حمله یک قلاده خرس سیاه آسیایی به احشام در رودان



حمله یک قلاده خرس سیاه آسیایی به احشام دهستان فاریاب شهرستان رودان، موجب خسارت و ایجاد وحشت بین مردم شد.

 

به گزارش صبح ساحل، رئیس اداره محیط زیست شهرستان رودان گفت: این حیوان ۱۸ عدد مرغ را کشت و به قفس‌های مرغ خانگی و زمین‌های کشاورزی خسارت وارد کرد.

ناظر دهقانی با بیان اینکه خرس به جایگاه گوسفندان نیز حمله کرده بود، تصریح کرد: افزایش جمعیت انسانی، گسترش روستاهای مشرف به زیستگاه‌های خرس، دسترسی راحت حیوان به باغ‌ها و احشام روستائیان به علت وضعیت نامناسب حصارها و آغل ها، خشکسالی‌های پی در پی و کمبود مواد غذایی طبیعی، گشت و کنترل‌های بیشتر در زیستگاه‌ها و افزایش احتمالی جمعیت خرس علت اصلی آمدن حیوان به سمت روستاهاست.

کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این خصوص گفت: خرس سیاه دارای چشم‌های کوچک، حس بینایی و شنوایی ضعیف، و حس بویایی بسیار قوی است.

فهیمه گودرزی افزود: این حیوان شبگرد است و معمولاً در اواخر غروب از لانه بیرون می‌آید، و با توجه به فعال بودنش در شب و قدرت بینایی ضعیف، احتمال برخورد حیوان با انسان در زیستگاه‌های مشرف به سکونت گاه‌های انسانی بالا می‌رود.

وی بیان کرد: برای دور ماندن از خسارت‌های احتمالی حصارهای باغ‌ها و آغل‌ها ساماندهی، و از چراغ‌های چشمک زن و بازدارنده‌های صوتی استفاده شود و دفن بهداشتی لاشه‌های دام‌ها، مستقر نشدن کندوهای زنبور عسل در نزدیکی خانه ها، رها نکردن ماده غذایی، زباله و پسماند در محدوده روستا ضروری است.

گودرزی با اشاره به اینکه خرس سیاه آسیایی در یکی دو روز گذشته در روستاهای تنگه رود، بلاکستان و فاریاب مرکزی مشاهده شده است.

حسین صادق پور، دهیار روستای بلاکستان با اشاره به اینکه پارسال نیز هشت راس گوسفند براثر حمله خرس تلف شدند، خاطرنشان کرد: نیز از مسئولان محیط زیست خواست قبل از وارد آمدن خسارت جانی به اهالی روستاها، حیوان را زنده گیری و در ارتفاعات رها کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها