اختلال دزدی و روش‌های مقابله در کودکان چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

برداشتن بی‌اجازه‌ی اشیاء و وسایل توسط کودکان در هر سنی برای والدین ناخوشایند است. شاید فرزند شما بدون اجازه شما از کیف‌تان پول برمی‌دارد یا اسباب‌بازی‌های دوستانش را بدون اطلاع آن‌ها برمی‌دارد و حتی در مدرسه لوازم‌التحریر دوستانش را با خود به خانه می‌آورد.

این‌ها نمونه‌هایی از وسوسه کودکان هستند که در سنین مختلف ممکن است رخ دهند. کودکان در سنین پیش از دبستان چون هنوز قادر به درک کامل نیستند که باید در ازای برداشتن وسیله‌ای، پول پرداخت کنند ممکن است گاهی چیزهایی را به خانه بیاورند. با ورود به مدرسه کودک می‌داند که بدون پرداخت بهای چیزی، نباید آن را بردارد ولی در برخی از موارد این کار را می‌کند.

در سنین بالاتر، نوجوانان کاملا می‌دانند که نباید دزدی کنند؛ اما به خاطر هیجان و یا تحریک از طرف دوستان بد این کار را انجام می‌دهند که رفته‌رفته ممکن است تبدیل به عادتی شود که جبران آن بسیار سخت و نگران‌کننده باشد. برخی دیگر از کودکان در شرایط پرخاشگری و جلب توجه و عده‌ای دیگر به دلیل نداشتن پول کافی این عمل ناپسند را انجام می‌دهند. اما دلیل دزدی هرچه باشد، والدین باید ریشه این رفتار را بیابند و مشکلات را از پایه حل کنند.

قدم اول هنگامی است که والدین متوجه این عمل شده اند و در آن لحظه باید رفتاری سنجیده توام با آرامش داشته باشند. پس سعی کنید عزت نفس کودک را خدشه‌دار نکنید. در جمع از او اعتراف نگیرید. ممکن است این عمل ناخواسته و به علت عدم آگاهی کافی باشد و دیگر هیچ‌گاه تکرار نشود؛ پس آبروی او را نبرید و در مکانی خلوت از کودک بخواهید صداقت داشته باشد و به شما اعتماد کند. رفتاری نداشته باشید که کودک را ترغیب به دروغگویی کند. قدم دوم تفهیم حس مالکیت در افراد است.

به کودک بگویید برداشتن بی‌اجازه متعلقات دیگران کاری خلاف قانون است و تاوان دارد. بلافاصله رفتارش را اصلاح کنید. از او بخواهید وسیله برداشته شده را برگرداند و عذرخواهی کند. این نکته اهمیت دارد که کودک مسوولیت رفتار نادرست‌اش را به عهده بگیرد. کودک خود را با القابی نظیر دزد و یا آدم بد خطاب نکنید. به او فرصت جبران دهید. برای او عواقب سخت و سنگین دزدی را مشخص کنید. می‌توانید با قصه‌گویی، کودک را متوجه دزدی و عواقب آن کنید. به فرزندان بزرگتر به مقدار کافی بصورت ماهیانه پول بدهید و اگررفتار فرزند شما مبنی بر تکرار عمل ناپسند دزدی تداوم پیدا کرد، باید از کارشناسان کمک بگیرید.

منبع: بیتوته/نمناک

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها