با پول عیدی امسال چه می‌توان خرید؟

افزایش 57 درصدی عیدی کارگران و گرانی 104 درصدی هزینه‌های سال نو


نویسنده: مریم دهقان

در حال حاضر کارفرمایان کارگاه‌هایی که مشمول قانون کار می‌باشند، موظف‌اند که در پایان هر سال، مبلغی را تحت عنوان عیدی و پاداش سالانه به کارگران خود بپردازند که این امر، یکی از تکالیف قانونی مهم برای کارفرمایان محسوب می‌شود. طبق قانون وزارت کار، کارفرما باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی بدهد. در نتیجه حداقل مبلغ عیدی کارگران سال جدید، ۸.۳۵۹.۶۰۰ میلیون تومان و حداکثر آن، ۱۲.۵۳۹.۲۵۰ میلیون تومان است. بر این اساس، عیدی سال ۱۴۰۲ کارگران نسبت به سال عیدی سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۷.۴% افزایش داشته است. این درحالی است که هزینه‌های خانوار نسبت به سال گذشته برای عید نوروز بیش از دو برابر رشد داشته است.

     
   افزایش 57 درصدی عیدی کارگران و گرانی 104 درصدی هزینه‌های سال نو
  

 حداقل و حداکثر حقوق بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟

محاسبه میزان عیدی کارگران فرمول ثابتی دارد که برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند. لذا اگر مبلغ ۱۳۹,۳۲۵ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در ۶۰ و یا ۹۰ ضرب کنیم، به ترتیب حداقل و حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲به دست خواهد آمد. حال که از نحوه محاسبه عیدی مطلع شدید بد نیست نگاهی هم به آمار تورمی بیندازیم و بررسی کنم با این میزان عیدی یک سرپرست خانواده چهار نفره، چقدر از نیازهای ضرروی سال نو خود و خانواده‌اش را می‌تواند تامین کند. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از وضعیت تورمی کشور، نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۱.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۱.۳ درصد بیشتر از دی ۱۴۰۰  که نرخ تورم آن ۴۲.۴ درصد بود؛ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند. لازم به ذکر است قیمت دلار بازار آزاد در دی ماه امسال معادل 40 هزار تومان بوده است.
  

 مقایسه قیمت‌ها در اسفند سال گذشته و امسال

حداقل عیدی در سال گذشته 3 میلیون و 820 هزار تومان و حداکثر آن 5 میلیون 731 هزار تومان بود و بر اساس محاسبات صبح ساحل، یک خانواده چهار نفره سال گذشته حداقل 4 میلیون و 866 هزار تومان برای نوروز هزینه داشته‌اند. این در حالی است که حداقل مبلغ عیدی کارگران سال جدید، 8 میلیون و 359 هزار تومان و حداکثر آن، 12میلیون و 539 هزار تومان است.   جمع حداقل هزینه‌های خانوار برای عید 9 میلیون و 960 هزار تومان بوده است. یعنی هزینه‌های مربوط به عید حداقل 104 درصد افزایش داشته است ولی میزان حداقل عیدی 57.4 درصد بیشتر شده است. این درحالی است که میزان عیدی امسال کارمندان و بازنشستگان نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است که این میزان عیدی نمی‌تواند نیاز مالی خانوارها را برای خرید شب عید تامین کند.  این رقم ناچیز در شرایطی برای عموم کارمندان و بازنشستگان پرداخت می‌شود که برخی از سازمان‌های خاص در طول سال مبالغی به مراتب چند برابر این رقم را بابت یک روز از مناسبت‌ها به کارمندان خود پرداخت می‌کنند. این یک تبعیض آشکار برای پرداخت کمک، پاداش و حمایت در طول سال نسبت به بقیه و عموم کارمندان در کشور محسوب می‌شود.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها