چگونگی کنترل روابط افراطی دوستانه نوجوانان


نویسنده: راضیه نیرومند

دوران نوجوانی مرحله‌ای حساس از زندگی افراد است. در این مرحله فرزندان از دوران کودکی وارد دوره جدیدی به نام نوجوانی و بلوغ می‌شوند. بدیهی است روحیات و افکار گوناگونی ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند و برخی از آن‌ها را به سوی جذب همسالان و کناره‌گیری از محیط خانواده منعطف می‌سازد.
در این بین برخی دوستی‌های افراطی و وابستگی‌های بیش‌از‌حد به گروه دوستانه شکل می‌گیرد که  موجب نگرانی والدین می‌شود. در نوجوانی گروه هم‌سالان اهمیت زیادی برای هم پیدا می‌کنند و تأثیرگذاری زیادی روی یکدیگر دارند. بنابراین وجود دلبستگی عاطفی به دوستان تا حدودی طبیعی و بلامانع است. اما مشکلات از زمانی آغاز می‌شود که بین نوجوانان عشق و علاقه افراطی می‌بینیم. در این زمان است که والدین سعی می کنند با ارائه راهکارها و انجام کارهای گوناگون نوجوان خود را از گزند و آسیب‌های احتمالی به دور نگه دارند. در ادامه به بیان راه‌حل‌هایی کلیدی در باب ایجاد فضایی ایمن در خانواده و برقراری روابط دوستانه با والدین می‌پردازیم که می‌تواند تا حد زیادی تاثیرگذار باشد.
اولین قدم اختصاص زمانی خاص برای نوجوان است. به گونه‌ای که در طول هفته زمانی معین برای تفریح یا گفت‌وگوهای دونفره در نظر بگیرید. با هم به پارک، سینما و یا خرید بروید. به صحبت های او با دقت گوش دهید و از نصیحت کردن به صورت مستقیم خودداری کنید. بگذارید فرزندتان احساس کند با دوستی بزرگتر از خود در حال قدم و صحبت کردن است. با او شوخی کنید و روابط تان را به صورت شاد و پرانرژی طی کنید. مرحله بعدی جلب اعتماد فرزندان است.
با ایجاد فضایی دوستانه از نوجوان خود بخواهید دوستش را برای صرف ناهار و یا عصرانه به منزل دعوت کند. در این صورت است که شما ضمن برقراری روابط دوستانه می توانید از خصوصیات و روحیات میهمان خانه‌تان باخبر شوید. حتی در برخی تفریحات خارج از منزل او را به همراهی در کنار خانواده دعوت کنید و اگر روزی قرار شد انتقادی از دوستی صورت بگیرد، نوجوان می‌داند که پدر و مادرش قبلاً با این دوستش مشکلی نداشته‌اند.  هیچ گاه در برابر روابط دوستانه آنها گارد نگیرید و یا دوستی آنها را سرزنش نکنید؛ زیرا این عمل موجب موضع‌گیری بیشتر و حصول نتیجه عکس خواهد شد. در برخی موارد نیز روابط افراط گونه باعث افت تحصیلی می‌شود و تاثیر منفی روی رفتارها و مسائل انضباطی دانش‌آموزان می‌گذارد که بهتر است بدون دخالت ناظم و یا مدیر، تحت نظارت مشاور مدرسه این مساله پیگیری شود.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها