افزایش بیش از 20 درصدی شیوع «اضافه وزن» در بین نوجوانان ایرانی



 اضافه وزن بیش از 56درصد افراد بالای 18 سال در کشور این روزها صدای معاون بهداشت وزارت بهداشت را هم درآورده است. حسین فرشیدی با انتقاد از این موضوع در تازه ترین اظهار نظر اعلام کرده چاقی یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر افزایش بیماری زایی و افزایش بار مالی بر نظام سلامت و مرگ و میر است.

   

به گزارش صبح ساحل، تغییراتی که در سبک زندگی امروز به وجود آمده بر روی تغذیه افراد هم تأثیرات زیادی گذاشته است و ایران در حال چاق شدن است. میزان مصرف کالری روزانه ایرانی‌ها در دو دهه گذشته از دو هزار به سه هزار کالری رسیده و این درحالی است که 90درصد ایرانیان (هر دو جنس) فعالیت فیزیکی کافی ندارند در حالی که سهم زنان در کم تحرکی بیشتر از مردان است. این روند نگران کننده در ایران به گونه ای است که کم تحرکی حتی در روستاها نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

در حال حاضر شاهد افزایش بیش از 20 درصدی شیوع «اضافه وزن» در بین نوجوانان ایرانی نسبت به چهار دهه گذشته هستیم. رتبه اضافه وزن دختران و پسران 19 سال ایرانی با صعود 28و 24 پله ای، از رتبه 96 و 105به رتبه های 68 و 81 رسیده است. همچنین شیوع اضافه وزن در دختران از شش درصد به بیش از 26درصد و در پسران از 3 درصد به 24 رسیده است. در رتبه بندی جهانی چاقی هم، دختران 19 سال ایرانی دارای رتبه  55 و پسران در رتبه 74هستند.

این موضوع باعث شده که اکنون 70 درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر باشد که مهمترین آنها بیماری‌های قلبی و عروقی است و چاقی از ریسک فاکتورهای این بیماری‌ها محسوب می شود.

براساس نظر انجمن ها و مطالعات صورت گرفته بیش از 195 عارضه، چاقی را همراهی می کند و نمی توان بیماری را ذکر کرد که با چاقی ارتباط نداشته باشد که از آن جمله می توان به فشارخون بالا و دیابت نوع دو اشاره کرد که با چاقی ارتباطی مستقیم داشته و مرگ و میر بالایی نیز دارند.

به گفته کارشناسان کشورها می‌توانند با توسعه زیرساخت امکانات نقلیه، تجهیزات ورزشی به ویژه در ادارات و تمهیدات آموزشی و ورزشی برای مادران باردار در این امر تأثیرگذار باشند. علاوه بر این اقدامات، محدود کردن مصرف چربی، غذاهای آماده و تنظیم میزان کالری در رستوران‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در عین حال با تغییر سبک زندگی می توان از بروز چاقی جلوگیری کرد. به طور مثال با 15دقیقه فعالیت بدنی روزانه، کاهش مصرف انرژی و کالری دریافتی می توان حوادث قلب و عروقی را کاهش داد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها