بررسی وضعیت آب‌وهوای هرمزگان در سال 1402 با معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان:

پیش‌بینی بارش‌های ضعیف بهاری برای 1402/ فعالیت سامانه مونسون در شرق هرمزگان از خردادماه


نویسنده: سامیه طهورنیان

سالی که گذشت شاهد وقوع سیل در بسیاری از شهرهای ایران بودیم. شدیدترین آن‌ها وقوع سیل در استهبان فارس در اول مرداد بود. در این حادثه ۲۲ نفر از هم‌وطنانمان جان خود را از دست دادند. این بارش‌ها تحت عنوان سامانه مونسونی در بسیاری از مناطق ایران ازجمله هرمزگان ادامه پیدا کرد و سبب مسدود شدن محورهای مواصلاتی و آسیب به زیرساخت‌ها شد. کارشناسان هواشناسی هرمزگان برای سال آِینده نیز پیش‌بینی‌های مونسی دارند اما معتقدند که سامانه مونسونی 1402 به چشمگیری مونسون 1401 در سطح استان نخواهد بود. از سویی اداره کل هواشناسی هرمزگان در سال جاری به تجهیزات جدید باران‌سنجی نیز مجهز شده که منجر به‌پیش بینی و اطلاعات دقیقی می‌شود که کمک قابل‌توجهی برای تصمیم‌گیری حوزه کشاورزان و مردم خواهد کرد. «مرضیه سی‌سی پور»، معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان در رابطه با بارش‌های بهاری پیش رو و پیش‌بینی‌های فصلی با صبح ساحل گفت‌وگو کرد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

 

سال بارشی گذشته نسبت به سال بارشی ۱۴۰۰ چه تغییراتی داشته است؟

در سال ۱۴۰۱ به‌جز بارش‌های فراگیر مونسون مردادماه، بارش چشمگیر قابل‌توجهی در کل استان رخ نداده است. به‌طورکلی بارش استان هرمزگان در سال 1401 در مقایسه با سال 1400، سی‌ویک درصد کاهش داشته است. در سال 1401 به‌جز در جزایر خلیج‌فارس (ابوموسی، کیش، سیری، لاوان) و بشاگرد در بقیه نقاط استان بارش‌ها به‌صورت کاهشی بوده است.

 

ریز گردهای تابستان پیش رو را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

به‌طورکلی کمبود بارش و سست بودن خاک منطقه از عوامل اصلی ایجاد گردوغبار در استان هرمزگان است. با توجه به کمبود بارش در سال زراعی جاری، طی تابستان 1402 نیز افزایش روزهای گردوخاکی در استان هرمزگان مورد انتظار است. کما اینکه در سال 1401 تعداد روزهای گردوغباری شدید استان (بادید کمتر از 2 کیلومتر) در مقایسه با سال 1400، با 5 روز افزایش به 15 روز رسید. در سال 1401 بیشترین روزهای گردوغباری در مناطق شرقی استان و در منطقه رودان بوده است. دراین‌بین نقش گردوغبار محلی و گسترش گردوغبارهای ناشی از بادهای 120 روزه سیستان مؤثر بوده است.

 

 

 

بارش‌های سامانه مونسونی در سال آینده چگونه خواهد بود؟

فعالیت سامانه مونسونی همواره در تابستان در ارتفاعات و مناطق مستعد استان؛ همچون بشاگرد سبب وقوع بارش‌های رگباری و سیلاب خواهد شد. علیرغم وقع بارش‌های عصرگاهی شدید و سیلاب در منطقه بشاگرد، فعالیت سامانه مونسونی 1402 به چشمگیری مونسون 1401 در سطح استان نخواهد بود.

 

بارش‌های بهار 1402 را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

با بررسی شاخص‌های دور پیوند و حالت گذار دور پیوند انسو از فاز لانینا به النینو (هرچند ضعیف)، در فروردین 1402 تا حدودی شرایط بهبود نسبی بارش در جنوب کشور و استان هرمزگان مورد انتظار است. همچنین از خردادماه نیز فعالیت سامانه مونسونی در ارتفاعات شرقی استان آغاز خواهد شد. 

 

امسال ازلحاظ دمایی بهار چه تغییراتی خواهد داشت؟

هرچند تغییرات وضعیت دمایی استان در بهار 1402 در مقایسه با شرایط نرمال بین 5/0 + تا 5/0- درجه سلسیوس پیش‌بینی‌شده است، اما طی خردادماه وقوع دماهای بیش از نرمال در نقاطی از استان محتمل خواهد بود.

 

هرمزگان در سال 1402 ازلحاظ فنی و تجهیزات جه تغییراتی خواهد کرد؟

مطابق با برنامه عملیاتی 1402، احداث 4 ایستگاه باران‌سنجی شمال هنگویه و کوهیج در شهرستان بستک، رمیله در شهرستان بندرلنگه، ایستگاه باران‌سنجی جزیره هرمز و یک ایستگاه اقلیم‌شناسی شهر هشت بندی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

 

صحبت پایانی

بسیاری از مردم‌باور ندارند ممکن است در تابستان هم سیل رخ دهد. به یاد داشته باشید جایی که یک‌بار از آن آب آمده احتمال این‌که بازهم ازآنجا آب بیاید بسیار زیاد است؛ بنابراین جایی که مسیل است احتمال جاری شدن سیل هم هست. مخصوصاً در بهار و تابستان. در زمستان باران آرام‌آرام می‌بارد و به همین دلیل آمادگی بیشتری وجود دارد؛ اما در بهار و تابستان باران به‌یک‌باره می‌بارد و ممکن است در بعضی مناطق وقوع یک رگبار منجر به بروز سیل شود. و در پایان اینکه در بهار و تابستان هرگز در مسیل‌ها اتراق نکنید و تأکید می‌شود جایی بالاتر از مسیل‌ها بنشینید.

 

 

روزنامه صبح ساحل

منتشر شده: 1
عابد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
سدها و آبخوانهارو مهندسی شده بسازن واقعا سامانه مونسون میشه نعمت نه بلا
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها