آیا محصولات تراریخته موجب ناباروری می شود؟



صبح ساحل-اجتماعی: شیوه رایج زندگی  بر روی وضعیت سلامتی انسانها بسیار مؤثر است به همین دلیل در سالهای اخیر تأثیر سبک زندگی در ناباروری مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفته است. نوع تغذیه، پوشش مناسب، زمان خواب و بیداری، آب‌ و‌هوا و ورزش از جمله مواردی است که نقش به‌سزایی در سلامتی عمومی بدن دارد و بسیاری از این موارد در ناباروری نیز مؤثرند.  
تغذیه از جمله عواملی است که تاثیر آن بر میزان شیوع بیماری ها و به خصوص ناباروری ثابت شده است. محصولات تراریخته و یا بذرهایی که دارای اصلاحات ژنتیکی هستند هم از جمله مواری است که اخیرا در مورد مضرات استفاده از آن هشدارهای جدی داده شده است اینکه محصولات تغییر ژنتیک یافته برای سلامت مفید هستند یا مضر سوالی است که ذهن بسیاری از متخصصان این حوزه را درگیر کرده و هیچ پاسخ قاطعی تاکنون به این پرسش داده نشده است.
به طور کلی مواد غذایی تراریخته یا دست‌کاری ژنتیکی شده به محصولاتی گفته می‌شود که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به وجود آید از لحاظ تکنیکی دستکاری ژنتیکی می‌تواند گیاهانی تولید کند که به آفات و علف‌های هرز مقاوم‌تر باشند، عملکرد بیشتری داشته باشند، نسبت به انواع تنش‌های محیطی مانند خشکی و شوری مقاومت نشان دهند و کیفیت (مثلا ویتامین‌ها و عناصر معدنی) بالاتری داشته باشند. ذرت، سویا، پنبه و کانولا (کلزا) معروف‌ترین و اصلی‌ترین محصولات دستکاری شده ژنتیکی هستند که 99 درصد حجم بازار را شامل می‌شوند. ورود این محصولات به کشورمان در چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و این در حالی است که کشت و مصرف عمومی محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی   در اغلب کشورهای اروپایی به جز مزارع خاص و قرنطینه تحقیقاتی ممنوع است و با انواع قوانین سفت و سخت با واردات این محصولات برخورد می‌شود. با بالا گرفتن بحث خوب یا بد استفاده از محصولات تراریخته هشدارهای جدی در مورد ایجاد ناباروری در اثر رشد مصرف این مواد داده شده است «ایرینا ارماکوا»  دکترای علوم زیستی، متخصص بین المللی زیست محیطی و امنیت غذایی معتقد است محصول تراریخته با استفاده از تکنولوژی بسیار ناقصی به دست می آید و  منجر به ناباروری، آلرژی، چاقی، سرطان، ناهنجاری های ژنتیکی، و غیره می شود.
این مسایل در حالی مطرح می شود که موافقان ورود محصولات تراریخته به کشور معتقد هستند هنوز یک کار علمی و تحقیق جامع در مورد اثرات سوء این مواد صورت نگرفته است به گفته این افراد محصولات تراریخته در دنیا در راستای حفظ محیط زیست و کاهش مصرف سم بوجود آمده اند همچنین موافقان استفاده از محصولات تراریخته معتقدند هنوز بعد از حدود ۲۲ سال ارقام تراریخته در دنیا تولید می‌شود و در حال حاضر سطح زیرکشت  این محصولات  از حدود ۲۰۰ میلیون هکتار نیز بالاتر رفته است آنها مخالفان ورود این محصولات را متهم به سود جویی اقتصادی و سیاسی کاری می کنند. در مورد عوارض محصولات دستکاری شده ژنتیکی هشدار در مورد ناباروری و شیوع آن بسیار جدی است  بر اساس یک گزارش‌ در سال ۲۰۰۲، ساکنان مناطقی از آرژانتین که کشت سویای تراریخته از سال ۲۰۰۰ در آن ایجاد شده بود، با افزایش اختلالات زایمان، ناباروری، تولد جنین مرده، سقط و انواع سرطان روبه‌رو شده‌اند همچنین در سال ۲۰۰۸، نتایج یک مطالعه از سوی دولت استرالیا نشان داد که موش‌هایی که با ذرت تراریخته تغذیه شده بودند در نسل سوم و چهارم، بچه‌های کمتری از موش‌هایی داشتند که از محصولات عادی تغذیه شده‌اند.
 با وجود این‌که مطالعه دقیقی برای بررسی همبستگی‌های میان مصرف مواد تراریخته و کاهش نرخ باروری در سطح جهانی یا ملی صورت نگرفته است، می‌توان هم‌زمانی کاهش جهانی باروری و افزایش مصرف مواد تراریخته را به‌خصوص با تأکید بر الگوی جمعیتی چین و هند، با هم مرتبط دانست.
با توجه به این واقعیت، و نیز بی‌میلی مصرف‌کنندگان اروپایی و آمریکایی به مصرف مواد تراریخته علی‌رغم توسعه این دانش در این کشورها، عامل بروز نگرانی از هدایت عوارض مصرف این مواد به بخش‌های جمعیتی ویژه‌ای در دنیاست که تحت عنوان کشورهای درحال‌توسعه یا جنوب می‌شناسیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها