رای دیوان عدالت اداری صادر شد؛

خانه احمدی از فهرست آثار ملی خارج شد



صبح ساحل-هنری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت:با شکایت مالک خانه احمدی، دیوان عدالت اداری رای خروج این خانه از فهرست آثار ملی را صادر کرد.
اشکان مختاری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با وجود اینکه خانه احمدی در 9 اردیبهشت سال 82 به شماره 8509 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، مالک برای خروج آن از فهرست آثار ملی به دادگاه شکایت کرد.
وی ادامه داد: دادگاه در مرحله اول به ‌نفع مالک رأی صادر کرد که اعتراض اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی هرمزگان را در پی داشت و در دادگاه تجدید نظر نیز حکم بدوی تایید و مالک موفق به گرفتن رأی به ‌نفع ادعای خود از دیوان عدالت اداری شد. وی اضافه کرد: این حکم هنوز به میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری هرمزگان ابلاغ نشده و این اداره‌ کل موظف به صیانت از این اثر تاریخی است.
وی اضافه کرد: تخریب بنا بعد از صدور حکم به دستور مالک خانه احمدی آغاز شد که این اداره کل جلوی آنرا در سه شنبه هفته گذشته گرفت و در روز بعد مجدد بنا به‌دستور مالک تخریب از سر گرفته شد که با حضور نیروی انتظامی خاتمه می یابد.
به گفته مختاری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با همکاری یگان حفاظت میراث‌‎فرهنگی از چهارشنبه هفته گذشته (14 تیر) تاکنون در حال حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی است. وی ابراز داشت:حفظ بناهای تاریخی ساخته شده قبل از سال 1340 بر عهده شهرداری است و بر همین اساس اداره کل میراث فرهنگی،نامه ‌ای به شهرداری بندرعباس و دادستانی برای جلوگیری از تخریب این بنا ارسال کرده است.معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: همچنین شکایتی از مالک بابت تخریب این اثر ‌تاریخی تنظیم شده که روز گذشته به مراجع قضایی ارسال شد. مختاری بیان کرد: گرفتن رأی از دیوان عدالت اداری برای خروج اثر تاریخی از فهرست آثار ملی به ‌معنی صدور مجوز تخریب نیست و مالک اجازه تخریب این بنا را ندارد.
وی اشاره کرد: مالک قبل از هر گونه اقدام برای تغییر کاربری این ساختمان تاریخی باید با میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هماهنگ شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: زمین این بنای تاریخی دارای موقعیت تجاری است.وی یادآور شد: کشورهای عربی برای آنکه بگویند دارای هویت تاریخی هستند اقدام به ساخت خانه هایی با سبک های تاریخی می کنند.
مختاری اشاره کرد: بناهای تاریخی بندرعباس را باید برای نشان دادن هویت مردم منطقه و به عنوان میراثی برای نسل های آینده حفظ کنیم.معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ابراز داشت: این خانه نمایان گر معماری خاص بندرعباس در دوره قاجاریه بوده و به گونه ای طراحی شده که جریان مداوم باد برای احساس راحتی ساکنان را در درون خانه تضمین می کند.وی ابراز داشت: تنها سه خانه شامل خانه گله داری، خانه شریف و خانه احمدی در شهر بندرعباس باقی مانده که معماری ویژه دوران قاجاریه را نشان می دهند.وی ادامه داد: بر اساس پرونده ثبتی، قدمت خانه احمدی به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول باز می گردد، بخش بزرگی از این بنا در سال 92 بر اثر آتش سوزی خسارت دید که در سال 93 مرمت شد.خانه احمدی در خیابان امام موسی صدر جنوبی مقابل مجتمع تجاری نوبنیاد ‹بازار بزرگ ‹ بندرعباس واقع شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها