تکرار تجربه تلخ افزایش قیمت سکه در بازار

سیاست شکست‌خورده فروش ربع سکه در بورس/ برنده اصلی فروش ربع سکه در بورس دولت بود یا مردم؟


نویسنده: مریم دهقان

بعد از رشد سرسام‌آور قیمت سکه در بازار و افزایش حباب ربع سکه، بانک مرکزی خبر از عرضه 500 هزار قطعه ربع سکه از طریق بورس را اعلام کرد. دولت با هدف کاهش قیمت سکه و طلا در بازار تصمیم به عرضه ربع سکه گرفت. اما اینکه چرا با توجه به اینکه در اخبار صحبت از عرضه سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه توسط بانک مرکزی بود؛ دولت تصمیم به عرضه ربع سکه در مرحله اول عرضه را گرفت؛ یک جواب بیشتر ندارد. حباب ربع سکه در رشدهای اخیر قیمت‌ها بیش از صد درصد رشد کرده بود و یعنی خریدار ربع سکه به جای اینکه پول بیشتری برای خرید طلای به کار رفته در ربع سکه را پرداخت کند؛ بخشی از پول خود را صرف خرید حباب کرده است. حال دولت با این تصمیم قصد داشت تا حباب ربع سکه را در بازار کاهش دهد. از طرفی حباب منطقی برای ربع سکه حدود چهل درصد است. درحالی که حباب ربع سکه به صد در صد رسیده بود. در نتیجه فروش ربع سکه در این قیمت‌های بالا به نوعی به سود دولت بود. لذا به جای عرضه سکه‌تمام به عرضه ربع سکه اقدام کرد تا خود نیز از قیمت‌های بالای ربع سکه سود ببرد.  با این وجود خبر عرضه ربع سکه در بورس که با تبلیغات گسترده در فضای رسانه‌ای همراه بود؛ باعث کاهش نزدیک به سه میلیون تومانی حباب ربع سکه در بازار شد. اما این کاهش حباب چندان دوام نیاورد. با شروع فرایند فروش در بورس حباب ربع سکه در 24 دی ماه به 2 میلیون و 972 هزار تومان کاهش یافت. 

در تاریخ 24 دی ماه ربع سکه در بازار آزاد 7 میلیون و 600 هزار تومان معامله می‌‌شد و در بورس به قیمت 7 میلیون و 200 هزار تومان در حال عرضه بود. این اختلاف جزئی برای خریداران چندان مطلوب نبود لذا در روز اول عرضه 2 هزار و 800 ربع سکه در بورس فروش رفت.از همان ابتدای عرضه ربع سکه در بورس، انتقاداتی به نوع و مکانیزم فروش وارد بود که مهترین آن شفاف نبودن قیمت عرضه و تقاضای ربع سکه در بورس بود. اگرچه که این روش کاملا قانونی است و فروشنده حق دارد نوع عرضه را مشخص کند؛ اما روش خوبی برای عرضه ربع سکه نبود و باعث شد تا عرضه سکه در بورس با استقبال مواجه نشود. دوم اینکه خود نحوه عرضه ربع سکه در بورس برای مردم مکانیزم جدیدی است و خیلی از مردم به خرید از این روش تمایلی نداشتند. همچنین عرضه ربع سکه با این حباب بالا برای خریدار چندان جذابیتی نداشت. چراکه خریداران به جای پرداخت هزینه برای خرید طلای ربع سکه در واقع پول خود را صرف خرید حباب می‌کردند.
  

 سیاست شکست خورده دولت در عرضه سکه

این عرضه در روزهای دوشنبه و سه شنبه هم ادامه یافت. در روز دوم اوضاع کمی بهتر بود و 20 هزار سکه به فروش رفت در مجموع سه روز عرضه نیز، حدود 47 هزار ربع سکه فروش رفت. با این آمار و در مقایسه با حجم اولیه، کمتر از 10 درصد از این ربع سکه ها فروش رفته است. به نظر می‌رسد مشکلات روش فروش و عرضه نکردن در روز آخر و شفاف نبودن مقدار عرضه و تقاضا باعث شده است که متقاضیان واقعی موفق به خرید این ربع سکه ها نشوند و همین امر باعث شد که چهارشنبه 28 دی ماه  ربع سکه با افزایش نزدیک به یک میلیون تومان به قیمت 9میلیون و 200 هزار تومان و پنجشنبه ربع سکه 9 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شود و 4 میلیون و 670 هزار تومان حباب داشته باشد. 
 درحالی که قبل از عرضه ربع سکه در بورس یعنی در 22 دی ماه قیمت ربع سکه 7 میلیون و 800 هزار تومان با حباب قیمتی 3 میلیون و 200 هزار تومان بود. این اتفاق به معنی آن است که سیاست عرضه ربع سکه در بورس که توسط دولت اتخاذ شده‌بود؛ عملا به یک سیاست شکست خورده تبدیل شد. چراکه نه آنقدر سکه فروخته شد که خود از آن منتفع شود و نه توانست قیمت سکه و ربع سکه را در بازار کاهش دهد و به نفع مردم کاری انجام داده باشد. متاسفانه در سال‌های گذشته نیز بارها و بارها شاهد چنین سیاست‌های بی نتیجه‌ای بوده‌ایم که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن تنها به صورت مقطعی باعث کاهش قیمت‌ها شده بود.
   

 تکرار تجربه تلخ افزایش قیمت سکه در بازار

 آخرین بار در سال 1400، در طرح پیش فروش سکه از طریق بورس، بیش از 100 هزار نفر اقدام به پیش خرید بیش از 7 میلیون و 600 هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک‌ماهه الی 2 ساله کردند. در آن زمان علت این عرضه، افزایش التهاب بازار ارز و سکه از بهمن‌ماه سال 99 تا پایان فروردین‌ماه 1400 عنوان شد.  بانک مرکزی در مقام سیاست‌گذار پولی هدف از اجرای چنین طرحی را در راستای کنترل بازار و از بین رفتن تب قیمت‌ها عنوان کرد. در آن زمان این عرضه سکه قیمت را از 11 میلیون و 800 به 10 میلیون تومان کاهش داد اما اکنون پس از گذشت نزدیک به 2 سال قیمت سکه به بالای 23 میلیون تومان رسیده است و دولت با این نوع عرضه‌ها تنها ذخایر طلای خود را از دست می‌دهد و قادر به کنترل پایدار قیمت‌ها نیست.  پیشتر نیز در سال 97 دولت اقدام به فروش 7.5 میلیون قطعه سکه از طریق بانک ملی کرد؛ برای اجرای این طرح، حدود ۶۰ تن طلا از ذخایر بانک مرکزی ذوب و به سکه تبدیل شد.  سکه‌های مذکور با قیمت پایین‌تر از بازار پیش‌فروش شدند و در همان مقطع زمانی کوتاه، سود حدودا ۳۰ درصدی برای خریداران در بازه ۷ ماهه به ارمغان آوردند و طبیعتا به میزان زیادی از آن استقبال شد. ولی نهایتا دولت نتوانست در هدف خود موفق باشد و سال ۹۷ به عنوان یکی از پرالتهاب‌ترین سال‌های بازار ارز و سکه ثبت شد. با این حال قیمت سکه که در فروردین 97، یک میلیون و 800 هزار تومان بود؛ اکنون به بیش از 23 میلیون تومان رسیده است و با سیاستی که دولت مجددا در پیش گرفته است؛ تجربه تلخ افزایش قیمت سکه و طلا را در بازار تکرار خواهد کرد و فشار تورمی بالایی را برای مردم باقی خواهد گذاشت.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها