چگونه بدرفتاری کودکان در مدرسه را کنترل کنیم؟


نویسنده: راضیه نیرومند

مدرسه محلی برای آموزش و مکانی است که افراد، سالیان متوالی برای فراگیری علم و دانش در آن محیط قرار می‌گیرند.

به دلیل تعاملات آموزشی و رفتارهای متفاوت فردی، این مکان جزو یکی از تاثیرگذارترین محیط‌های موجود بر رفتار کودکان است. گاهی مدرسه تبدیل به میدان جدال بین کودکان و معلمان یا کودکان و والدینشان می‌ شود که مجموعه‌ای از بدرفتاری‌های کودکان را شامل می‌شود. برخی از کودکان از دستورات معلم پیروی نمی‌کنند و یا دچار بیقراری در محل جایگاهشان هستند، گاهی اوقات کودکِ بد رفتار موجب حواس‌پرتی دیگر همکلاسی‌هایش می‌شود و با آنها دست به یقه می‌شود.

تکالیفش را انجام نمی‌دهد و یا به صورت ناقص انجام می‌دهد. تمایل زیادی به تقلب دارد. به حرف‌های معلم و مدیر اهمیت نمی‌دهد و آنها را مورد بی‌احترامی قرار می‌دهد. دوستانش را مسخره می‌کند و قوانین کلاس را رعایت نمی‌کند. در بعضی از موارد نیز علیرغم تذکر مسدولان مدرسه، لوازم الکترونیکی به همراه دارد. در ابتدا باید دلایل بدرفتاری در این کودکان مورد بررسی قرار گیرد.

والدین مهترین نقش را در آموزش آداب اجتماعی به فرزندانشان دارند. والدین باید الگویی مناسب برای فرزندان باشند و رفتارهای ناشایست را در کودکشان به او گوشزد کنند و او را برای حضور در محیط مدرسه و اجتماع آماده کنند. گاهی کودک مسلط به قوانین حاکم در مدرسه نیست و نتوانسته این محیط را با محیط منزل و دوستانه‌شان تفکیک کند. گاهی کودک کم‌تجربه است؛ مثلا نمی‌داند قوانین مدرسه و خانه تقاوت‌هایی دارند. او در خانه بدون کسب اجازه صحبت می‌کند اما در مدرسه الزاما موظف به اجازه گرفتن برای صحبت، خروج از کلاس، پرسیدن سوال و ... است. به دلیل دوری دو ساله از محیط مدرسه در شرایط همه‌گیری بیماری و حضور ناگهانی او در مهد یا مدرسه و بی‌اطلاعی او از تعامل‌‌های اجتماعی ممکن است کودک دچار ضربه‌هایی شود.

در ابتدا بهتر است با کودک خود گفت و گو کنید، او را سرزنش و نصیحت نکنید. مساله را از دید او نظاره‌گر باشید و با همفکری راه‌حلی برای آن بیاندیشید. والدین با آموزش برخورد مناسب و شناسایی عواملی که سبب بروز بدرفتاری در رفتار آینده کودک می‌شود، می توانند از بروز این رفتار در فرزند خود جلوگیری نمایند. با محبت و ارتباط دوستانه با کودک رابطه‌ی دوستانه برقرار کنید؛ اما توجه داشته باشید کودکی وابسته تربیت نکنید و در موارد پرخاشگری حاد بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.


زهرا عاشوری‌زاده/ مشاور و روانشناس بالینی کودکان و نوجوانان

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها