بررسی کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها در بندرعباس:

مقصر اصلی نبود نان، چه کسی است؟/ تفاوت وزن چانه‌های نان لواش در تهران و بندرعباس



بسیاری از نانواها در سطح شهر بندرعباس به کمبود آرد معترضند و با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی، انبارهای خالی از آرد خود را نشان می‌دهند. از سویی شهروندان بندرعباس نیز از کمبود توزیع نان در سطح شهر ناراضی هستند. این درحالی است که مشکل سهمیه‌شدن آرد در کل کشور وجود دارد و مسئولان مربوطه برای بهبود کیفیت نان و همچنین استفاده بیشتر از کارت‌خوان‌ها در نانوایی‌ها سهمیه را متغیر کرده‌اند. در همین راستا صحبت‌های شهروندان و نانوایی‌ها در سطح شهر بندرعباس را بررسی کردیم.


شهروندان بندرعباس از تعطیلی برخی نانوایی‌ها در محلاتی چون پشت شهر، آزادشهر، بیست‌ودو بهمن و شهرک توحید خبر می دهند. یکی از شهروندان بندرعباس در این باره می‌گوید: «شب گذشته برای خرید نان به هر نانوایی که مراجعه کردم با در بسته مواجه شدم. حتی اقوام بنده که در محله‌های دیگر شهر نیز ساکن هستند، نیز از کمبود شدید نان در محله خود خبر دادند. نان، یکی از لزومات سفر هر خانواده است. با توجه به شرایط اقتصادی نامساعد جامعه، تهیه برنج برای خانواده‌های کم‌درآمد ناممکن و به‌طبع محیا کردن نان برای آنان آسان‌تر است؛ اما متاسفانه چند روزی است که نان هم به سختی پیدا می‌شود». شهروند دیگری با تایید این خبر گفت: «برخی نانوایی‌ها، به هر نفر تعداد محدودی نان می‌دهند و عملاً نان را سهمیه بندی کرده‌اند.»

یکی از نانوایی‌های سطح شهر بندرعباس درباره مشکلات این روزهای خود به خبرنگار روزنامه صبح ساحل گفت: «یک ماه است که حال‌وروز خوبی نداریم، سهمیهٔ آردها را کم کرده‌اند و شمار نان‌هایی که پخت می‌کنیم، بسیار کمتر از گذشته است». وی ادامه داد: «درحال حاضر سهمیه روزانه هر نانوایی، 16 کیسه آرد شده است. این در حالی است که پیش از اردیبهشت‌ماه 1402، این سهمیه به 20 کیسه آرد بوده. بارها پیش آمده که آرد زودتر از موعد تمام شود و بسیاری از افرادی که در صف نان بودند، دست خالی به خانه برگشته اند».

برای پیگیری‌های متعدد با شرکت غله و خدمات بازرگانی هرمزگان  و جهاد کشاورزی هرمزگان تماس داشته‌ایم؛ اما متأسفانه پاسخی دریافت نشد.

گفتنی است که در اوایل خردادماه سال جاری؛ «جلال»، مشاور وزیر اقتصاد و دارایی دراین‌باره گفته بود: «نانوایی‌ها مبتنی بر داده‌هایی که در سامانه وجود دارد؛ وظیفه این را دارند که سهمیه نان را بررسی و پردازش کنند. در هر دوره زمانی که نانوایان خرید را انجام می‌دهند، متناسب با عملکرد گذشته‌شان سهمیه دریافت می‌کنند. عدم تراکنش، علت اصلی کاهش سهمیه است. افزایش مبنی بر تشویق کسانی است که رفتار درست دارند؛ اما با توجه به سهمیه شناور نانوایی‌ها به‌طور متوسط یک‌چهارم نانوایی‌ها سهمیه آردشان کاهش‌یافته است». تعداد کارت‌خوان‌های هوشمند عرضه نان نصب‌شده در نانوایی‌ها به عدد صد هزار رسیده و سهمیه‌ها در ماهه‌ای اخیر در برخی نانوایی‌ها افزایش و در برخی دیگر کاهش داشته است.


از طرفی رئیس اتحادیه نانوایان بندرعباس در اواخر اردیبهشت‌ماه اعلام کرده است: «وزن چانه نان لواش در تهران ۱۲۰ گرم بوده که ۴۶۶ قرص نان با آن پخت می‌شود، اما وزن چانه همین نان در بندرعباس و هرمزگان ۱۴۰ گرم است و همین مساله برای نانوایان مشکل ساز شده است. نانواها با یک کیسه آرد با چانه ۱۴۰ گرمی در نهایت می‌تواند ۳۸۰ تا ۴۰۰ قرص نان پخت کند که در اینجا ۶۶ قرص نان کمتر نسبت به تهران بدست می‌آید و همین منجر به کاهش سهمیه آرد نانوایان شده است».

غیرقابل انتشار: 6منتشر شده: 5
مجتبی خدامی
۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تنها راه ها مشکل نان فقط آزاد سازی آرد هستش .دولت این یارانه ای که به آرد میده اگه به حساب خود مردم واریز بکند نصفش اضافی میاد.چرا آردی که دولت به نانوا میده ۵۰ ۷زغر تو بازار آزاد ۵۰۰ تومان هستش .
ندا
۱۵ خرداد ۱۴۰۲
نانواها بدبخت ترین قشر جامعه هستند و مسئولین اصلا به فکر نانوای بدبخت برنمیدارن اخه مگه میشه نان با نرخ دوهزارتومن مگه داریم مگه اون نان موندگاری داره مگه اون نان با اون وزن نانی میشه
حسین سلیمانی
۱۵ خرداد ۱۴۰۲
اینم عاقبت طرحی که از لپ لپ دربیاد راه رقابت بین نانوایان و جلوگیری از هدر رفت و قاچاق ارد و نان ازاد سازی است یارانه را به مردم بدهید نان را ازاد کنید هم نان فراوان میشود هم نانوایی ها خلوت میشود
علی حسینی
۱۴ خرداد ۱۴۰۲
کمبود نان علتش ارزونی زیادشه ؟ بی حد ارزون با این قیمت و دستمزد کارگرش که نابود شده وطبیعتاانانوایی هم کم کم جمع میشه همینطور که الان کم شده
قرآن ناطق و امت خدا
۱۱ خرداد ۱۴۰۲
اصلا نانوایی ها تعطیل کردن انگار صد جا رفتیم نون گیر نیومد
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها