وقوع درگیری نظامی میان مرزبانان ایرانی و طالبان؛ از شهادت دو نیروی مرزبانی ایران تا بسته شدن پل ابریشم



مرزداران ایرانی و طالبان پیش از ظهر امروز ۶ خرداد با یکدیگر درگیر شدند و این درگیری برای ساعاتی به طول انجامید. مقامات نظامی ایران، دلیل این حادثه را عدم رعایت حسن همجواری از سوی طالبان دانستند. سخنگوی وزارت کشور طالبان اما ادعا کرده است که مرزداران ایرانی آغاز کننده تیراندازی بوده‌اند و از طالبان یک نفر کشته شده و دو نیروی مرزبانی ایران به شهادت رسیدند. اکنون مرز ابریشم، در محل درگیری، بسته شده است.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از باشگاه خبرنگاران، «سردار قاسم رضایی»، جانشین فراجا درباره اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران گفت:‌حدود ساعت ۱۰ امروز ششم خرداد ماه نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان مواجه شدند.

بر اساس اعلام پایگاه خبری پلیس، وی ادامه داد: بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه۱ تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور افزود: درپی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان،   فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان را ابلاغ و تأکید کرد که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. در این دستور تاکید شده است که  نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

انتخاب نیز دراین باره نوشت که صبح امروز عناصر طالبان اقدام به تیراندازی به سمت پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل کرده که متاسفانه ۲ نیروی مرزبان شهید و ۲ شهروند دیگر زخمی شدند.

درگیری مرزداران ایرانی با طالبان چه زمانی رخ داد؟

پیش از ظهر امروز، حوالی پاسگاه ساسولی میان نیروهای طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران تنش هایی رخ داد که منجر به تبادل آتش میان دو طرف شد. فارس در دقایق ابتدایی، این مورد به نقل از منابع آگاه نوشت که علت درگیری مشخص نیست.

مهر نیز گزارش داد که پیش از ظهر امروز درگیری بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز صورت گرفته است.

به گفته شاهدان عینی پیش از ظهر شنبه درگیری مسلحانه ای بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز در منطقه «ماککی ولسوالی» صورت گرفت. پس از آن تسنیم گزارش داد درگیری در مرز ایران و افغانستان پایان یافت و مسئولین مرزبانی ایران و افغانستان جلسه‌ای را برای بررسی علت این درگیری برگزار کردند.

شلیک موشک کذب است

این رسانه همچنین در مورد درگیری مورد اشاره گزارش داد که حادثه ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان، و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داد.

در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شد با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است.

اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوست.

پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.

پل ابریشم بسته شد

حال، ایسنا خبر داده است پل ابریشم پس از درگیری امروز مرزبانان ایرانی با طالبان بسته شد. این پل، پرترددترین پایانه مرزی ایران و افغانستان در ولایت نیمروز است.

در پی درگیری بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان افغانستان، از ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه امروز پل ابریشم توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با توقف یک دستگاه کامیون بر روی این پل مسدود شده است.

پل ابریشم تنها راه ارتباطی شهر زرنج افغانستان با مرز میلک ایران است. نیمی از این پل قلمرو ایران و نیمی از آن قلمرو افغانستان به‌شمار می‌آید. پل بزرگ ابریشم بر روی رودخانه هیرمند در مجاورت روستای میلک قرار دارد و این پل از گذرگاه‌های مهم مرزی ایران و افغانستان است.

همچنین مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیش از ظهر امروز مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید.

در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.

مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.

همچنین، فارس اعلام کرد که مدیرکل راهداری سیستان و بلوچستان گفته که به‌خاطرِ درگیری‌های امروز در مرز ایران و افغانستان، مبادلۀ اقتصادی در مرز میلک با کشور افغانستان تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

انتخاب در این باره نوشت: عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت کشور طالبان در توئیتی نوشت: امروز در مربوطات ولایت نیمروز، نیرو‌های سرحدی ایرانی به طرف افغانستان شلیک کردند که با واکنش متقابل مواجه شدند. در جریان نبرد از هردو طرف یک یک فرد کشته و تعداد زخمی شدند موضوع به بزرگان هردو طرف رسیده و اکنون وضعیت تحت کنترل می‌باشد.

گفتنی است؛ هفته قبل نیز فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان به شهادت رسیده بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها