مزایای تحصیلی انتخاب کنندگان رشته‌های کم‌طرفدار اعلام شد/ارائه تسهیلات به استعدادهای درخشان



بر اساس تصویب هماهنگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری، رتبه‌های برتر کنکور و دارندگان نشان‌های طلا تا برنز المپیادهای دانش‌آموزی به شرط پذیرش در رشته‌های هدف اولویت‌دار از مزایای تحصیلی برخوردار می‌شوند.

به گزارش صبح ساحل، بر این اساس، رتبه‌های ۱ تا ۱۰۰ گروه‌های آزمایشی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم‌انسانی، رتبه‌های ۱ تا ۵۰ دو گروه آزمایشی زبان‌خارجی و همچنین دارندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز المپیادهای دانش‌آموزی (وزارت آموزش و پرورش با معرفی سازمان استعدادهای درخشان) به شرط انتخاب رشته‌های هدف اولویت‌دار مشمول مزایای دوران تحصیل می‌شوند.

دکتر حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در برنامه‌ای در دانشگاه تهران درباره این موضوع اعلام کرد: برخی از رشته‌های دانشگاهی کم طرفدار هستند. در نظر داریم به دانشجویانی که این رشته‌های تحصیلی را انتخاب می‌کنند، کمک هزینه پرداخت کنیم.

بر اساس اطلاعات منتشر شده دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱، رشته‌های آمار، آمار و سنجش آموزشی، دکتری پیوسته فیزیک، ریاضیات و کاربردها، زیست فناوری، زمین شناسی، زیست‌شناسی‌جانوری، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، زیست‌شناسی دریا، زیست‌شناسی گیاهی، شیمی کاربردی، شیمی محض، فیزیک در رشته‌های علوم پایه مشمول دریافت مزایای تحصیلی هستند. 

داوطلبانی که رشته‌های علوم انسانی شامل "ایرانشناسی"، "باستان‌شناسی"، "تاریخ"، "جامعه‌شناسی"، جغرافیا"، "زبان و ادبیات عربی"، "زبان و ادبیات فارسی"، "علوم تربیتی"، "علوم قرآن و حدیث"، "فقه و مبانی حقوق اسلامی"، "فلسفه" و  "معارف اسلامی" برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنند، از مزایای تحصیلی برخوردار می‌شوند. 

همچنین رشته‌های گروه مهندسی کشاورزی شامل "علوم و مهندسی آب"، "علوم و مهندسی باغبانی"، "علوم و مهندسی خاک"، "علوم و مهندسی صنایع غذایی"، "مهندسی اقتصاد کشاورزی"، "مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار"، "مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی" جزو رشته‌های هدف اولویت‌دار هستند. 

بنابر اطلاعات دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱، پذیرش بدون آزمون به عنوان "استعدادهای درخشان" در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تا مقطع دکتری در رشته‌های هدف در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دریافت حمایت مالی ماهیانه به میزان حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار، در صورت پذیرش در رشته‌های هدف در طوی دوره تحصیل در داخل کشور در ازای انجام فعالیت‌های علمی و اجرایی؛ دریافت کمک‌هزینه برای اجرای توانمندسازی و پشتیبانی از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه، نوآورانه و فرهنگی به پیشنهاد برگزیده طرح و تایید استاد راهبر از حمله مزایای انتخاب کنندگان رشته‌های کم‌طرفدار است.

همچنین، بهره‌مندی از تسهیلات طرح جایگزین خدمت بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید صیاد شیرازی)؛ اعطای تسهیلات دوره پسادکتری بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید دکتر چمران) بعد از اتمام دوره دکتری تخصصی به مدت حداکثر ۳ سال؛ اعطای تسهیلات ویژه بنیاد ملی نخبگان برای جذب در دستگاه‌های اجرایی و موسسه‌های علمی کشور (طرح شهید شهریاری)؛ اعطای تسهیلات استادیاران جوان بنیاد ملی نخبگان (طرح مرحوم کاظمی آشتیانی) و در صورت اشتغال به عنوان عضو هیئت علمی در داخل کشور؛ اعطای تسهیلات جذب در نهادهای فناورانه و شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید تهرانی‌مقدم)؛ اعطای بیمه تکمیلی درمان به برگزیدگان طرح و اعضای خانواده آنان (همسر و فرزندان) تا پایان تحصیل در کشور؛ اعطای کمک هزینه اعزام به فرصت مطالعاتی داخل یا خارج از کشور به برگزیده طرح در دوره دکتری تخصصی؛ اعطای تسهیلات راه‌اندازی و حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مطابق با قوانین مربوطه و اعطای پوشش صندوق حمایتی بیمه درآمد پس از دانش‌آموختگی برگزیده طرح از دوره دکتری تخصصی، در صورت ارائه درخواست به شرط اقامت وی در داخل کشور، متناسب با سال‌های تحصیل در رشته‌های هدف در داخل کشور از مزایای انتخاب رشته‌های کم‌طرفدار است.

داوطلبان برای اطلاع از جزئیات طرح و شرایط برخورداری از مزایای آن به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان و  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراجعه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها