده، هم گزنده، و در عین حال غم‌انگیز، جذاب و تا اندازه‌ای غیر معمول هستند.» اگر بخواهید با ادبیات خود آنا گاوالدا آشنا شوید، قسمتی از داستان مرخصی از کتاب دست داشتم کسی جایی منتظرم باشد، جذاب می‌نماید. او می‌نویسد:« در آن‌ها چیزی نسیت که بتوان به آن بگویی مایه‌ی درونی.

مانند اشباح می‌توانی دستت را از میان بدن‌شان بگذرانی و جز خلا هیج نیابی، طبل‌های تو خالی که فقط سر و صدا دارند.» به طور کلی اگر روزهای بی‌حوصله‌ای را می‌گذرانید، و توان خواندن کتاب‌های پیچیده و پر زرق و برق از عهده‌ی روزهای‌تان خارج است. توصیه می‌کنم این اثر گاوالدا را مطالعه کنید، چرا که علاوه بر اینکه حوصله را سر جا می‌آورد، می‌تواند کمک کند تا ابرهای خیال‌تان را در آسمان‌های پاریس به باد بسپرید و از خواندن خط به خط کتاب سرشار از لذت شوید.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها