افزایش قیمت سیمان تکذیب شد



مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب نرخ‌های ۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی قیمت هر پاکت سیمان، تاکید کرد: قیمت سیمان در هفته‌های گذشته نه تنها افزایش نداشته است، بلکه با کاهش نیز مواجه شده است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، «سیف الله امیری» افزود: افزایش قیمت سیمان نه تنها صحت ندارد، بلکه در روز جاری طی جلسه‌ای که با اعضای انجمن کارفرمایی سیمان و عاملان توزیع این کالا داشتیم، از ارزان شدن آن صحبت می‌کردند.

وی گفت: طی آخرین عرضه انجام شده در بورس که مربوط به هفته گذشته (تاریخ پنجم تا یازدهم آذرماه) ‌است، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از این محصول در بورس کالا عرضه و به همین میزان هم تقاضا برای آن وجود داشت.

امیری تاکید کرد: اکنون قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا ۳۳ هزار تومان و قیمت هر ۵۰ کیلوگرم فله‌ای آن ۲۹ هزار تومان است؛ بر این اساس گرانی سیمان به هیچ عنوان صحت ندارد.

 

سوخت زمستانه سیمانی‌ها تامین است

وی بیان‌داشت: به نظر می‌رسد نگرانی‌ها از کمبود گاز در فصل سرما، دلیل این شایعات باشد، اما خاطرنشان‌ می‌شود که مشکل سوخت شرکت‌های سیمانی را با تامین مازوت مورد نیازشان پیش از فصل سرما حل کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح‌کرد: اکنون ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کلینکر در انبارها دپو شده است که عمده مصرف سوخت در تولید سیمان نیز مربوط به آن است.

 

افزایش قیمت سیمان در هفته‌های اخیر

پیش از این، سید محمد مرتضوی، رئیس کانون انبوه سازان در گفت‌وگو با ایسنا، وضعیت فعلی ساخت و ساز را نامناسب دانست و افزود: تولید مسکن هر ماهه در حال کاهش است. در هفته‌های اخیر هم با افزایش قیمت سیمان، یونولیت، دستمزد و غیره مواجه شده‌ایم که بی‌میلی سازندگان برای اجرای پروژه ها را در پی دارد. سیمان طی روزهای اخیر با مقداری افزایش قیمت مواجه شده و قیمت یونولیت هم از حدود ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس کانون انبوه سازان تاکید کرد: بر خلاف پیش‌بینی برخی کارشناسان که چون در رکود هستیم نباید افزایش قیمت داشته باشیم ولی باز هم در بازار معاملات، قیمت های پیشنهادی مقداری بالاتر رفته است.

 

 قیمت سیمان در آبان‌ماه

در آبان‌ماه سال جاری و پس از دو سال ثبات قیمت سیمان، سرانجام با افزایش 35 درصدی قیمت پایه این محصول موافقت شد. البته تولیدکنندگان سیمان درخواست داشتند که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نرخ پایه 60 درصد افزایش یابد، اما درنهایت با رشد حداقل 35 درصدی آن موافقت شد.

به نوشته خبرآنلاین، بر این اساس قیمت هر تن سیمان به‌صورت فله‌ای از ۳۶۰ هزار تومان به ۴۸۶ هزار تومان افزایش می‌یابد. البته در حال حاضر این محصول در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتری خرید و فروش می‌شود و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده اصلی بازار هستند.

در این میان، گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۲ در بورس کالا به ۵۸ هزار و ۵۷۰ تومان و سیمان تیپ ۵ به ۵۹ هزار و ۷۱۰ هزار تومان افزایش یافت. تاثیر این رشد در خرده‌فروشی‌ها به شکل بی‌نظمی و قیمت‌های دلبخواه بروز پیدا کرده است.

تا پیش از این هر پاکت سیمان در مصالح‌فروشی‌ها حدود ۵۰ هزار تومان بود که احتمالا با نرخ‌های جدید به حدود ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان می‌رسد. البته سیمان تیپ ۵ در بسیاری از مناطق تا ۵۸ هزار تومان معامله می‌شد که با این اوصاف باید منتظر قیمت ۷۸ هزار تومانی برای این کالا باشیم.

در همین زمینه حمید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، به تجارت‌نیوز گفت: کف قیمت سیمان از 360 هزار تومان برای هر تن به 486 هزار تومان تغییر کرده، اما این افزایش، تغییری در قیمت این محصول در بازار ایجاد نمی‌کند، چون قیمت سیمان در بازار تابع عرضه و تقاضاست.

وی افزود: بر اساس تفاهم بین انجمن سیمان و وزارت صنعت معدن تجارت قیمت‌های پایه با توجه به افزایش اقلام تشکیل‌دهنده بهای تمام‌شده هر تن سیمان به‌روزآوری و 35 درصد به آن افزوده شده است. به عبارت دیگر، آنچه تغییر کرده قیمت مصوب کارشناسی است که از حدود دو سال گذشته تاکنون ثابت بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها