سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری شرکت فایزر روی یک برنامه تشخیص کرونا



شرکت داروسازی و زیست‌فناوری "فایزر" نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار برای خرید شرکتی که ادعا می‌کند اپلیکیشن آن کووید-۱۹را از سرفه تشخیص می‌دهد، پرداخت کرده است.

  

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، شرکت داروسازی و زیست‌فناوری "فایزر" نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار برای خرید یک شرکت استرالیایی کوچک که ادعا می‌کند برنامه‌ای برای گوشی‌های هوشمند توسعه داده است که می‌تواند با تجزیه و تحلیل صدای سرفه، کووید-۱۹ را به دقت تشخیص دهد، سرمایه‌گذاری کرده است.

حدود یک دهه است که شرکت کوچک استرالیایی مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال به نام "ResApp" روی ایجاد الگوریتمی کار می‌کند که می‌تواند بیماری‌های تنفسی را به سادگی و تنها با مطالعه صدای سرفه بیمار تشخیص دهد. در ابتدا این سیستم برای تشخیص ذات‌الریه آموزش دیده بود، اما در سال ۲۰۱۹ محققان نشان دادند که این فناوری می‌تواند به طور مؤثر آسم، خروسک و التهاب نایژک یا برونشیولیت را نیز تشخیص دهد.

هنگامی که بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ رخ داد، محققان این شرکت به سرعت به سمت استفاده از داده‌های کووید-۱۹ در فناوری تشخیص سرفه خود رفت. در اوایل سال ۲۰۲۲، اولین داده‌های آزمایشی که الگوریتم کووید-۱۹ را آزمایش می‌کرد، نتایج بسیار خوبی را نشان داد.

این کارآزمایی نشان داد که این سیستم می‌تواند با دقت ۹۲ درصد موارد مثبت کووید-۱۹ را تنها از طریق صدای سرفه تشخیص دهد. این سیستم همچنین تشخیص پذیری ۸۰ درصدی داشت، به این معنی که از هر ۱۰ فرد مورد بررسی قرار گرفته تنها دو نفر نتایج مثبت کاذب داشتند.

بلافاصله پس از اینکه ResApp این نتایج را فاش کرد، شرکت دارویی فایزر در ابتدا حدود ۶۵ میلیون دلار برای این فناوری سرمایه‌گذاری کرد. اکنون، در یک اعلامیه رسمی، فایزر قراردادی برای خرید ResApp به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار منعقد کرد.

سخنگوی فایزر در بیانیه‌ای گفت که داده‌های اولیه دلگرم‌کننده است و این معامله ردپای این شرکت را در حوزه سلامت دیجیتال گسترش می‌دهد.

سخنگوی فایزر به ABC News گفت: ما معتقدیم ابزار غربالگری کووید-۱۹ گام بعدی برای ارائه راه‌حل‌های بالقوه جدید برای مصرف‌کنندگان است که هدفشان سرکوب این بیماری است. ما مشتاقانه منتظر اصلاح بیشتر این الگوریتم و همکاری با تنظیم کننده‌ها در سراسر جهان هستیم تا این محصول مهم را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مصرف‌کنندگان برسانیم.

محققان ResApp امیدوارند که خرید آن توسط فایزر به رشد فناوری و گسترش گسترده آن در نقاط دورافتاده جهان کمک کند."اودانتا آبیرانته" (Udantha Abeyratne)، یکی از توسعه‌دهندگان اصلی این الگوریتم، گفت که هدف از این پروژه کمک به ارائه ابزارهای تشخیصی بهتر به جوامع در سراسر جهان است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها