تفاوت‌های والد آگاه و ناآگاه چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

رسیدگی به مشکلات و تربیت صحیح فرزندان جزو اولویت‌های زندگی هر والدی است. بی‌شک هیچ چیز ارزشمندتر از وجود فرزند در خانواده نیست و والدین سعی می‌کنند بهترین رویکرد را برای رسیدگی به مسائل و شیوه‌های صحیح فرزندپروری داشته باشند.
اما در برخی از مواقع، والدین به صورت ناخواسته و از روی عدم آگاهی کافی، برخوردهای نامناسبی را در ارتباط با فرزندشان اعمال می‌کنند که عواقب سویی را به دنبال دارد. برخی از تکنیک‌های مثبت فرزندپروریِ والدینِ آگاه، شنونده فعال بودن است. به این معنی که بدون انتقاد و یا کنایه با کودک خود صحبت کنید. کودک را تشویق به کشف دنیای پیرامون و تجربه کنید. به او استقلال دهید تا اعتماد به نفس‌اش شکل بگیرد. در کنار کودک سطح معلومات خود را افزایش دهید تا بتوانید یاریگر و پاسخگوی مسائل کودک باشید. راهنمای خوبی برای او باشید، هوش هیجانی کودک را مورد تشویق قرار دهید و از او بخواهید در مورد موضوعات مختلف بحث و گفتگو کند. در زمان‌های مناسب با او بازی کنید و فعالیت‌های خانوادگی داشته باشید.
زمانبندی خاصی را جهت استفاده از فضای مجازی و فناوری‌های روز مانند: رایانه ، تبلت ، بازی‌های آنلاین و ... داشته باشید. جویای نظرات کودک در جلسات خانوادگی شوید و از او بخواهید نظرات خود را اعلام کند. والدین آگاه اغلب والدینی منعطف با ذهنی آرام و باز هستند. این والدین به جای فریاد زدن راه‌حلی مسالمت‌آمیز پیدا می‌کنند. اما والدین ناآگاه، با سختگیری‌های بیش‌از‌حد، زمینه لجاجت فرزندان را فراهم می‌کنند و ناخواسته کودکِ سرکشی را پرورش می‌دهند که کنترل کردن آنها مشکل خواهد بود. همچنین والدین ناآگاه انتظار احترام یک طرفه را که همان احترام کوچکتر بزرگتری است از فرزند خود طلب می‌کنند. در صورتیکه می‌توانند با احترام به فرزندشان، زمینه احترام به خود و دیگر اطرافیان را به طور عملی برای فرزندان فراهم آورند.
فراموش نکنید فرآیند تربیت، ساده نیست و شاید در دوره‌ای از زندگیِ کودکتان احساس کنید به اشتباه راهی را پیموده‌اید، اینجاست که تفاوت والدینی که آمادگی پذیرفتن مسئولیت تربیت کودک را دارند با والدینی که هنوز به آن مرحله از آمادگی نرسیده‌اند مشخص می‌شود. بی‌شک نقش تاثیرگذار والدین در امر تربیت و آینده کودک قابل‌انکار نیست. هماهنگی بین پدر و مادر در تربیت فرزندان در جهت آگاهی و رشد صحیح کودک مستلزم همکاری و حمایت همسر و در کنار هم بودن است. به طور قطع والدین باید توانایی درک همدیگر را داشته باشند و در مقابل فرزندانشان از تصمیم‌های یکدیگر حمایت کنند تا در نهایت به نتیجه دلخواه و مطلوبی برسند.
منبع: نینوپیا
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها