نحوه صحیح تربیت تک‌فرزند چگونه است؟


نویسنده: راضیه نیرومند

کوچک شدن خانواده‌ها به معنی فرزند کمتر در این برهه از زمان بیش از پیش باب شده است. کودکان با تنها شدن و نداشتن همبازی ثابت در خانواده، دچار چالش‌هایی می‌شوند که والدین را دچار نگرانی‌هایی می‌کنند.

اغلب کودکان به علت نداشتن هم‌بازی و مشغله‌ی والدین به پیوند با اشیای بی‌جان مانند عروسک‌ها و یا بعضا دوستان خیالی روی می‌آورند. در برخی از موارد این تنهایی موجب لوس شدن، منزوی شدن، پرخاشگر شدن و عدم مسئولیت‌پذیری می‌شود. اینجاست که مسئولیت والدین در ترییت صحیح کودک دوچندان می‌شود.  برآورده کردن نیازها و خواسته‌های کودک یکی از وظایف والدین محسوب می‌شود؛  اما باید حد و مرزی برای جلوگیری از لوس شدن کودک وجود داشته باشد.

اکثر خانواده‌های تک‌فرزند شرایط مطلوبی برای رشد و پیشرفت کودک مهیا می کنند و در برابر خواسته‌های کودکشان توان نه گفتن ندارند . والدین می‌توانند برای جلوگیری از وقوع چنین رفتاری از سوی کودک با ایجاد قانونگذاری و یا تشویق به برآورده کردن نیاز کودک در حد معقول بپردازند. والدین سعی کنند الگوی مناسبی برای فرزند خود باشند؛ زیرا تک‌فرزندان فعالیت‌هایی مانند: سازش، تقسیم وسایل، رقابت و مراعات دیگران را در محیط خانه به علت نداشتن خواهر و یا برادر تجربه نمی‌کنند.


 ارتباط با همسالان موضوع مهمی است که این ارتباط تحت نظارت والدین باید به سمتی درست هدایت شود. کودکانِ تک‌فرزند اکثر اوقات مورد حمایت والدین هستند و به علت حساسیت و توجه بیش از حدِ والدین، از استقلال مکفی برخوردار نمی‌شوند. ایجاد شرایط مطلوب از سوی والدین جهت حس استقلال‌طلبیِ کودک از دیگر وظایف مهم والدینِ تک فرزند است. تک فرزندان بیشتر از چندفرزندان زیر ذره‌بین والدین و اطرافیان هستند.

از این رو توقعات بسیار بالا و گاها عدم توانایی کودک در برآورده کردن انتظارات، موجب سرخوردگی و یا منزوی شدن او می‌شود. والدین بدانند با تحت فشار قرار دادن فرزند، اضطرابی آزاردهنده جایگزین روابط دوستانه آنها خواهد شد که هر دو طرف را افسرده و آزرده‌خاطر خواهد کرد. کودک شما راه طولانی در بدست آوردن موفقیت دارد. متناسب با سن او رفتار کنید و اجازه دهید بچگی کردن را تجربه کند. به طور کلی می توان گفت یک کودک حتی در بستر تک فرزندی می‌تواند خوب یا بد تربیت شود. تکامل شخصیت و نحوه صحیح تربیت، اصولی است که والدین با آگاهی و مطالعه هر چه بیشتر اصول فرزندپروری می‌توانند به آن دست یابند.


منبع: هنر زندگی/ هم اندیشان

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها