جلسه کمیته پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران راه و شهرسازی در هرمزگان؛

اقدامات اداره‌کل راهداری هرمزگان در حوزه مدیریت بحران تشریح شد


نویسنده: معصومه نعمتی

جلسه کمیته پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران راه و شهرسازی، روز چهارشنبه در سالن جلسات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان برگزار شد. در این جلسه کارشناسان مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی و مسئولانی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان،اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان، اداره کل  بنادر و دریانوردی هرمزگان، اداره کل راه‌آهن استان، اداره‌کل فرودگاه‌ها، اداره کل اداره‌کل هواشناسی استان، جمعیت هلال احمر هرمزگان و همچنین فرمانداری و شهرداری بندرعباس حضور داشتند. مسئولان و نمایندگان این ادارات کل به شرح اقدامات هر اداره کل در راستای مدیریت بحران در استان پرداختند.

 

شرح اقدامات اداره کل راهداری هرمزگان درحوزه مدیریت بحران

مهندس «پیشرو»، کارشناس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان در توضیح اقدامات این اداره کل درحوزه مدیریت بحران گفت: اقدامات صورت گرفته در این حوزه شامل دو بخش پیشگیری و واکنش سریع می باشد که بصورت مدون و برنامه ریزی شده توسط همکاران خدوم راهداری اجرا می گردد،که شامل فعالیت‌های تنقیه و لایروبی پل ها،پاکسازی قنو ها،دریواسیون پل ها،نگهداری و پایش مستمر تونل‌های موجود در سطح استان،نصب تابلو و علائم،آشکارسازی،حذف و اصلاح نقاط پرتصادف، درزگیری و لکه‌گیری ، روکش آسفالت و بهسازی محورها که ما را به هدف خود یعنی بالابردن ایمنی محورها برای کاربران جاده ای و کسب رضایتمندی مردم شریف استان مي باشد سوق می دهد. 

وی افزود: آمار تصادفات در کشور قابل قبول نیست اما در چندسال اخیر در نتیجه زحمات و از خودگذشتگی همکاران ما در حوزه راهداری به سمت بهبوده در حرکت است.

وی با بیان اینکه در بحث نگهداری از پل‌ها و تونل‌ها برنامه‌های مدونی داریم، افزود: تعمیرات و لایروبی پل‌ها قبل از فصل بارش انجام می‌شود تا شاهد کمترین خسارات ممکن در اثر اتفاقات غیر قابل پیش بینی باشیم.

پیشرو در مورد چالش‌های ایمنی راه‌ها گفت: در بحث ایمنی راه‌ها ما نصب علائم را انجام می دهیم ولی متاسفانه توسط افراد سودجو این سرمایه ملی به سرقت می روند، که علاوه بر ایجاد هزینه های هنگفت برای جایگزینی باعث کاهش ایمنی و حادثه آفرینی در جاده ها می شود که با تدابیر اتخاذ شده درجهت مقابله با سرقت علائم، ما به استفاده از پایه های غیرفلزی روی آورده ایم.

این مقام مسئول گفت: یکی دیگر از چالش‌های ما، بالا بودن سن ناوگان ماشین‌آلات است که هزینه نگهداری بسیار زیادی دارد. طی چندسال گذشته تنها تعداد کمی از ماشین‌آلات را توانسته‌ایم خریداری و جایگزین کنیم و امیدواریم با تامین اعتبار آینده نزدیک بتوانیم دستگاه‌های سنگین و نیمه‌سنگین ضروری را خریداری کنیم.

 

 

مشکل انسداد محورها در هنگام بارندگی‌

 علی تکریمیان، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی نیز در این جلسه درمورد مشکلات ایجاد شده پس از بارندگی‌ها گفت: یکی از مشکلات ما انسداد محورها در هنگام بارندگی‌ها است. متاسفانه 3نفر از هم وطنانمان سال گذشته براثر این مشکل فوت شدند.

وی افزود: لازم است مطابق با گزارش هواشناسی، محل‌هایی که بارندگی اعلام می‌شود و احتمال مخاطرات هست باید با استقرار نیرو یا ریختن مصالح ساختمانی تمهیدات لازم انجام شود.

تکریمیان همچنین درمورد مشکلات دسترسی به ایستگاه‌های راه آهن در برخی مناطق در مواقع بحران گفت:  اداره کل راه آهن نقشه‌های مسیر را در اختیار ما قراردهند تا بتوانیم با همکاری سایر ارگان‌های مربوطه مسیرهای دسترسی را تامین اعتبار و ایجاد کنیم.

 

هرمزگان از نظر وضعیت مدیریت بحران در شرایط خوبی است 

مهندس جدی، کارشناس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در این جلسه گفت: هرمزگان از نظر وضعیت مدیریت بحران در شرایط خوبی است.

وی افزود: در قانون مدیریت بحران، 15 وظیفه تخصصی با وزارت راه و شهرسازی است. در سند کاهش خطر حوادث 346 اقدام، در حوزه آمادگی و پاسخ 22اقدام و در حوزه بازسازی و بازتوانی 446 اقدام مربوط به وزارت راه و شهرسازی است و نشان‌دهنده این است که مدیریت بحران در حوزه راه و شهرسازی یکی از با اهمیت‌ترین موضوعات است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها