داغ دل کشاورزان در فصل زمستان؛

محصولات زراعی در فصل برداشت خوراک دام می‌شوند



صبح ساحل ، اقتصادی - مشکلات کشاورزان هرمزگانی در فصل برداشت تراژدی تکراری و غمباره هرساله این استان است که با وجود درخواست ها و پیگیری های جامعه کشاورز تاکنون هیچ اقدام در خور شانی را ندیده است.

به گزارش هرمز؛تولید حصولات خارج از فصل یکی از شاخصه های بارز استان هرمزگان است که نقش بسزایی در تامین اقتصاد منطقه و معیشت مردم سایر استان های کشور دارد چرا که با تغییر فصل و کاهش شدید دما در زمستان اغلب نقاط کشور با چالش تولید محصولات زراعی و باغی مواجه می شوند که ارتباط مستقیم با سفره و ارتزاق جامعه دارد.استان های جنوبی و ساحلی همزمان به کاهش دمای هوا و افزایش سوز و سرمای زمستانی بهاری مطبوع و دلچسب را تجربه می کنند که این ویژگی آب و هوایی موجب شده تا مردم این دیار در فرصت کوتاه فصل سرد سال کمر  همت ببندند و با تلاش و پشتکاری از جنس شرجی و آفتاب هزاران هکتار از اراضی کشاورزی را به کشت محصولات خارج از فصل ببرند.

با وجود خشکسالی های پیاپی در چند سال اخیر و تغییر الگوی کشت کشاورزان؛ تولیدات زراعی استان هرمزگان  سالانه افزایش می یابد که مدیریت صحیح و نظارت بر عرضه و فروش آن می تواند مردم نقاط مختلف کشور را از بحران قیمت ها و بازار سیاه محصولات کشاورزی و صیفی در امان بدارد.

بازار محصولات زراعی در فصول مختلف سال خصوصا در فصل زمستان با چراغ سبز متولیان امر کشاورزی و بی توجهی مسئولان اقتصادی به معیشت هزاران کشاورز که با عرق جبین روزگار خود را بر سر زمین های زراعی می گذرانند و چشم به فروش محصولی دارند که برای هر ذره آن وجودشان را صرف تولید کرده اند نه تنها باعث جولان دلالان و منفعت طلبان شده بلکه سالانه خسارات هنگفتی را بر پیکر جامعه کشاورزی هرمزگان وارد می کند.

کشاورزان هرمزگانی که از اواسط تابستان تلاش خود را برای کشت محصولات زراعی آغاز می کنند در میانه راه و همزمان با فصل برداشت محصول به دلیل نوسان قیمت ها و عدم وجود بازار فروش مناسب متحمل زیان های فراوانی می شوند این امر موجب شده تا اغلب کشاورزان با سرخوردگی اراضی خود را که زیر بار محصول رفته اند را رها کنند.

مشکلات کشاورزان هرمزگانی در فصل برداشت تراژدی تکراری و غمباره هرساله این استان است که با وجود درخواست ها و پیگیری های جامعه کشاورز تاکنون هیچ اقدام در خور شانی را ندیده است.

کشاورزانی که تمام  آورده خود را با تلاش شبانه روزی در زمین می کارند و با انواع و اقسام مشکلات از قبیل هجوم آفات، سرمازدگی، کمبود و یا گرانی مواد اساسی از قبیل تولید بذر، کود و هزار و یک مشکل دیگر جوانه امید را بر دل خاک می کارند درست زمانی که امید به بار نشستن چندین ماه تلاش دارند، دست از پا درازتر باید تمام محصول خود را خوراک دام کنند.

چالش بازار فروش در مهمترین استان تولید کننده محصولات خارج از فصل

سیدحسین حسینی،معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان رتبه اول تولید محصولات خارج از فصل کشور است، اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات خارج از فصل  در هرمزگان ۸۰هزار هکتار است که ازاین سطح ۵۲هزار هکتار آن به کشت سبزی وصیفی و مابقی گندم وکلزا اختصاص دارد.

حسینی افزود: پیش بینی می شود از سطح ۵۲هزار هکتاری سبزی وصیفی حدود ۱میلیون و۶۰۰هزار تن محصول تولید وروانه بازارهای هدف شود. هندوانه، بادمجان، سیب زمینی، گوجه، فلفل دلمه ای و پیاز از مهمترین محصولات خارج از فصل هرمزگان هستند.

وی با بیان اینکه هرمزگان رتبه نخست تولید بادمجان خارج از فصل در کشور را دارد، اظهار داشت: برداشت بادمجان خارج از فصل در ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان آغاز شد.

وی ادامه داد: برداشت بادمجان تا آخر اردیبهشت ادامه دارد و پیش بینی می‌شود امسال ۴۵۰ هزار تن بادمجان برداشت شود که در مقایسه با سال گذشته پنج درصد افزایش دارد.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: شهرستان‌های بندرعباس، میناب و رودان از مناطق مهم کشت بادمجان خارج از فصل در هرمزگان است.

حسینی تصریح کرد: بادمجان برادشت شده علاوه بر تأمین نیاز استان به تهران، اصفهان، مشهد، فارس، قم، خراسان و آذربایجان شرقی و غربی فرستاده و به کشور‌های حاشیه خلیج فارس هم صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه  هرمزگان در زمینه تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل رتبه نخست در کشور را دارد، خاطرنشان کرد: گوجه فرنگی، خیار، هندوانه، طالبی، بادمجان، فلفل دلمه‌ای و کدو از محصولات خارج از فصل در هرمزگان است.

گلایه کشاورزان هرمزگانی از نبود صنایع تبدیلی

محمد یوسف زاده،دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس اظهار کرد:حمایت از کشاورزان با ایجاد تسهیلات لازم برای بسته‌بندی یکی از ابتدایی‌ترین تسهیلاتی است که باید در اختیار کشاورزان قرار داده شود اما کشاورزان هرمزگانی از نبود صنایع بسته‌بندی استاندارد در استان اقتصادی و عدم پرداخت تسهیلات مربوطه توسط بانک‌ها شکایت دارند.

وی گفت: استان هرمزگان هیچ گونه زیرساختی در مقوله بسته بندی محصولات کشاورزی ندارد و بخش اعظمی از کشت و کار صیفی و سبزی را نیز به خود اختصاص داده است.

یوسف‌زاده یادآور شد: محصولات کشاورزی استان هرمزگان نظیر خرما و لیمو و صیفی‌جات به دلیل کیفیت بالا از بازار خوبی در کشورها برخوردار هستند اما کشورهای هدف این محصولات را با بسته‌بندی مناسب می‌خواهند که این توانمندی در استان هرمزگان وجود ندارد.

یوسف زاده بالا بودن قیمت نهایی محصولات کشاورزی، نداشتن واحدهای فرآوری محصول، ضعف زیرساختی در زمینه حمل و نقل به ویژه سردخانه‌ای، همراه نبودن بانک‌ها در ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی، نبود واحدهای بسته‌بندی محصولات از مهم‌ترین مشکلات در بخش توسعه صادرات کشاورزی استان هرمزگان دانست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها