دستاوردهای اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا در شیراز



رییس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با اشاره به اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا در این شهر، گفت: ما علاوه بر جداسازی زباله از مبدا موفق به تولید کودهای آلی شدیم.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، آزاده بینایی حقیقی امروز در نشست عمومی کارگروه مدیریت پسماند فرهنگستان علوم با موضوع تفکیک از مبدا پسماندهای عادی که در سالن همایش‌های ابوریحان بیرونی فرهنگستان علوم برگزار شد، کاهش گازهای گلخانه‌ای، کاهش ورود پسماند به خاک چال‌ها، کاهش نیاز به سوزاندن پسماند و ذخیره کردن آب را از اثرات تفکیک پسماند از مبدا بر محیط زیست و تغییر اقلیم ذکر کرد.

وی از اجرای طرحی برای تفکیک پسماند از مبدا در شهر شیراز خبر داد و در این باره توضیح داد: تا سال ۱۳۶۹ خدمات مدیریت پسماند توسط شهرداری‌های مناطق و در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۷ توســط سازمان خدمات شهری ارائه می‌شد، ولی سازمان تنظیف و بازیافت مواد شهرداری شیراز در سال ۱۳۷۷ با هدف بهبود وضعیت نظافت شهری و ارتقای مدیریت پسماندها در شهر شیراز تشکیل شد و در زمینه اجرای کلیه عناصر موظف و امور پشتیبانی مدیریت پسماندها شروع به فعالیت کرد.

بینایی با بیان اینکه این سازمان در سال ۱۳۸۷ به نام فعلی یعنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تغییر نام داد، ادامه داد: روزانه ۱۱۳۰ تن پسماند در شهر شیراز تولید می‌شود که از این میزان ۲۰ تن پسماند پزشکی و ۱۰۰ تن پسماند خشک قابل بازیافت است؛ از این رو پسماندها در شیراز در سه نوع پسماند "تر" (پسماند قابل فساد مانند پسماندهای غذا و سبزی)"، "پسماند خشک" و "پسماند خطرناک و ویژه" دسته‌بندی شد.

وی اضافه کرد: از سال ۷۷ در شهر شیراز تفکیک پسماند از مبدا (ساختمان‌های مسکونی) آغاز شد و برای این منظور ردیف اعتباری از ردیف‌های ۷ گانه بودجه عمرانی سازمان به تفکیک پسماند از مبدا اختصاص یافت.

رییس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز انجام آنالیز پسماند خشک در مناطق ۱۱ گانه شهر شیراز از سال ۹۵ را با هدف اصلاح و بهبود قراردادهای منعقد شده با پیمانکاران از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت پسماند از مبدا عنوان کرد و یادآور شد: بررسی‌ها نشان داد که ۲۷ درصد پسماندهای خشک را کارتن و مقوا و ۲۴ درصد را کاغذ و روزنامه تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، ۱۷ درصد از پسماندهای خشک شهر شیراز پلاستیک و ۱۵ درصد کاغذ و روزنامه است.

بینایی اظهار کرد: از سوی دیگر به منظور نظارت بر عملکرد پیمانکاران خدمات شهری، سامانه‌های اطلاعاتی، آماری و مدیریتی را برای رصد مستمر وضعیت تفکیک از مبدا راه‌اندازی کردیم که این سامانه‌ها بر روی خودروهای جمع‌آوری پسماند خشک و باسکول توزین بار خودروها نصب شده‌اند.

وی افزود: برای اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا در شیراز، ۴ شیوه مراجعه حضوری خودروهای بازیافت به درب منازل، جمع آوری پسماندهای خشک در معابر توسط پیمانکار، تحویل از شهروند در ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی و مبادله پسماند خشک در شهر و استفاده از سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک اجرایی شده است.

رییس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، اضافه کرد: ما علاوه بر پسماندهای عادی نسبت به تفکیک الکتریکی و الکترونیکی چون انواع باتری‌ها، انواع لوح فشرده، انواع لامپ‌های مصرفی، انواع اسباب بازی‌های الکتریکی و انواع وسایل الکترونیکی مانند قطعات الکترونیکی، سشوار،‌ هدفون، مانیتور، اسکنر، پرینتر و شارژ اقدام کردیم.

بینایی، از راه‌اندازی نرم‌افزاری با نام "سِوُ" (سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک از مبدا) خبر داد و گفت: این نرم‌افزار برای جمع‌آوری پسماند از مبدا است که در آن خدماتی چون اطلاعات، اختصاص مامور و ثبت درخواست جمع‌آوری پسماند ارائه می‌شود.

وی، تولید کود آلی بیوکمپوستر را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح نام برد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها