راه‌های افزایش عزت‌نفس در کودکان چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر فرد، دوران کودکی‌اش است. نتیجه‌ی رفتارها و بازخوردهای والدین و اطرافیان در مواجهه با عملکرد کودک می‌تواند سلامت روان او را چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی تحت تاثیر قرار دهد.

تقویت عزت‌نفس یکی از مهمترین مسائلی است که در رشد و پرورش کودک حائز اهمیت است؛ به گونه‌ای که این مهم به یکی از ضروری‌ترین مباحث در روانشناسی کودک تبدیل شده است. در تعریفی ساده عزت‌نفس یعنی باور و اعتقادی که فرد درباره میزان ارزش و اهمیت خویش دارد.

کودکانی که از عزت‌نفس خوبی برخوردارند؛ دارای حس خوب تعلق خاطر و ارزشمند بودن برای آنچه که هستند می‌باشند، درباره خود مثبت فکر می‌کنند و مایلند چیزهای جدیدی را امتحان کنند. القای حس توانمند بودن برای داشتن آینده‌ای بهتر از سوی والدین از همان دوران کودکی موضوعی است که نقش بسیار مهمی برای زندگی فرزند شما دارد.

از آنجایی که فرزند نخستین تجربه‌های خود را در محیط خانواده آزمون و خطا می‌کند، الگوی صحیح رفتاری والدین در جهت افزایش تقویت عزت‌نفس  بسیار پررنگ است. بهتر است در قدم اول با رفتارهای صحیح و اصولی کودک خود را تحسین کنید، این کار سخت‌کوشی آنها را تشویق می‌کند. جزئیات کار او را بولد کنید. مثلا به او نگوئید:« چه نقاشی قشنگی کشیده‌ای!» بهتر است به او بگوئید:«چقدر عالی و بادقت پرهای طاووس نقاشی‌ات را کشیده‌ و رنگ کرده‌ای!

مشخص است دقت زیادی در خوب کشیدنش داشته‌ای» اما به خاطر داشته باشید تمجید بیش از حد نیز کارساز نیست؛ زیرا ممکن است به این باور برسند که ارزش آنها در موفقیت‌هایشان است و تمایلی ندارند که خود را برای شکست در کار جدید آماده کنند. اگر کودکان دائماً از دیگران تعریف و تمجیدهای پوچ بشنوند، ممکن است در آنها «مشوق درونی» که کمک می‌کند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند ایجاد نشود. از طرفی، این امر می‌تواند آنها را به این باور برساند که فقط در صورتی مفید هستند که کسی از آنها تعریف و تمجید کند. همواره به او یادآوری کنید هیچ کس کامل نیست و اسطوره‌های بزرگ نیز گاهی در زندگی با شکست مواجه می‌شوند.

به کودک خود کمک کنید تا درک کند که بیشتر اهداف در طولانی‌مدت محقق می‌شوند و اینکه می‌تواند هر روز قدم‌های کوچکی در جهت رسیدن به هدفی بردارد. سعی کنید وظایفی به او به محول کنید، او را با دیگران مقایسه نکنید و از کنایه زدن پرهیز کنید و در نهایت برای ایجاد یک پیوند دو طرفه زمان خاصی را در طول هفته به او اختصاص دهید./ افق سلامت

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها