روس‌ها‌ دربین‌ مهاجرین بیشترین خریداران غیرمقیم در دبی شدند

سود 56.6 میلیارد دلاری دبی از فروش ملک


نویسنده: مریم دهقان

بخش املاک و مستغلات دبی بیش از یک سوم اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد و پس از همه‌گیری کرونا رونق گرفته است. معاملات املاک و مستغلات در بزرگترین شهر امارات از ژانویه تا مه 2022 به بالاترین حد خود در 13 سال گذشته رسید. بسیاری از ثروتمندان و سلبریتی‌های دنیا، خانه دوم خود را در دبی خریداری کردند و پس از سال 2020 حجم بسیار زیادی از خانه‌های لوکس در دبی توسط ثروتمندان به‌ویژه روس‌هایی که درگیر جنگ اوکراین بودند و سلبریتی های بالیوود خریداری شد. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد؛ قیمت ملک در سال 2022 بیش از 60 درصد افزایش پیدا کرده است. انتظار می‌رود قیمت املاک مسکونی دبی در سال 2023 پس از یک سال رکورد افزایش قیمت در کل واحدهای فروخته شده با سرعت کمتری افزایش یابد. لازم به ذکر است که دبی حدود ۵۶.۶ میلیارد دلار در سال 2022 ملک فروخته است.
کارگزاری Betterhomes در دبی اخیرا اعلام کرده است که روس‌ها در صدر فهرست خریداران املاک در دبی، در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته‌اند.
علاقه روس‌ها به خرید املاک و مستغلات در بحبوحه درگیری با اوکراین افزایش یافته است.
 بر اساس آمارها بیش از ۸۶هزار معامله مسکن (بیش از رکورد قبلی ۸۰هزار معامله ثبت شده در سال ۲۰۰۹) در سال گذشته در دبی ثبت شد. 
مجموع فروش املاک و مستغلات در دبی حدود ۲۰۸ میلیارد درهم (۵۶.۶ میلیارد دلار) بود که ۸۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.
 شهروندان انگلیسی پس از روس‌ها در میان پنج خریدار عمده املاک در دبی، در رتبه دوم قرار دارند. هندی‌ها مقام سوم را به خود اختصاص دادند و پس از آن خریداران ایتالیایی در جایگاه چهارم، اتباع فرانسوی در رتبه پنجم و ایالات متحده، پاکستان، چین، آلمان، لبنان، کانادا و قرقیزستان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
در سال 2022، روس ها بیشترین خریداران غیرمقیم دبی بودند و 15 درصد از معاملات را به خود اختصاص دادند.
 پس از آن انگلیسی‌ها 12 درصد، هندی‌ها با 11 درصد، ایتالیایی‌ها 7 درصد و فرانسوی‌ها 4 درصد قرار گرفتند. لازم به ذکر است که اوایل این ماه، بلومبرگ گزارش داد که فروش خانه های لوکس امارات در سال 2022 نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.
 
 بهترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری ملک در دنیا
بر اساس آنالیز 85 هزار ملک در شهر‌های مختلف دنیا، سرمایه‌گذاری برای خرید ملک در ابوظبی در حال حاضر رشد 3.2 درصدی و دبی با رشد 2.4 در ماه را داراست. 
ریاض، لندن و مسکو نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. لازم به ذکر است دبی انتظار دارد در سال 2023 موفق به فروش 30 هزار تا 35 هزار ملک در سال شود.
 
 امارات چطور در بازار ملک پیشرفت کرد؟
در سال 2019، بازار ملک دبی با مشکلات عرضه و تقاضا و مازاد واحدهای مسکونی مواجه شد. 
در همان زمان، امارات میزبان 16.73 میلیون گردشگر بود. اما چندی نگذشت که بیماری همه‌گیر کرونا شیوع پیدا کرد و گردشگری امارات نیز با مشکل مواجه شد. پس از بازگشایی مراکز خرید، دفاتر و مقاصد منتخب تفریحی و سرگرمی، هرچند با ظرفیت کاهش یافته، دبی از سرگیری سفرهای هوایی برای بازدیدکنندگان خارجی را در جولای 2020 شروع کرد.
 در سال 2020 آمار گردشگری دبی به 8.8 میلیون گردشگر و پر شدن تنها 54 درصد از ظرفیت هتل‌های دبی گزارش شد با این حال دبی عملکرد بهتری از دیگر قطب های گردشگری پیشرو جهان از جمله لندن و پاریس داشت.
 در سال 2020، دولت امارات یک بسته محرک اقتصادی 1.9 میلیارد دلاری ، شامل معافیت از هزینه درهم گردشگری و مالیات هتل گردشگران را به عنوان یک انگیزه اضافی برای گردشگران ارائه کرد. این قضیه به طور قابل توجهی باعث افزایش اعتماد گردشگران از نظر سهولت جابجایی و احساس امنیت شد.
در نتیجه این اقدامات اعتبار بازارهای امارات  افزایش یافت و منجر به جلب اعتماد سرمایه گذاران شد. علاوه بر این بسته مالی، بانک مرکزی امارات متحده عربی یک بسته محرک مالی دیگر به مبلغ 70 میلیارد دلاری برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده پس از کرونا ارائه کرد. 
همچنین امارات طرح‌های مربوط به تخفیف اجاره، پرداخت معوقات و معافیت هزینه‌های اداری را به ارزش بیش از 350 میلیون دلار توسط هلدینگ‌های مختلف اجرایی کرد.
علاوه‌ بر این، شرایط دریافت وام در امارات تسهیل شد؛ نسبت وام به ارزش دارایی افزایش یافت؛ شکاف وام مسکن برای سرمایه‌گذاران نوبت اولی کم شد.
 امکان دریافت وام با نرخ های بهره بسیار کم بیشتر شد.
 اگرچه که تمام این اقدامات، به طور مستقیم محرک رونق بازار املاک و مستغلات نبودند اما علامتی برای اطمینان بازارهای امارات در خارج از این کشور بود و به جایگاه امارات به عنوان یک کشور امن برای آینده کمک کرد و مجموعه‌ای از اقدامات دولت امارات منجر به رونق بازار مسکن و ترغیب اجاره‌کنندگان ملک در این کشور شد. 
جمعیت‌شناسی سرمایه‌گذار آینده در دبی به ما‌ می‌گوید که کیفیت بالای ارائه خدمات به گردشگران باعث می‌شود؛ گردشگران تازه وارد با دریافت خدمات خوب، اگرچه امروز خریدار نباشند؛ اما انگیزه بگیرند تا با چشم‌انداز بلندمدت به امارات مهاجرت کنند.
 
 آینده‌نگری اماراتی‌‌ها از جذب مشاغل به عنوان سرمایه‌گذاران آینده
علاوه بر سرمایه‌گذاران ملک مسکونی، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های کوچک، متوسط و شرکت‌های بزرگ‌تر خارج از امارات نیز سرمایه‌گذاران احتمالی دیگر برای امارات هستند که ممکن است مایل باشند تا از فضای اداری کوچک و مشترک به عنوان نقطه شروع، کار خود در امارات استفاده کنند اما در آینده به سرمایه‌گذاران بازار املاک تبدیل شوند.
 
 تاثیر انکارناپذیر اکسپو 2020 در بازار ملک امارات
نمی‌توان بدون اشاره به نمایشگاه اکسپو 2020 دبی در مورد بازار املاک صحبت کرد. علیرغم تاخیر یک ساله در برگزاری این اکسپو، به دلیل همه گیری کرونا، این رویداد شش ماهه بیش از 24 میلیون بازدید را ثبت کرد که از هر سه بازدیدکننده یک نفر از خارج از کشور و نماینده 178 
کشور بود.
این رویداد در درجه اول، تقاضا برای واحدهای مسکونی کوتاه مدت را افزایش داد. علاوه بر این منجر به تقویت موقت اقتصاد پس از دوران کرونا و افزایش تحقیقات سرمایه‌گذاری در بازار ملک شد. اگر دولت امارات همچنان آینده نگر و دارای چشم انداز استراتژیک در این حوزه باشد؛ می‌توان انتظار داشت تا سال 2030، جذابیت بازار املاک و مستغلات دبی ماندگار باقی بماند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها